سرگردانی بازار خودرو در میان تصمیمات مختلف

یکشنبه - 23 آبان 1400

پیشرانه – موضوع افزایش قیمت خودروسازان به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است تا طی چند روز آینده تصمیم نهایی اعلام شود، پس از افزایش قیمت ها توسط خودروسازان، این موضوع با دستور رییس جمهوری متوقف و تصمیم گیری به ستاد تنظیم بازار واگذار شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، اواخر هفته گذشته دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا افزایش قسمت خود را رسانه ای کردند. اتفاقی مدت ها برای آن گمانه زنی می شد تا با حذف شورای رقابت از موضوع قیمت گذاری دستوری، قیمت کارخانه را به بازار آزاد نزدیک کرده و از زیان تحمیلی جلوگیری کنند.
پیش تر قیمت گذاری دستوری زیان بسیاری را به خودروسازان تحمیل می کرد و سال به سال بر زیان انباشته اضافه می شد. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند با حذف قیمت گذاری دستوری و شناور شدن قیمت ها می توان فعالیت دلالان را محدود کرده از زیان ده بودن خودروسازان کم کرد.

اما درست در شرایطی که خودروسازان با کمبود نقدینگی، زیان انباشته و مطالبات مانده بر زمین قطعه سازان مواجه هستند، وزارت صمت و‌ مجلس شورای اسلامی تاکید بر کاهش قیمت خودروسازان دارند.

از سویی دیگر افزایش تیراژ تولید که از برنامه های وزارت صمت برای این صنعت است نیز در دستور کار قرارد می گیرد تا با عرضه بیشتر بازار از رکود خارج‌ شده و قیمت ها متعادل شود.

اما پس از افزایش قیمت از سوی خودروسازان و‌ با کنار زدن شورای رقابت، بازار گمانه زنی ها برای بازار خودرو گرم شد. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که با افزایش قیمت از سوی خودروسازان، قیمت خودرو در کارخانه واقعی تر شده و تفاوت کارخانه و بازار کاهش ‌پیدا می کند. در واقع با این تصمیم هم خودروساز و هم مصرف کننده نهایی سود خواهند کرد.

از سویی دیگر نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار نیز با حذف دلالان بخشی از خودروهای دپو شده را راهی بازار می کند.

اتفاق دیگر در نتیجه این تصمیم آن است که افزایش قیمت به تامین نقدینگی خودروسازان کمک خواهد کرد و این موضوع می‌تواند در پرداخت مطالبات قطعه سازان موثر واقع شود.

با وجود تمامی این موارد، پس از رسانه ای شدن افزایش قیمت، روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری این افزایش قیمت منتفی شد و خودروسازان مجبور به بازگشت قیمت ها به جایگاه اول شدند.

این تصمیم روز شنبه وضعیت بورس را هم‌ تحت تاثیر قرار داد و بار دیگر بورس را قرمز پوش کرد.

اما شامگاه روز شنبه وزیر صمت با اشاره به موضوع قیمت خودرو، اظهار کرد: بررسی قیمت گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد.

به گفته سید رضا فاطمی امین، افزایش قیمت خودرو لغو نشد، بلکه به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است.

وی ادامه داد: سودآوری این صنعت برای دولت سیزدهم اولویت ویژه‌ای دارد و ما با تمام توان این هدف را پیگیری می‌کنیم.

وزیر صمت اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی که این وزارتخانه با همکاری دیگر دستگاه‌ها و اهتمام خودروسازان کشور پیگیری می‌کند، افزایش تیراژ و تولید خودرو است.

همچنین مدیر روابط عمومی سازمان بورس نیز درباره قیمت خودرو گفت: موضوع اصلاح قیمت خودرو طی چند روز آینده مصوب می‌شود. با پیگیری‌های وزیر اقتصاد و ریاست سازمان بورس، پس از جلسات با وزیر صمت و رییس جمهور، مقرر شد اصلاح قیمت خودرو طی چند روز آینده مجددا اعمال شود.

حال بازار خودرو پس از ماه ها انتظار برای آزادسازی واردات، حال باید منتظر وضعیت قیمت ها باشد. باید دید در این بین خودروسازان موفق به افزایش قیمت می‌ شوند یا ستاد تنظیم بازار تصمیم به کاهش قیمت می‌گیرد.

نوشته: مرسده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟