قیمت خودرو در بازار

نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو/ مصرف کنندگان واقعی تنها خریداران خودرو

جمعه - 3 آبان 1398

پیشرانه- بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت برخلاف هفته‌های گذشته نوسان قیمت‌ها را شاهد بود و روند افزایشی قیمت‌ها تا اندازه زیادی کنترل شد.

پیشرانه- بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت برخلاف هفته‌های گذشته نوسان قیمت‌ها را شاهد بود و روند افزایشی قیمت‌ها تا اندازه زیادی کنترل شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: بازار خودرو شرایط آرامی دارد و افزایش قیمت‌ها در حدود یک تا دو میلیون تومان طبیعی است.

وی با اشاره به نوسان قیمت‌ها در هفته جاری اظهار کرد: این شرایط در حالی است که در هفته گذشته شاهد افزایش نرخ برخی از محصولات بودیم به‌طوری‌که افزایش قیمت در خودروهای داخلی به‌ویژه سمند و پژو در حدود ۲ الی ۵ میلیون تومان بوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بابیان این‌که هم‌اکنون میزان معاملات در بازار خودرو اندک است، تصریح کرد: هم‌اکنون تنها شاهد حضور خریدارانی در بازار هستیم که به‌طور واقعی به خودرو نیاز دارند زیرا قدرت خرید به‌شدت کاهش‌یافته و توان خرید وجود ندارد که این امر به رکود بازار خودرو دامن زده است.

مؤتمنی در خصوص بازار خودروهای وارداتی نیز اظهار کرد: در ۲۰ روز گذشته قیمت این دسته از خودروها تغییر خاصی نداشته و محصولات مونتاژی نیز همین روال را طی کرده‌اند.

وی بابیان این‌که در محصولات سایپا، تیبا و ساینا فاکتور انجام می‌شود، گفت: اما در این شرایط عدم فاکتور پراید ازجمله مدل ۱۱۱ باعث افزایش قیمت شده چراکه بازار نیاز روزانه دارد و درصورتی‌که احساس شود خودرویی به بازار عرضه نمی‌شود دارندگان خودرو نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام می‌کنند.

این فعال بازار خودرو بابیان این‌که اگر تأمین و عرضه به‌خوبی انجام شود اختلاف نرخ بازار و کارخانه از بین می‌رود، افزود: هنگامی‌که خودرو از سوی خودروسازان عرضه نشود افرادی که به‌دنبال سود هستند، متوجه شده و به این بازار ورود می‌کنند. این افراد از قبل خودرودارند و ساعتی قیمت‌ها را بالا می‌برند.

وی ادامه داد: بازاری که آماده متشنج شدن است با کوچک‌ترین موضوعی به هم می‌ریزد. کسانی که خودروهای زیادی در اختیاردارند و واسطه‌ها وقتی مدلی فاکتور نمی‌شود بازار را مدیریت می‌کنند. کاهش عرضه، ارزش کالا را به‌طور کاذب بالا می‌برد؛ ازاین‌رو عرضه محصول به بازار باید روزانه و به‌طور مستمر ادامه داشته باشد.

مؤتمنی در خصوص قیمت خودروهایی که نرخ آن‌ها در بازار پایین‌تر از قیمت کارخانه است نیز گفت: در این میان نرخ برخی از خودروها در بازار پایین‌تر از نرخ اعلام‌شده توسط کارخانه است. دلیل این امر نیز این است که اگر خریدار کم باشد شاهد چنین اتفاقاتی در بازار هستیم ضمن این‌که نرخ این خودروها در زمان نوسانات ارزی اعلام شد و هنوز شرکت‌ها نرخ را کاهش ندادند.

مؤتمنی درباره آخرین وضعیت قیمت‌ها اظهار کرد: طبق آخرین قیمت‌های اعلام‌شده در بازار پراید ۱۳۱ حدود ۴۴ میلیون تومان و مدل ۱۱۱ تقریباً ۴۸ میلیون تومان معامله‌شده است. خودروهای تیبا هاچ‌بک و ساینا نیز با نرخ تقریبی ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شدند. در مورد محصولات ایران‌خودرو نیز سمند ۷۷ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ با نرخ ۷۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ جهش قیمتی داشته که مدل فول آن ۸۲ و نسخه بدون ضبط و سنسور ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. محصولات مونتاژی ازجمله پژو ۲۰۰۸ و سراتو به ترتیب باقیمت‌های ۳۰۴ و ۲۸۱ میلیون تومان فروش می‌روند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟