اصرار مجلس بر واردات خودرو چیست؟

یکشنبه - 3 بهمن 1400

پیشرانه –  نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز(یکشنبه)، به بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

پیشرانه – نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز(یکشنبه)، به بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» آن طور که پیداست مجلس اصرار شدیدی به واردات خودرو دارد و حال با اصرار بار دیگر طرح قبلی را راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام می کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس گفت که کمیسیون صنایع بر نظر قبلی خود در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اصرار کرد.

نمایندگان مجلس نیز با تایید مصوبه کمیسیون صنایع و معادن تصویب کردند که ماده ۴ این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

طرح واردات خودرو در قبال صادرات قطعات در حالی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می شود که چندی پیش تصادف زنجیره ای در بهبهان و عدم باز شدن ایربگ ها حواشی زیادی به همراه داشت و قطعه سازان را در مقابل خودرویی ها قرار داد .

حال سوال این است که مجلس چطور با عدم بررسی توان تولید کیفی قطعه سازان و خودروسازان بر اجرایی شدن طرح واردات در قبال صادرات اصرار دارد.

در صورتی که واردات آزاد و مشمول بند و ماده ای خاص نباشد می توان امید داشت که صنعت خودرو وارد رقابت با برندهای خارجی می شود، اما واردات در ازای صادرات با محدود کردن شرایط فرصت رقابت از صنعت خودروی کشور را خواهد گرفت.

از سویی دیگر در شرایط فعلی و با توجه به میزان کیفیت و قیمت محصولات تولیدی خودروسازان کشور، مردم نیز چندان میل و رغبتی به خرید خودروی داخلی با وجود خودروهای خارجی نخواهند داشت.

نکته مهم آن است که مجلس شورای اسلامی پیش از آن که اصرار بر آزادسازی واردات داشته باشد، در کنار دولت موانع و مشکلات موجود رد مسیر توسعه صنعت خودرو را از میان بردارد. در حالی مجلس بر این موضوع تاکید دارد که تعداد زیادی خودرو به دلیل نبود قطعه لازم امروز گرفتار پارکینگ خودروسازان شده اند. حال در چنین شرایطی صنعت قطعه سازی کشور که خود در بحث تامین مواد اولیه با مشکلاتی همراه است می تواند در بازارهای خارجی به رقابت پردازد؟

با این وجود مجلس شورای اسلامی در زمانی که گرفتار بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، سودای آزادسازی واردات خودرو را در سر دارد و برای چندمین بار بر اجرایی شدن این قانون تاکید داشته و اصرار می ورزد.

پیش تر از سوی برخی قطعه سازان در نشتستی کلاب هاووسی نیز بیان شد، موضوع استیضاح فاطمی امین وزیر صمت نیز ریشه در موضوع واردات و مخالفت وی با این موضوع دارد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟