فولکس‌واگن هنوز به‌طور دقیق زمان توقف تولید سانتانا را اعلام نکرده است اما آن‌طور که از صحبت‌های مدیران ارشد و بلندپایه فولکس (مبنی بر لزوم توجه به تغییر رویکرد مشتریان) برمی‌آید، دیگر باید پذیرفت که فولکس‌واگن سانتانا به پایان راه رسیده است.

جدیدترین قربانی رشد بازار شاسی‌بلندها را بشناسید!

شنبه - 22 آبان 1400

پیشرانه- درگذشته‌های نه‌چندان دور، اگر روزی به مدیران فولکس‌واگن و مشتریان چینی گفته می‌شد که رشد فزاینده سهم بازار شاسی‌بلندها و افزایش اقبال خریداران به این سگمنت، موجبات مرگ و پایان حیات یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های فولکس‌واگن در بازار چین را فراهم می‌آورد، احتمالاً کمتر کسی این حرف را باور می‌کرد و به این پیش‌بینی وقعی می‌نهاد.

پیشرانه- درگذشته‌های نه‌چندان دور، اگر روزی به مدیران فولکس‌واگن و مشتریان چینی گفته می‌شد که رشد فزاینده سهم بازار شاسی‌بلندها و افزایش اقبال خریداران به این سگمنت، موجبات مرگ و پایان حیات یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های فولکس‌واگن در بازار چین را فراهم می‌آورد، احتمالاً کمتر کسی این حرف را باور می‌کرد و به این پیش‌بینی وقعی می‌نهاد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما آن‌هایی که در سال‌های اخیر جریان بازار را به‌طور دقیق رصد کرده‌اند و از اوضاع‌واحوال فعلی باخبرند، به‌هیچ‌وجه از شنیدن خبر توقف تولید فولکس‌واگن سانتانا متعجب نخواهند شد؛ خودرویی که برای مدت بیش از ۳۵ سال حضوری قدرتمند در بازار چین را تجربه کرده و حتی سابقه حضورهای متوالی و متعدد در جمع پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین را نیز در کارنامه دارد.

سانتانا

سانتانا از اوایل دهه ۱۹۸۰ در بازار چین حضور دارد اما آغاز تولید انبوه آن در خاک این کشور به میانه‌های دهه ۱۹۸۰ بازمی‌گردد و طبق ادعای فولکس‌واگن، از زمان آغاز عرضه این خودرو تا به امروز، بیش از ۶ میلیون دستگاه سانتانا تحویل خریداران چینی شده است. در سال ۱۹۸۳ مجموعاً تنها حدود ۱۰۰ دستگاه از این خودرو در چین مونتاژ شد (به‌صورت CKD و با کیت‌های وارداتی از آلمان) اما به‌مرور فولکس‌واگن و شریک چینی‌اش، تسریع فرآیند تولید و عرضه سانتانا و بومی‌سازی مجموعه قطعات آن را در دستور کار قراردادند و نتیجه آن شد که در سال ۱۹۸۶، مجموع تولید این خودرو از ۱۰ هزار دستگاه فراتر رفت و حدود یک دهه بعد و در سال ۱۹۹۵ درصد بومی‌سازی مجموعه قطعات سانتانا به حدود ۹۰ درصد رسید.

تصویری از نسل اول فولکس‌واگن سانتانا با مدل ۱۹۸۶؛ خودرویی که در افزایش مقبولیت و تثبیت جایگاه برند فولکس‌واگن در بازار چین و همچنین در رشد و شکوفایی صنعت خودرو این کشور، نقش مهمی را ایفا کرده و از این حیث جایگاهی برجسته و اهمیتی تاریخی دارد.

 

نسل‌ها و مدل‌های مختلف سانتانا به‌طور گسترده‌ای در ناوگان تاکسیرانی شهرهای چین مورداستفاده قرارگرفته‌اند. (تصویر فوق مربوط به کلان‌شهر شانگهای است)

 

فولکس‌واگن هنوز به‌طور دقیق زمان توقف تولید سانتانا را اعلام نکرده است اما آن‌طور که از صحبت‌های مدیران ارشد و بلندپایه فولکس (مبنی بر لزوم توجه به تغییر رویکرد مشتریان) برمی‌آید، دیگر باید پذیرفت که فولکس‌واگن سانتانا به پایان راه رسیده است. علیرغم این تغییر ذائقه و اشتیاق شدید خریداران برای ابتیاع خودروهای شاسی‌بلند، سدان‌ها (و خصوصاً سدان های کامپکت) هنوز هم از اقبال بلندی در بازار چین برخوردار بوده و با استقبال بالایی از سوی مشتریان مواجه هستند که باعث مي‌شود در نگاه اول مسئله کنار گذاشته شدن محصولی موفق و باسابقه نظیر فولکس‌واگن سانتانا توسط این شرکت کمی غیرمنطقی و به‌مثابه تصمیمی عجولانه جلوه کند. اما حقیقت این است که تنوع محصولات فولکس‌واگن در چین (چه سدان‌ها و چه کراس اوورها) بسیار بالا (و حتی بعضاً سرگیجه‌آور!) است و به نظر می‌رسد مدیران فولکس با توجه به دورنمای بازار سدان‌ها، قصد دارند به مدیریت و ساماندهی لاین‌آپ محصولات خود بپردازند و خصوصاً در بین محصولات سدان، برخی خودروها که به‌نوعی رقیب داخلی محصولات دیگر خود محسوب می‌شوند را کنار بگذارند.

سال گذشته فولکس‌واگن موفق شد ۳.۸۵ میلیون دستگاه خودرو را در بازار چین به فروش برساند تا بالاتر از جنرال‌موتورز، رتبه نخست جدول فروش کلی در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان را از آن خود کند. اما دوام آوردن در بازار بسیار شلوغ و عجیب‌وغریب چین (باوجود خیل عظیمی از رقبای در حال پیشرفت چینی و دیگر رقبای شناخته‌شده غیر چینی) اصلاً کار آسانی نیست؛ حتی برای خودروسازانی نظیر فولکس‌واگن و جی‌ام که در بازار این کشور از قدمت قابل‌توجه و اعتبار بسیار بالایی برخوردارند.

فولکس‌واگن سانتانا اما تنها قربانی این تغییر ذائقه مشتریان نخواهد بود، چراکه دیگر زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن یعنی اشکودا نیز قرار است به تولید نسخه چینی اشکودا راپید پایان دهد. راپید و سانتانا در زیر یک سقف و در سایت تولیدی جوینت وینچر فولکس‌واگن- SAIC در یی‌ژنگ مونتاژ می‌شوند. ظرفیت تولید این سایت چیزی بالغ‌بر ۲۲۴ هزار دستگاه در سال برآورد می‌شود.

فروش اشکودا راپید در بازار چین در ۵ سال اخیر سیری کاملاً نزولی را تجربه کرده است؛ بطوریکه از ۶۷.۱۴۹ دستگاه در سال ۲۰۱۶ به ۳۰.۱۵۷ دستگاه در سال ۲۰۲۰ رسیده است. با مقایسه آمار فروش تفکیکی و ماهیانه (اگرچه هنوز سه ماه به پایان سال ۲۰۲۱ میلادی باقی‌مانده)، می‌توان پیش‌بینی کرد که فروش راپید با افت چشمگیر و متوالی دیگری نیز مواجه خواهد شد. بنابر آنچه گفته شد، کنار گذاشته شدن راپید اقدامی قابل پیش‌بینی و کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

با توقف تولید فولکس‌واگن سانتانا و اشکودا راپید، سایت تولیدی یی‌ژنگ علاوه بر تولید مدل‌هایی نظیر هاچ‌بک پولو و نسل جدید سدان لاماندو، ازاین‌پس میزبان مدل‌های کراس‌اوور بیشتری خواهد بود و قرار است فولکس‌واگن T-Cross در کنار نسخه فیس‌لیفت Tharu در این کارخانه به تولید برسند.

علاوه بر SAIC، فولکس‌واگن با دیگر خودروسازان مطرح چینی نظیر FAW و JAC نیز قرارداد همکاری مشترک دارد و همراه با این شرکای خود نیز مشغول ساخت تأسیسات و کارخانه‌های جدید و اختصاصی برای تولید خودروهای تمام الکتریکی است.

نوشته: علی کریمی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟