واردات برای ارتقای صنعت یا گمراه شدن اذهان عمومی؟

دوشنبه - 1 آذر 1400

پیشرانه -واردات خودرو هرچند می تواند به ارتقای صنعت خودرو کمک کند اما حل مشکلات به صورت ریشه ای در صنعت خودرو و خصوصی سازی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پیشرانه -واردات خودرو هرچند می تواند به ارتقای صنعت خودرو کمک کند اما حل مشکلات به صورت ریشه ای در صنعت خودرو و خصوصی سازی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، واردات خودرو موضوعی است که در چند ماهه اخیر در صدر خبرهای این بخش قرار داشت. مخالفان و موافقان بارها نظرات خود را در این باره بیان کردند اما در نهایت بازار خودرو و فعالان این بخش در انتظار نظر نهایی مجلس شورای اسلامی بودند.
مجلس نیز با بررسی طرح ساماندهی خودرو برای تصویب نهایی آن را به شورای نگهبان ارسال کرد اما وجود برخی ابهامات در طرح منجر به برگشت آن به مجلس برای بررسی مجدد و رفع ابهامات شد.
در نهایت با برگزاری دوباره جلسات کارشناسی با حضور وزیر صمت، مجلس مجوز واردات خودرو را صادر کرد. البته این طرح برای اجرایی شدن نیازمند تصمیم شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما با این حال صدور مجوز از سوی مجلس با واکنش های بسیار همراه بود.

شب گذشته نیز فعالان صنعت خودرو و‌‌قطعه سازی در نشستی کلاب هاووسی با عنوان «سرنوشت واردات خودرو» به بررسی تبعات این موضوع پرداختند.

برخی از فعالان قطعه سازی در این نشست اظهار کردند که توان تولید با قابلیت رقابت در واحدهای قطعه سازی وجود دارد اما متاسفانه از نظر کارشناسان این بخش استفاده نمی شود.
این در حالی است که واردات خودرو از محل صادرات خودرو و قطعه انجام می شود و افزایش توان رقابت از الزاماتی است که باید به آن توجه شود.
مرتضی شفیعی نیز از مدیران با سابقه خودرویی در این نشست اظهار کرد: زمانی که مجوز واردات خودرو مطرح شد، فعالان صنعت مانده بودند که چه کسی و درباره چه موضوعی برای صنعت خودرو تصمیم می گیرد.

وی افزود: متاسفانه تصمیم گیرندگان برای این موضوع چندان از شرایط حاکم با خبر نیستند.

شفیعی با بیان اینکه واردات خودرو کدام قسمت از مشکلات ما را حل می‌کند، گفت: ای کاش دوستان می دانستند برای چه موضوعی تصمیم می گیرند. می توان با اصلاح قیمت نقدینگی را جمع و تورم را کاهش داد.

وی معتقد است، حل مشکلات صنعت خودرو راحت است اما باید دید قدرت خرید مردم تا چه حد است. واردات خودرو را بدون محاسبه تقاضای دلار آزاد می کنیم، در حالی که باید دید آیا مشکلی از تولید حل می شود؟

شفیعی بیان کرد: باید پذیرفت کیا و هیوندا، سامسونگ و ال جی، کره جنوبی را به شرایط فعلی رساند.
وی افزود: فراموش نکنیم صنعت خودرو بدون سیاست خارجی مشخص نمی تواند با دنیا مقایسه شود باید تمامی موارد را برای حل این معادله در نظر گرفت.

وی گفت: صنعت خودرو دارای توجیه اقتصادی است و باید به آن پرداخته شود و تمامی این موارد به مسائل اقتصادی و سیاسی باز می گردد و باید در این راستا به اقتصاد جهانی پیوست.

جریان خودرو برای تغییر تفکر عمومی
مجتبی نظری دیگر فعال صنعت خودرو در این برنامه اظهار کرد: متاسفانه خودرو همچون آچار فرانسه برای فرار دولت ها از موضوعات اقتصادی مطرح می شود.

وی ادامه داد: امروز با توجه به اینکه خودرو از خاصیت مصرفی کمی فراتر رفته مردم توجه ویژه به آن دارند و‌می‌توان با جریان خودرو تفکر عمومی را تغییر داد.

نظری اضافه کرد: واردات خودرو موضوعی نیست که صنعت خودروی داخلی از آن بترسد اما باید تامین منابع ارزی برای آن صورت گیرد.

صنعت خودرو خصوصی شود
امیر جلالی نیز از فعالان دیگر صنعت خودرو بیان کرد: در شرایط فعلی باید به دنبال راهکاری مناسب بود و دید واردات چه منفعتی دارد.

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: باید صنعت خودرو تا به امروز خصوصی می شد و نباید دولت در آن دخالت می کرد. حال در گام اول باید این صنعت خصوصی شده و از ظرفیت های آن استفاده شود تا در کوتاه مدت صنعت خودرو مسیر خود را پیدا کند.
جلالی تاکید کرد: باید با آزادسازی بازار شرایط را برای خصوصی‌ها فراهم کرد. در چنین شرایطی می توان در مدت ۳ سال به ظرفیت خوبی دست یافت.
قطعه سازی توان تولید با کیفیت را دارد

اشکان اشکانی فعال حوزه قطعه سازی بیان کرد: اگر قرار است واردات خودرو انجام شود باید در آن سوی ماجرا کیفیت خودروسازی نیز افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به سلیقه جامعه در بخش خودرو، اظهار کرد: سلیقه مردم را می‌توان از طریق ماشین های موجود در بازار به خوبی تشخیص داد.
وی تصریح کرد: امروز تمامی آپشن های موجود در خودروهای چینی به راحتی برروی خودروهای ایرانی قابل استفاده است اما باید از ظرفیت های موجود استفاده کرد.
اشکانی با اشاره به خودروسازی های بزرگ دنیا گفت: ایرانی‌های بسیاری در این مجموعه ها مشغول بکار هستند، حال چرا ما نمی توانیم از آنها استفاده کنیم. بنده به عنوان یک قطعه ساز دوست دارم خودروسازی را به سمت تولید خودروهای لوکس ببریم.
اشکانی اضافه کرد: امکانات برای تولید خوب در اختیار است، ما می توانیم قطعه ای تولید کنیم که قابلیت رقابت با دنیا را دارد، اما متاسفانه از نظر فعالان این بخش استفاده نمی شود.
به گفته وی، می توان مشکلات را حل و از نخبگان و صاحبان فن استفاده کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟