قیمت افزایشی نباشد صنعت خودرو دیگر احیا نمی شود

دوشنبه - 8 آذر 1400

پیشرانه – افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان و سپس لغو آن به دستور رییس جمهوری اتفاقی بود که توپ تعیین قیمت را این بار از زمین شورای رقابت راهی زمین ستاد تنظیم بازار کرد.

پیشرانه – افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان و سپس لغو آن به دستور رییس جمهوری اتفاقی بود که توپ تعیین قیمت را این بار از زمین شورای رقابت راهی زمین ستاد تنظیم بازار کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، این در حالی است که وزیر صمت پیش تر وعده ارزانی خودرو حتی تا پایان سال را داده بود اما قیمت مواد اولیه در تمامی حوزه های مرتبط با صنعت خودرو در حال افزایش است و از سویی دیگر بازار ارز نیز با نوسانات همراه است.

درصورتی که صنعت خودرو موفق به افزایش قیمت نشود با مشکلاتی همراه می شود که احیای آن سخت خواهد بود. حال شنیده ها حاکی از آن است که در جلسه ۱۰ آذر ماه ستاد تنظیم بازار درباره افزایش قیمت خودرو تصمیم گیری و تکلیف این موضوع را روشن می کند.

در همین زمینه نشست کلاب هاووسی با موضوع  تحلیل تخصصی قیمت خودرو در کارخانه و بازار با حضور نمایندگان مجلس، مدیران خودروسازی، قطعه سازان و کارشناسان برگزار شد تا موافقان و مخالفان در این باره نظر خود را مطرح کنند.

امیر کاویان کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی معتقد است، مشکلات در صنعت خودرو مشخص و راهکارها نیز روشن درنتیجه باید تصمیم درست اتخاذ کرد.

وی در ادامه بیان کرد: خودروسازان اجازه صادرات ندارند زیرا تحریم هستیم اما در مقابل در فروش های خود پول را یک سال جلوتر از مشتری می گیرند.

کاویان تصریح کرد: دولت باید شجاعت داشته و قیمت ها و دستمزدها را جهانی کرده تا اقتصاد خود را پیدا کند.

به گفته این فعال صنعت خودرو، متاسفانه عملکردها دو گانه بوده ، در هیچ کجای دنیا خودروهایی در کلاس خودروهای تولیدی ما کمتر از ۶ یا ۷ هزار دلار نیست اما نمی توان خودرو را به قیمت جهانی و دستمزد کارگر را ایرانی محاسبه کرد.

وی تصریح کرد: ما در سال های گذشته دچار مشکل شده ایم اما امروز بهترین و طلایی ترین دوران برای اجرای اصل ۴۴ است تا سفره رانت را جمع کنیم .

کاویان با اشاره به شرایط موجود گفت: قطعه سازان نمی توانند تولید بالا داشته باشند و بسیاری تعدیل نیرو داشته اند. این موضوع در حوزه های دیگر هم قابل رویت است.

وی تاکید کرد: تنها نکته مهم اصلاح اقتصادی است اگر این اصلاح رخ ندهد دیگر صنعت خودرو جان نخواهد گرفت.

سعید سلطانی کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی نیز در ادامه این نشست گفت: نماینده مجلسی که می گوید قیمت خودرو ۱۰ درصد افزایش پیدا کند آیا می داند در حوزه های دیگر قیمت ها تا ۴۰ درصد افزایش داشته است؟‌اینکه برخی از دوستان می گویند باید برای ۱۰ درصد یا حتی ۱ درصد هم جای شکر دارد مشخص کننده بر چه اساسی این حرف را بیان می کنند.

وی ادامه داد: در صنعت خودرو هم قطعه ساز و هم خودروساز با مشکل همراه هستند. اگر در این شرایط خودروسازی زمین بخورد دیگر نمی توان آن را سرپا کرد.متاسفانه قطعه سازی رو به تعطیلی است حال چطور می توان تولید داشت.

بهرام طیبی کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی نیز در این برنامه گفت: مشکلات به قیمت ارز در بازار برمی گردد و روز به روز نوسان بیشتر می شود که خود چالش های زیادی به همراه داشته، اگر نرخ ارز به سبک فعلی متغیر باشد نمی توان مشکلات را حل کرد.

آن طور مشخص است بخش زیادی از مشکلات صنعت خودرو به حوزه های دیگر همچون ارز برمی گردد که با مدیریت درست می توان آن را حل کرد. اما در کنار آن باید اجازه داد قیمت ها آزاد تا خودروسازی توان تولید بیشتر و رقابت را داشته باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟