درباره جک J4

معرفی جک J4 و شناخت بیشتر آن

سه شنبه - 30 مهر 1398

پیشرانه- شرکت خودروسازی جک (JAC) یکی از تولیدکنندگان بزرگ چین است که از سال ۱۹۶۴ فعالیت خود را آغاز شروع کرد. کمپانی جک حدود ده سالی است که توانسته در بازار ایران دیگر رقبای خود را به تصرف خود دربیاورد.

پیشرانه- شرکت خودروسازی جک (JAC) یکی از تولیدکنندگان بزرگ چین است که از سال ۱۹۶۴ فعالیت خود را آغاز شروع کرد. کمپانی جک حدود ده سالی است که توانسته در بازار ایران دیگر رقبای خود را به تصرف خود دربیاورد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» جک J4 توسط کرمان موتور با همکاری برند جک مونتاژ شده و یک سدان اقتصادی شهری کلاس B محسوب می‌شود.

کرمان خودرویی‌ها کمتر از ۲ سال است که خودرو زیبا و شهری جک J4 را به سبد محصولات خود اضافه کرده‌اند و از سال گذشته که پیش‌فروش این خودرو آغاز شده است، مشتریان زیادی برای این خودرو پیش ثبت‌نام کردند ولی با توجه به شرایط تحریم‌ها کرمان خودرو نتوانست در موعد مقعر خودروهای جک جی ۴ را به دست مشتریانش برساند. از این موضوع که بگذریم به معرفی جک جی ۴ به نسبت تازه‌وارد این روزهای کشورمان می‌پردازیم.

نام اصلی جک جی ۴ در بازارهای جهان مثل کشور مبدأ چین، Heyue A30 است؛ ولی بعدها نام آن به جک J4 یا JAC J4 تغییر یافت.

جک J4 یک سدان جمع‌وجور خانوادگی است که طراحی آن توسط جیانهایوی طراح و شخصی که پلت فرم نسل دوم JAC برای خودروهای شهری طراحی کرد طراحی شده است.

در رابطه با معرفی جک جی ۴ باید گفت که جک J4 درواقع جایگزین مدل محبوب J5 در بازار داخلی ایران است که به‌واسطه فروش بسیار خوب مدل جی ۵ انتظار می‌رفت که روند عرضه و فروش جک J4 نیز به همان صورت باشد؛ اما با توجه به رقبای بهتر و باقیمت بهتر مثل محصولات رنو، نتوانست به فروش برادر خودش جک جی ۵ برسد.

طراحی داخلی و خارجی

درباره جک J4

طراحی جک جی ۴ خیلی به طراحی جک J5 شباهت دارد و می‌توان رد طراحی مشترک این دو خودرو را به‌خوبی در تمام بخش‌های خودرو مشاهده کنید.

در نمای روبرویی خودرو نوار کرومی، خطوط شکسته، چراغ و گلگیرها همگی دارای طرحی مشابه با جک J5 هستند.

زمانی که شما جک j4 را برای خرید انتخاب می‌کنید با یک خودروی به‌ظاهر معمولی‌تر مواجه هستید. همچنین جک جی ۴ از چراغ‌های کشیده تیزی استفاده کرده است، اما هنوز هم قسمت سپر و چراغ‌های مه شکن معمولی هستند.

جالب است بدانید جک جی ۴ علاوه بر شباهت به جک جی ۵ در طراحی بدنه و داخل کابین به محصولات هیوندا بسیار شبیه است. برای مثال در بدنه، نمای جلو تا حد زیادی از هیوندای سوناتا نسل ششم (۲۰۱۴-۲۰۱۶) الهام است.

در قسمت بغل خودرو شاهد استفاده از یک خط کشیده در قسمت دستگیره و یک فرورفتگی هماهنگ در قسمت پایین درب هستیم که خودرو را از حالت معمولی خارج کرده است. این خطوط اغراق‌شده بیش از بیش جک را به هیوندا سوناتا شبیه می‌کند.

در نمای عقب هم فرم چراغ‌ها شباهت بسیاری با برادر بزرگ‌تر این خودرو یعنی جک J5 دارد. در کل، نمای خارجی جک J4 از جذابیت بهتری به نسبت دیگر رقبایش مثل بسترن بی ۳۰ کار شده است.

در طراحی داخلی و کابین خودرو نیز یک الگوی کلی با طراحی بیرونی دیده می‌شود و در کنار یکدیگر همانند مکمل کننده قطعات یک پازل‌اند. بر روی داشبورد نمایشگری نسبتاً کوچک وجود دارد که با اضافه کردن کلیدهای کنترلی و تهویه هوای مطبوع در کنارش، نمای خوبی به وجود آمده است.

همانند دیگر خودروهای چینی در رنج قیمتی ۱۴۰ میلیون تومانی، جک J4 نیز از آپشن‌های بیشتری نسبت به رقبای فرانسوی و ایرانی خود برخوردار است و اگر بخواهیم به برخی از این امکانات در بالاترین نمونه این اتومبیل اشاره‌کنیم، باید مواردی همچون چراغ‌های جلو اتوماتیک، آینه‌های برقی، آینه با گرم‌کن، سانروف برقی، کامپیوتر مرکزی، کروز کنترل، ریموت کنترل، فرمان چرمی، آینه ضد تابش، سیستم تهویه مطبوع اتومات، تهویه، کیسه هوای پرده‌ای، ABS + EBD، قفل حساس به‌سرعت، TPMS، سیستم الکترونیکی ضد سرقت، فرمان باقابلیت جذب ضربه و … را نام ببریم.

مشخصات فنی جک J4

جک J4 کرمان موتور به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده که می‌تواند ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این توان جک J4 به‌وسیله جعبه‌دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌‌کند و جک J4 را قادر می‌سازد در مدت‌زمان ۱۳.۵ ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

جک J4 در مدت‌زمانی معادل ۱۳.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد و ماکزیمم سرعت نهایی آن نیز معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

فرمان آن از نوع الکتریکی (EPS) است و سیستم تعلیق جلوی آن از گونه مک‌فرسون استرات و عقب هم از نوع محور پیچشی است. ترمزهای جلویی آن از نوع دیسکی بوده و عقب هم از نوع کاسه‌ای است.

مصرف سوخت ترکیبی در نسخه با گیربکس دستی آن معادل ۵.۹ لیتر و در نسخه اتوماتیک ۶.۲ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۴ است.

سیستم فرمان جک J4 برقی، ترمزهای عقب کاسه‌ای، تعلیق میله پیچشی چرخ‌های عقب، رینگ‌های ۱۵ اینچی با وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم از دیگر ویژگی‌های فنی جک J4 هستند. حجم فضای بار در جک J4 به ۵۵۰ لیتر می‌رسد که رقم قابل قبولی است.

رقبا

جک جی ۴ با ورودش به بازار ایران رقبایی چون فاو بسترن B30، برلیانس H330، ام ‌جی ۳۶۰، جیلی GC6، دنا و دنا پلاس و تندر پلاس و نیز پژو ۲۰۷ صندوق‌دار رنو ساندرو و پژو پارس اتوماتیک را در مقابل دارد.

قیمت جک J4

هم‌اکنون در بازار آزاد، می‌توان نمونه‌های صفرکیلومتر جک J4 با مدل ۹۸ را باقیمتی بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون تومان خریداری کرد(البته زمانی که شما این مطلب رو می خوانید احتمالا قیمت این خودرو بسیار بالاتر است). قیمت این خودرو در سال ۹۷ که تازه‌وارد بازار کشور شد حدود ۷۶ میلیون تومان بود. قیمت این خودرو در بازار چین حدود ۸ هزار دلار است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟