مجلس سفت و سخت پای واردات ایستاده است/ ۵۰ هزار خودرو وارد می شود

چهارشنبه - 29 دی 1400

پیشرانه – کمیسیون تلفیق مجلس با واردات ۵۰ هزار خودرو موافقت کرد.

پیشرانه – کمیسیون تلفیق مجلس با واردات ۵۰ هزار خودرو موافقت کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، واردات خودرو داستانی است که خیلی زود به پایان نمی رسد. از بررسی های مجلس و پیشنهادات آن برای آزاد سازی جهت تقویت صنعت خودروسازی داخلی تا رایزنی با مجمع تشخیص مصلحت نظام  از اقداماتی بود که مجلس شورای اسلامی در این مدت از آن غافل نشد تا بتواند واردات خودرو را اجرایی کند.

نکته جالب برای این موضوع واردات در مقابل صادرات خودرو و قطعات خودرویی بود در حالی که کشتی صنعت خودرو به دلیل زیان انباشته و بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی مدت هاست به گل نشسته و بعید است به سرعت به مسیر اصلی خود بازگردد.

از سویی دیگر اتفاق رخ داده در تصادف زنجیره ای بهبهان مهر تاییدی است که صنعت خودروسازی نمی تواند چندان در بازار صادراتی موفق عمل کند. در این باره   دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است، گفت: اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند.

اما در بخش دیگر قطعه سازان قرار دارند که می توانند در ازای صادرات خودرو وارد کنند در حالی که این بخش خود برای واردات برخی مواد اولیه با مشکل همراه است و چالش های زیادی میان خودروسازان و قطعه سازان وجود دارد.

با چنین شرایطی چندان نباید به آزادسازای واردات خودرو دل می بست ضمن آنکه در ماده اعلام شده منشا ارز آزاد برآورد شده بود. اما مجلس پس از برگشت چندباره این موضوع از سوی شورای نگهبان این بار با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.

جالب است که برخی نمایندگان معتقد بودند، تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام متاثر از مخالفت وزیر با موضوع واردات بود. جالب است که عده ای از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند علت اصلی مطرح شدن موضوع استیضاح وزیر صمت، بحث واردات خودرو است و در صورت استیضاح شدن فاطمی امین وی قربانی واردات خودرو می شود.

حال درست در بحبوحه بررسی لایحه بودجه  ۱۴۰۱ ، کمیسیون تلفیق مجلس از موافقت با واردات  ۵۰هزار عدد خودرو سواری و ۱۰ هزار عدد ماشین آلات سنگین به کشور خبر می دهد.  واردات این خودروها با تعرفه ورودی به تصویب هیات وزیران می رسد.

آن طور که مشخص است نمایندگان مجلس دست از تلاش برای آزادسازی واردات نکشیده اند و در آخرین اقدام با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو برای سال آینده موافقت کرده اند.

انتهای پیام/

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟