لنت ترمز خودرو و آنچه باید درباره آن بدانیم

یکشنبه - 20 مرداد 1398

پیشرانه – در روزهایی که موضوع امینت خودروها به سرعت در حال تقویت شدن است، موضوع استفاده از قطعاتی که به امنیت خودرو بازمیگردد نقش مهم و غیرقابل انکاری پیدا کرده است.

پیشرانه – در روزهایی که موضوع امینت خودروها به سرعت در حال تقویت شدن است، موضوع استفاده از قطعاتی که به امنیت خودرو بازمیگردد نقش مهم و غیرقابل انکاری پیدا کرده است. یکی از قطعاتی که نقش پررنگی در امنیت خودرو و جان مسافرها دارد، لنت ترمز یا همان ترمز خودرو است. قطعه ای که دقت نکردن در خرید و یا تعویض به موقع آن می تواند امنیت جانی مسافرین و یا حتی دیگران را به خطر بیندازد.

لنت ترمز خودرو چگونه کار می‌کند

به همین دلیل در  سلسله نوشتار «تعمیرنگهداری خودرو» در وب‌سایت «پیشرانه» نکانی مهم را درباره ترمز خودرو و بخش اصلی آن لنت ترمز در اختیارتان قرار خواهیم داد.

لنت ترمز با تولید اصطکاک در چرخ ها، موجب ایجاد شتاب منفی در حرکت و در نتیجه کاهش سرعت خودرو و یا توقف کامل می شود. اما درباره اینکه لنت ترمز چقدر عمر می کند.

باید گفت هیچ قانون مشخصی برای این موضوع وجود ندارد . طول عمر لنت ترمز کاملا به مواردی مانند جنس دیسک‌ها، شیوه رانندگی، محل رانندگی و جنس لنت بستگی دارد. اما به طور میانگین طول عمر لنت حدود ۸۰ هزار کیلومتر برآورد می‌شود.

با این وجود زمان تعویض لنت نشانه هایی دارد که با دانستن آن می توانید به راحتی زمان درست تعویض لنت را متوجه شوید.

واضح ترین نشانه آن چراغ هشدار تعویض لنت روی داشبورد است، البته که همه خودروها به این سنسور مجهز نیستند.

همچنین اگر در زمان ترمز، فرمان خودرو به یک سمت کشید  و یا در هنگام ترمز‌گیری پدال ترمز زیر پایتان شروع به لرزش کرد، احتمال دارد زمان تعویض لنت فرا رسیده باشد.

یادتان باشد صدای سوت یا خرخر از تمام شدن و یا نامرغوب بودن جنس لنت نشان دارد و این پایان راه لنت خودرو شما خواهد بود.
پس هر بار ترمز می تواند موجب آسیب به دیسک‌های ترمز شود.

اما جدا از اینکه لنت خودرویتان را در تعمیرگاه ها تعویض میکنید یا دست به آچار هستید و خودتان آستین بالا میزنید( آموزش تعویض لنت به زودی به صورت مکتوب و ویدئویی در وب سایت پیشرانه منتشر خواهد شد) یادتان باشد بعد از تعویض لنت حداقل تا یکی دو روزی احتیاط را فراموش نکنید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟