روژیانگ x5

بایک روژیانگ x5 خودرو آینده مکث موتور

چهارشنبه - 20 بهمن 1400

پیشرانه- شرکت ماموت خودرو که قصد داشت به مبدأ و مرجع عرضه محصولات فولکس‌واگن در ایران تبدیل شود، به دلیل بروز تحریم‌ها نتوانست این هدف را محقق کند و حالا تصمیم گرفته با تأسیس شرکت مکث موتور، فروش خودروهای چینی در بازار ایران را مقصود اصلی خود قرار دهد.

پیشرانه- شرکت ماموت خودرو که قصد داشت به مبدأ و مرجع عرضه محصولات فولکس‌واگن در ایران تبدیل شود، به دلیل بروز تحریم‌ها نتوانست این هدف را محقق کند و حالا تصمیم گرفته با تأسیس شرکت مکث موتور، فروش خودروهای چینی در بازار ایران را مقصود اصلی خود قرار دهد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این راستا ابتدا وانت مکث موتور کلوت به خطوط تولید این شرکت آمد و حالا گفته‌شده که یک کراس‌اوور میان سایز از سری تولیدات شرکت خودروسازی بایک چین به نام روژیانگ x5 سال آینده در فهرست محصولات مکث موتور جا خواهد گرفت. ازاین‌رو بهتر دیدیم تا در یک مطلب جداگانه به معرفی بایک روژیانگ x5 شاسی‌بلند جدید مکث موتور بپردازیم.

طراحی بایک روژیانگ x5 مکث موتور

بعد از وقفه‌ای چندساله به دلیل عدم موفقیت در ارائه خودروهای سواری، شرکت بایک تصمیم گرفت تا با معرفی یک برند جدید به نام روژیانگ و همچنین اولین محصول آن تحت عنوان ایکس ۵، دوباره خود را در عرصه محصولات سواری کراس‌اوور مطرح کند.

روژیانگ x5 محصول سال ۲۰۲۱ است که احتمالاً در ایران با نام مکث موتور x5 به مشتریان تحویل داده خواهد شد. جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی عمودی، قاب‌های مه شکن به حالت لوزی شکل و چراغ‌های کشیده جلو، المان‌های اصلی نمای روبروی این کراس‌اوور میان سایز را تشکیل می‌دهند. فرم نمای جانبی به‌دوراز پیچیدگی و البته آشنا به نظر می‌رسد و در نمای عقب هم شاهد طراحی متناسب و متعادلی هستیم که درمجموع ظاهری عامه‌پسند برای این کراس‌اوور سایز متوسط به وجود آورده است.

بایک روژیانگ x5 خودرو آینده مکث موتور

از ظواهر پیداست که طراحان ‏x5 تصمیم داشته‌اند تا فرمی متعادل و به‌دوراز المان‌های پیچیده برای این خودرو شاسی‌بلند شهری ایجاد کنند تا به‌واسطه آن بتوانند اقشار مختلف مشتریان در سراسر جهان را با محصول جدیدشآن‌همسو سازند. درون کابین نیز همین رویه تقریباً مشاهده می‌شود. چراکه داشبورد درمجموع فرمی متعادل دارد و گرچه ظاهر آن نسبتاً مدرن است اما می‌توان نگرش محافظه‌کارانه طراحان را در چهره‌پردازی نمای داخلی x5 تا حدود زیادی احساس کرد.

مکث موتور x5

این خودرو دارای ابعادی معادل ۴۷۸۸، ۱۸۷۵ و ۱۷۳۰ میلی‌متر است و فاصله بین محورهای آن به ۲۸۱۵ میلی‌متر می‌رسد. گفته‌شده مکث موتور قرار است نسخه ۷ صندلی بایک x5 را در ایران تولید کند که درنتیجه فاکتور پرکتیکالیتی یا همان کاربردپذیری خودرو به‌ویژه باوجود فاصله محوری بسیار مناسب، به طرزی ملموس افزایش خواهد یافت. درون صندوق‌عقب این محصول نیز در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم، فضای کافی و مساعد به‌منظور جا دادن لوازم و اسباب سرنشینان خصوصاً هنگام مسافرت‌ها یافت خواهد شد. کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین تقریباً متوسط است و درصورتی‌که این خودرو با قیمتی منطقی عرضه شود، می‌تواند مورد رضایت کاربران قرار بگیرد.

مشخصات فنی روژیانگ x5 مکث موتور

تنها یک گزینه برای تأمین قدرت این کراس‌اوور نسبتاً بزرگ چینی در نظر گرفته‌شده و طبق معمول از نوع ۱.۵ لیتری توربو شارژ است که با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت خواهد شد. این زوج درنهایت قادر هستند توانی معادل ۱۵۶ اسب بخار و همچنین حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر را در تعامل با یکدیگر تحویل محور چرخ‌های جلو دهند و تایرهای متصل به آن را به چرخش درآورند.

بایک روژیانگ x5 خودرو آینده مکث موتور

کراس‌اوور جدید مکث موتور چیزی حدود ۱۶۱۰ کیلوگرم وزن دارد و ازاین‌رو به نظر می‌رسد شتاب صفر تا صد این محصول احتمالاً باید چیزی بیش از ۱۳.۵ ثانیه باشد. میانگین مصرف سوخت آن‌هم حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت ترکیبی برآورد می‌شود.

امکانات رفاهی روژیانگ x5 مکث موتور

با توجه به آنکه در زمان نگارش این مطلب مکث موتور اطلاعات دقیق نسبت به جزئیات فنی و رفاهی x5 به رسانه‌ها ارائه نداده است بنابراین ما نیز تنها می‌توانیم در این زمینه به حدس و گمان‌های خود و البته مشخصات نسخه چینی این محصول بسنده کنیم. در این راستا باید بدانید که شاخص‌ترین آپشن‌های مکث موتور روژیانگ x5 که در نسخه ویژه بازار چین موجود هستند، شامل چنین مواردی می‌شود:

بایک روژیانگ x5 خودرو آینده مکث موتور

نمایشگر ۱۲.۳ اینچی تمام دیجیتال صفحه آمپر، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی چندرسانه‌ای، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف و سقف پانوراما، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی، دوربین عقب و ۳۶۰ درجه، سنسور فشار باد تایرها، سامانه کروز کنترل، رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی آلومینیومی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، ۶ کیسه هوا که احتمالاً در ایران به ۴ عدد کاهش پیدا خواهد کرد، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرم‌کن و…

مکث موتور x5

قیمت مکث موتور x5

بایک روژیانگ x5 به‌طور متوسط در بازار چین چیزی حدود ۱۶ هزار دلار به‌طور متوسط قیمت دارد. از همین رو مکث موتور احتمالاً این کراس‌اوور میان سایز را با قیمتی در حدود ۹۰۰ میلیون تومان به دست مشتری ایرانی خواهد رساند. البته با توجه به وجود شرکت‌های معتبر و قدیمی در این بخش بازار بهتر است مکث موتور تا هرقدر که می‌تواند قیمت محصول جدید خود را پایین بیاورد تا بتواند با خودروهای جاافتاده بازار که از خدمات پس از فروش گسترده‌تری نیز برخوردار هستند، رقابت نزدیک داشته باشد. در ضمن خودروهایی مثل فیدلیتی بهمن موتور، کی ام سی کی ۷ کرمان موتور، چری تیگو ۷ و… را می‌توان نزدیک‌ترین رقبا به این خودرو در بازار ایران دانست.

نوشته: حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟