تیبا

تیبا و آنچه باید درباره آن دانست

جمعه - 3 آبان 1398

پیشرانه- در سال ۱۳۸۸ بود که پروژه ارتقاء پلت‌فرم پراید به نتیجه رسید و حاصل این پروژه، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت.

پیشرانه- در سال ۱۳۸۸ بود که پروژه ارتقاء پلت‌فرم پراید به نتیجه رسید و حاصل این پروژه، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» هم پراید و هم تیبا با پلت‌فرم مشترکی شکل‌گرفته‌اند که البته به سبب طراحی متفاوت بدنه، تیبا ایمن‌تر به نظر می‌رسید هرچند که بعدها ثابت شد ایمنی تیبا صندوقدار به دلیل عدم رعایت توازن وزن در خودرو باعث واژگونی‌های تیبا صندوقدار در پیچ‌های تند می‌شود.

تیبا صندوق دار چهار تیپ مختلف در بازار آزاد دارد: تیپ SL بدون ایربگ، تیپ LX با ایربگ راننده، تیپ SX با دو ایربگ و تیپ EX که برخلاف سه تیپ دیگر به تهویه اتومات، شیشه‌بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه، دورفرمان و رینگ آلومینیومی مجهز است. از سال ۱۳۹۶ به بعد نیز فقط تیپ EX تیبا صندوقدار قابل خریداری بود.

این سدان که در کلاس سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته‌شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا صندوقدار به بازار کشور رسید.

این خودرو باوجود تمامی نقطه‌ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند.

همچنین طرح داخل مشخصات فنی تیبا صندوقدار نیز تلفیقی از طرح ریو، پراید و تندر ۹۰ است. سیستم تعلیق جلو تیبا صندوقدار از گونه مک فرسون و کاملاً مشابه ریو است.

مشخصات ظاهری و داخلی:

طراحی بیرونی این خودرو ، باوجود خطوط و منحنی‌های فراوان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نبوده است. طراحی تیبا صندوقدار اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف ژاپنی آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته است. بااین‌وجود این خودرو صد در صد هم ایرانی نیست.

درواقع ظاهر تیبا صندوق دار ماحصل همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است. اگر بخواهیم ظاهر تیبا صندوقدار را مورد ارزیابی قرار دهیم، بی‌انصافی است که فقط به نکات منفی و نقاط ضعف آن بپردازیم. نمای جلوی تیبا صندوقدار که دارای خطوط برجسته روی کاپوت است، از طرحی آیرودینامیک برخوردار بوده که می‌توان حدس زد هدف از ارائه این طرح از تیم طراحی، هرچه خشن‌تر کردن نشان دادن تیبا صندوقدار به‌ظاهر ایرانی بوده است.

جلوپنجره کوچک و کسل‌کننده تمامی زحمات این تیم را بر باد داده و درست زمانی که چراغ‌ها خودنمایی می‌کنند، جلوپنجره و سپر همه تصوراتی که در ذهن شکل‌گرفته‌اند را به هم می‌ریزند.

طراحی داشبورد صندوق دار نیز همانند نمای بیرونی خیلی بی‌ذوق و ساده طراحی‌شده است که حسی از کیفیت همچنین داشبورد و ادوات داخلی آن تماماً از پلاستیک خشک یا ABS ساخته‌شده که به‌واقع بی‌کیفیت است تا جایی که هنگام کشیدن دستگیره درها همواره احساس شکستن آن‌ها به انسان دست می‌دهد.

اما بااین‌وجود طراحی صفحه آمپر نسبت به پراید بسیار بهتر شده است و شکل کلی داشبورد نیز مدرن‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در رو دری‌ها قسمتی پارچه‌ای کارشده که از نکات مثبت اتاقک تیبا صندوقدار محسوب می‌شود، درحالی‌که غربیلک فرمان نیز نسبتاً خوش‌فرم بوده و در داشبورد هم از تریم دورنگ مشکی-طوسی استفاده‌شده است؛ اما در اتاقک تیبا صندوقدار قطعاتی چون دکمهٔ بالابر شیشه‌ها و دسته برف‌پاک‌کن مشابه پراید است.

با توجه به اینکه صندوق دار یک خودرو کاملاً اقتصادی است اما تجهیزات رفاهی به نسبت پراید دارد که شامل:

کیسه هوای سرنشین و راننده، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ترمز ABS، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، پخش MP3 و شیشه‌های برقی جلو، آینه‌های برقی، شیشه‌برقی عقب، کیت گازسوز و …

مشخصات فنی تیبا

تیبا مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت را دارد. این میزان قدرت برای حمل تیبا صندوق‌دار شاید مناسب باشد اما نمی‌توان توقع زیادی از تیبا صندوقدار سایپایی‌ها داشت.

مشکل اصلی این پیشرانه زمانی مشخص می‌شود که شما استارت می‌زنید و قصد حرکت‌دارید. صدای موتور به‌خصوص زمانی که دور موتور بالا می‌رود بسیار زیاد و گوش‌خراش است و عدم عایق‌بندی درست خودرو و مناسب نبودن کیفیت موتور می‌تواند دلیل سروصدای زیاد پیشرانه باشد.

مصرف سوخت این خودرو  در شهر حدود ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که این عدد در جاده به ۵.۷ لیتر نیز کاهش می‌یابد. درمجموع به‌طور میانگین می‌توان مصرف ۷.۱ لیتری سوخت را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی با تیبا صندوقدار را تا حدودی مناسب دانست.

لازم به‌ذکر است که تیبا صندوق دار ازنظر استاندارد آلایندگی، توانسته استاندارد یورو ۴ را دریافت کند که از این نظر می‌تواند توجه طرفداران حفظ محیط‌زیست را به ‌خود جلب کند.

ایمنی و خدمات پس از فروش:

همان‌طور که گفتیم تیبا ایمنی بهتری از پراید دارد ولی بازهم خودرویی ایمن و مطمئنی نیست بااین‌حال از تجهیزات ایمنی رایجی مثل کیسه هوای سرنشین و راننده، ترمز ABS و کمربند ایمنی سه‌نقطه ایی را دارد. ازلحاظ خدمات پس از فروش به دلیل مشترک بودن قطعات این خودرو با پراید و ریو، هزینه نگهداری پایین این خودرو تنها مزیتی است که می‌شود روی این خودروی پرطرفدار حساب کرد، سایپایی‌ها هم فقط ۱۲ ماه این خودرو را گارانتی می‌کنند اما نگران نباشید اکثر تعمیرکاران خیلی ارزان‌تر از نمایندگی‌ها موتور و گیربکس این خودرو را برای شما تعمیر می‌کنند.

رقبا

درست است که در بازه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان رقیبی سرسختی برای تیبا صندوق دار وجود ندارد اما مدل‌های دست‌دوم خودروهایی مثل ما پژو ۴۰۵، پژو پارس، سایپا ریو، تندر ۹۰ و یا ۲۰۶ ازنظر فنی و ایمنی نسبت به این خودرو برتری دارند.

قیمت تیبا

تیبا در حال حاضر باقیمت ۵۷ تا ۶۰ میلیون تومانی در بازار آزاد خریدوفروش می‌شود اما سال گذشته می‌توانستید مدل‌های کم کارکرد این خودرو را باقیمتی ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان بخرید البته موقعی که قیمت صفر آن ۲۷ میلیون تومان بود! (البته زمانی که شما این مطلب رو می خوانید احتمالا قیمت این خودرو بسیار بالاتر است)

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟