سرنوشت نامعلوم و آینده مبهم مک‌لارن

سرنوشت نامعلوم و آینده مبهم مک‌لارن

دوشنبه - 1 آذر 1400

پیشرانه- هزینه‌های بسیار سنگین و کمرشکن طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت و حضور در مسابقات فرمول‌ یک و همچنین تبعات سنگین پاندمی کرونا، مک‌لارن را آن‌چنان غرق در بحران مالی کرده که حتی سرمایه‌گذاری سنگین هولدینگ‌های متمول بحرینی، کانادایی و سعودی نیز چاره‌ساز نشده و تنها حُکم مرهمی موقتی را برای مصائب اقتصادی این سوپراسپرت‌ساز مطرح انگلیسی داشته است.

پیشرانه- هزینه‌های بسیار سنگین و کمرشکن طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت و حضور در مسابقات فرمول‌ یک و همچنین تبعات سنگین پاندمی کرونا، مک‌لارن را آن‌چنان غرق در بحران مالی کرده که حتی سرمایه‌گذاری سنگین هولدینگ‌های متمول بحرینی، کانادایی و سعودی نیز چاره‌ساز نشده و تنها حُکم مرهمی موقتی را برای مصائب اقتصادی این سوپراسپرت‌ساز مطرح انگلیسی داشته است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بطوریکه همین چندی پیش مدیران مک‌لارن حتی ناچار شدند مقر و دفتر مرکزی این کمپانی (شامل تمامی ساختمان‌ها و تأسیسات مدرن آن واقع در ووکینگ انگلستان) را در ازای مبلغ ۱۷۰ میلیون پوند به کمپانی سرمایه‌گذاری GNL بفروشند و آن را به‌صورت تضمینی برای مدت ۲۰ سال اجاره کنند!

مک‌لارن

مک‌لارن از معدود برندهای خودروساز انگلیسی محسوب می‌شود که زیر چتر حمایتی یک گروه خودروسازی بزرگ قرار ندارد و همین باعث شده تا در تأمین و مدیریت منابع مالی با مشکلات ریزودرشت و چالش‌های پرشماری مواجه باشد. این در حالی است که بنتلی و رولزرویس به ترتیب تحت تملک گروه فولکس‌واگن و گروه ب ام و قرار دارند، لوتوس زیرمجموعه گروه جیلی است و بخشی از سهام استون‌مارتین نیز در اختیار گروه دایملر است.

حالا اما اخباری مبنی بر تمایل دو خودروساز بزرگ آلمانی برای خریداری عمده سهام مک‌لارن به گوش رسیده که گردوخاک زیادی در فضای رسانه‌های خودرویی اروپا به پا کرده و واکنش تمام طرفین این معامله احتمالی را در پی داشته است؛ گزارش‌ها حاکی از آن است که آئودی و ب ام و مایل به تملک مک‌لارن هستند و در راه رسیدن به این هدف با یکدیگر وارد رقابتی پنهانی شده‌اند.

ب ام و و آئودی چرا به خرید مک‌لارن علاقه‌مند هستند؟

طبق گفته منابع آگاه و اظهارات برخی تحلیلگران، هرکدام از این دو خودروساز آلمانی اهداف، اولویت‌ها و رویکردهای کاملاً متفاوتی را از تصاحب مک‌لارن دنبال می‌کنند؛ بطوریکه مدیران ب‌ام‌و با تملک مک‌لارن رؤیای حضوری جدی‌تر و گسترده‌تر در بازار خودروهای سوپر اسپرت را در سر می‌پرورانند (گروه ب ام و در حال حاضر شامل سه برند ب ام و، رولزرویس و مینی است که طبعاً هیچ‌کدام خودرویی سوپراسپرت در سبد محصولاتشان ندارند) اما آنچه توجه مدیران آئودی را بیشتر به خود جلب کرده، بخش فرمولاوان مک‌لارن است و به‌طور دقیق‌تر، استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بالقوه این بخش برای حضوری قدرتمند در رقابت‌ها و همچنین استفاده از تکنولوژی خودروهای فرمول یک مک‌لارن در برخی محصولات رده‌بالا و عملکردمحور آئودی (حتی سایر زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن).

البته داشتن این هدف و دنبال کردن چنین رویکردی از سوی آئودی اصلاً هم عجیب و غیرقابل‌پیش‌بینی نیست؛ چراکه زیرمجموعه ایتالیایی و با اصالت آئودی یعنی ” لامبورگینی” یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازیگران بازار خودروهای سوپراسپرت به‌حساب می‌آید و مدت‌هاست که زیر چتر حمایتی آئودی و گروه فولکس‌واگن، تقریباً از هر لحاظ روزگار بسیار خوبی را سپری می‌کند اما پرواضح است که علیرغم شهرت و آوازه فراوان، لامبورگینی برخلاف رقیب ابدی و ازلی خود یعنی فراری، فاقد تاریخچه‌ای غنی و حضوری مثمر ثمر در رقابت‌های فرمول یک است.

علاوه بر این‌ها نباید از یاد برد که برخلاف رقبایی همچون گروه دایملر و گروه رنو-نیسان، گروه فولکس‌واگن در رقابت‌های فرمول یک نماینده‌ای ندارد (چه در بخش تیم‌های شرکت‌کننده و چه در میان تأمین‌کنندگان قوای محرکه) و به عقیده کارشناسان، جای خالی حضور در چنین رقابت‌های مهم، باپرستیژ و معتبری در پورتفولیو گروه فولکس‌واگن (کمپانی مادر آئودی و لامبورگینی) به‌شدت احساس می‌شود.

سرنوشت نامعلوم و آینده مبهم مک‌لارن

البته خریداری مک‌لارن تنها یکی از گزینه‌های روی میز برای مدیران فولکس‌واگن و آئودی به‌حساب می‌آید و آن‌ها گزینه‌های دیگری هم برای ورود به این مسابقات پیش روی خود می‌بینند که شامل حضور مستقیم در این رقابت‌ها (بعد از اعمال قوانین جدید مربوط به موتورها در سال ۲۰۲۶) یا مشارکت و همکاری با دیگر تیم‌ها در تأمین پیشرانه و قوای محرکه است.

از رسانه‌ها اصرار و از خودروسازان انکار!

طبق ادعای نشریه AutoCar، مدیران آئودی به‌صورت جدی با سران هولدینگ سلطنتی مُمتَلکات بحرین (بر سر خرید سهام آن‌ها در مک‌لارن) وارد مذاکره شده و حتی به توافق‌های اولیه نیز دست یافته‌اند (با در اختیار داشتن ۶۲.۵۵ درصد از سهام کل، مُمتَلکات اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین سهامدار مک‌لارن محسوب می‌شود).

مک‌لارن هم در بیانیه‌ای صریح و قاطع، گزارش نشریه اتوکار را از بیخ و بن “نادرست” و”نامعتبر” خطاب کرده اما با تأکید بر اینکه فعلاً تغییری در ساختار مالکیتی مک‌لارن صورت نپذیرفته، به کمک بازی با کلمات و عبارات، احتمال همکاری‌های آتی با شرکا یا تأمین‌کننده‌های جدید را کاملاً مردود و منتفی تلقی نکرده است. مدیران آئودی نیز در گفتگو با رویترز، اگرچه به‌طور مستقیم هیچ صحبتی در مورد مک لارن نداشتند اما به این نکته اذعان کردند که همواره فرصت‌های همکاری مختلف را رصد و پیگیری می‌کنند.

در آلمان هم اخبار و حواشی مشابهی فی‌مابین پایگاه خبری و نشریه Autowoche و گروه ب‌ام‌و در جریان بوده است؛ بدین شکل که Autowoche از مذاکرات مدیران ب‌ام‌و با سران هولدینگ مُمتَلکات (بر سر خرید سهامشان در مک لارن) در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۱ خبر داده است و متقابلاً سخنگوی ب ام و نیز این خبر را “کذب محض ” خطاب کرده است!

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟