پژو SLX 405

پژو SLX 405 و آنچه باید درباره آن بدانیم

دوشنبه - 29 مهر 1398

پیشرانه- شرکت خودروسازی پژو فرانسه در سال اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی با نام پژو ۴۰۵ که جزوی از سدان های کلاس D محسوب می‌شد به بازار عرضه کرد.

پیشرانه- شرکت خودروسازی پژو فرانسه در سال اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی با نام پژو ۴۰۵ که جزوی از سدان های کلاس D محسوب می‌شد به بازار عرضه کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در سال ۱۹۸۸ میلادی پژو ۴۰۵ اسپرت، لقب بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کرد. کار تولید و مونتاژ این خودرو در ایران، توسط ایران خودرو در دهه ۷۰ شمسی آغاز شد.

شرکت ساپکو (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو) نیز از سال ۱۳۷۳ بیش از ۵۰ درصد قطعات پژو ۴۰۵ را بومی‌سازی و تا سال ۱۳۷۷ حدود ۷۰ درصد از قطعات این خودرو را تأمین کرد.

خودرو پژو ۴۰۵ اسپرت درزمان ورودش در ایران به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار به شمار می‌رفت. در حال حاضر پژو ۴۰۵ در سه تیپ مختلف تولید و عرضه می‌شود که شامل پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۴۰۵ SLX و پژو ۴۰۵ تیپ دوگانه‌سوز (CNG) است. در ادامه به بررسی خودرو پژو SLX 405 خواهیم پرداخت.

جالب است بدانید پژو ۴۰۵ بعد از خودرو پراید، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ساخته‌شده در کشور است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، قطعات مصرفی ارزان، اتاق جادار به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و مطرح‌ترین خودروهای ایرانی شناخته می‌شود.

ازآنجایی‌که از عمر طراحی پژو ۴۰۵ حدود ۳۰ سال می‌گذرد، طبیعی است که نمی‌توان ایمنی و سطح بالای تجهیزات رفاهی را از آن انتظار داشت.

 تغییرات نسبی پژو SLX 405 و پژو ۴۰۵ قدیمی

در نسخه ۴۰۵ اس ال ایکس، با تغییراتی همچون وجود چراغ‌های اسپرت شفاف در جلو، یکپارچه شدن راهنمای جلو با چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو، تغییر آینه‌های جانبی و اضافه شدن اسپویلر کوچک با چراغ‌ترمز سوم به لبه در صندوق‌عقب، کمی ظاهر خودرو نسبت به ۴۰۵ معمولی بهتر و اسپرت کرده است، به‌طوری در بازار به ۴۰۵ اس ال ایکس لقب پژو ۴۰۵ اسپرت را هم می‌دهند.

از دیگر تفاوت‌های ۴۰۵ اس ال ایکس با مدل معمولی می‌توان به تغییراتی در پیشرانه، گیربکس، کابین و ظاهر خودرو اشاره کرد که تا حدودی عملکرد بهتر در کنار مصرف کمتر سوخت را به ارمغان آورده است.

پژو SLX 405 برای چندین سال باهمان داشبورد ساده معروف خودش وارد بازار ایران شده بود تا این‌که در سال ۱۳۹۵، شرکت ایران خودرو باهمکاری دانشگاه‌های طراحی خودرو کشورمان، داشبورد جدیدی را برای خانواده پژو طراحی کرد.

این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان باهم یکسان است و تنها تفاوت آن‌ها باهم در رنگ و تریم خلاصه می‌شود.

داشبورد پژو پارس ال ایکس با تریم ۲ رنگ و طرح چوب به همراه دکمه‌های دیجیتالی سیستم تهویه، خود را از پژو ۴۰۵ متمایز کرده است. این داشبورد جدید، اگرچه طراحی بهتر، زیباتر و به‌روزتری دارد اما کیفیت ساخت آن نسبت به قبل پایین‌تر آمده و از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته‌شده است که پس از مدتی به صدا می‌افتند. در سوی دیگر، داشبورد پژو ۴۰۵ داشبورد جدید به‌جز کنسول وسط، به‌صورت کامل تریم کرم‌رنگ دارد و از طرح چوب که در پارس است، خبری نیست.

متأسفانه ازجمله معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید به طراحی داشبورد آن برمی‌گردد. در این خودرو بعد از گذشت ۱۰ هزار کیلومتر، شنیدن صداهای اضافی از داشبورد، کاملاً طبیعی است. این ایراد به خشک بودن، یک‌تکه بودن و پایین بودن سطح کیفی مواد اولیه داشبورد برمی‌گردد.

برخلاف تصور طراحان که فکر می‌کردند در قسمت داخلی در ها، تبدیل‌شدن روکش‌های طرح چرمی به روکش‌های پلاستیکی ایده جالبی است، انتقادات زیادی به این طرح وارد شد. به نظر ما روکش‌های جدید نه‌تنها جذابیتی بیشتر از مدل‌های چرمی ندارند بلکه بسیار خشک و شکننده هم هستند. کیفیت پایین داشبورد به همین‌جا ختم نمی‌شود، دستگیره در ها به میزان قابل‌توجهی ضعیف هستند و سرنشینان بعد از هر بار باز کردن در ها، نگران شکسته شدن آن‌ها هستند.

مشخصات فنی پژو SLX 405:

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ TU5 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و رانا استفاده می‌کند. این پیشرانه، قدرتی حدود ۱۰۰ اسب بخاری و گشتاوری ۱۴۰ نیوتن‌متر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

این موتور TU5 با توجه به گشتاور پایین‌تر نسبت به پیشرانه XU7، عدم هماهنگی مناسب با گیربکس و وزن سنگین خودروها، کمی ضعیف به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر، مصرف سوخت پایین‌تر و عدم وجود مشکلات واشر سر سیلندر موتورهای قدیمی XU7 از مزایای پیشرانه TU5 به شمار می‌رود.

از نکات منفی دیگر که در این خودرو مشاهده می‌شود، صدای موتور به‌شدت در کابین شنیده می‌شود که در مسافرت‌های طولانی‌مدت بسیار آزاردهنده است. شتاب گیری صفر تا صد پژو SLX 405 درزمانی در حدود ۱۳.۵ ثانیه انجام می‌شود.

ایمنی و گارانتی

متأسفانه پژو SLX 405 همچون مدل پایه خود از کیفیت ساخت بسیار پایینی برخوردار است که باعث شده این خودرو در بررسی‌های انجام‌شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نهایتاً ۲ ستاره کیفیت را کسب نماید. ازلحاظ ایمنی هم پژو ۴۰۵ اسپرت فقط به تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكي خنك شونده، ترمز عقب کاسه‌ای و كيسه هواي راننده و سرنشين مجهز است و مانند دیگر محصولات ایران خودرو دارای گارانتی و خدمات پس از فروش ۲۴ ماهه است.

رقبا

پژو ۴۰۵ اسپرت ایران خودرویی رقبایی چون پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، تندر ۹۰، پژو پارس، رانا و ام وی ام ۵۳۰ را در مقابل خود می‌بیند که قیمت پایین‌تری از همه مدل‌های یاد شده دارد.

اما با توجه به کیفیت بسیار پایین مونتاژ مثل ویژگی‌های فنی و داخل کابین و استهلاک بالا، خرید آن توصیه نمی‌شود.

بهتر است اگر قصد خرید خودرویی در بازه قیمتی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان را داشته باشید گزینه‌هایی همچون تندر ۹۰ دست‌دوم را در اولویت بگذارید.

پژو SLX 405 قیمت بالاتری از GLX دارد، قیمت ۴۰۵ اس ال ایکس برای مدل ۹۸ در حدود ۸۵ میلیون و پژو ۴۰۵ معمولی هم در بازه قیمتی ۷۳ میلیون تومان قرار می‌گیرید جالب است بدانید که در سال ۹۶ این پژو محبوب قیمتی حدود ۳۵ میلیونی و در سال ۹۷ به رقم ۷۰ میلیون تومان را تجربه کرد و باید بگوییم به دلیل قدیمی‌شان طراحی، اکنون دیگر طرفدار زیادی ندارد و خریداران خودروهای دست‌دوم رنو و چینی را در اولویت خرید قرار می‌دهند.

تفاوت‌های میان پژو SLX 405 و پژو GLX 405

  •           بادگیر صندوق‌عقب در پژو SLX 405
  •           چراغ مه شکن در پژو SLX 405
  •           چراغ جلو و عقب جدید برای اس ال ایکس
  •           زه جانبی کرومی (مدل پژو پارس)، جلوپنجره جدید با لوگوی آب‌کروم
  •          کلید بازکن صندوق‌عقب از داخل اتاق، سیستم بهبودیافته کنترل موتور (EMS)
  •           موتور ۱۶۰۰ با ۱۶ سوپاپ (موتور TU5) با ۱۱۰ اسب بخار قدرت
اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟