سعید صبوری

استقبال خودروسازان از توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵/ جایگزین‌های متنوعی برای خودروهای متوقف‌شده وجود دارد

چهارشنبه - 24 مهر 1398

پیشرانه – عضو انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی استان تهران گفت: خودروسازان به‌شدت از توقف تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ استقبال می‌کنند زیرا که با وضعیت فعلی تولید این خودروها برای خودروسازان تنها آن را زیان ده می‌کند.

پیشرانه – عضو انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی استان تهران گفت: خودروسازان به‌شدت از توقف تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ استقبال می‌کنند زیرا که با وضعیت فعلی تولید این خودروها برای خودروسازان تنها آن را زیان ده می‌کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سعید صبوری با تأکید بر این‌که در حال حاضر خودروهایی همچون پراید و پژو ۴۰۵ خودروهای اقتصادی نیستند و توقف تولید این خودروها به نفع خودروسازان است، افزود: تولید هر دستگاه از این خودروها با قیمت‌گذاری‌های جدید انجام‌شده، همراه با ضرر و زیان است بنابراین دو خودروساز به دنبال اجرای تعهدات خود و توقف هرچه سریع‌تر این خودروها هستند.

وی در خصوص جایگزین‌های این خودرو نیز گفت: هم‌اکنون تعداد زیادی خودرو در بازار از سوی دو خودروساز تولید و عرضه‌شده که می‌تواند جایگزین مناسبی برای این خودروها باشد ازآنجاکه این خودروها ارزان بوده و قیمت‌گذاری این دسته از خودروها همواره پایین بوده، تمایل به خرید این خودروها بالا است هرچند که با ورود واسطه‌ها به بازار، این خودروها هیچ زمانی به قیمت واقعی و کارخانه به دست مردم نمی‌رسد و مابه‌التفاوت این سود به جیب واسطه‌ها می‌رود.

صبوری با بیان این‌که این خودروها اعتبار خودروسازان را زیر سؤال برده درحالی‌که تولید آن‌ها به نفع هیچ‌کس نیست، تصریح کرد: استانداردها و مشخصات این خودرو دیگر مناسب امروز نیست بنابراین توقف تولید این خودروها به نفع خودروساز خواهد بود و هرچند در این رده قیمتی هیچ خودرویی برای جایگزینی وجود ندارد اما تیبا می‌تواند جایگزین خوبی برای پراید با اندکی تفاوت قیمت باشد این در حالی است که به لحاظ موتور، فنی و بدنه تفاوت زیادی با پراید دارد.

او ادامه داد: تیبا، سمند، دنا و خودروهای متنوع دیگری در حال تولید هستند که می‌تواند جایگزین خوبی برای پراید باشد اما باید به این نکته توجه داشت که دستمزدها و قیمت دلار ظرف ۱۰ سال اخیر ۱۱ برابر شده و نهادهای تولید نیز افزایش ۵ تا ۶ برابری را تجربه کرده و طبیعی است پراید ۶ میلیون تومانی نیز باید به نسبت افزایش یابد.

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی استان تهران افزود: در حال حاضر با وضعیت قیمت‌گذاری فعلی تولیدکننده، مصرف‌کننده واقعی و کارخانه واقعی زیان می‌بینند بنابراین باید پذیرفت در شرایطی که یک موتور وسپا ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد یک خودرو اقتصادی نیز در دنیا کمتر از ۷ هزار دلار نیست که رقمی معادل ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟