الزامات تحقق فرمایشات رهبری در صنعت خودرو

پنجشنبه - 28 بهمن 1400

پیشرانه -چندی پیش بود که مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از عدم توجه به کیفیت خودروسازی گله مند بودند.

پیشرانه -چندی پیش بود که مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از عدم توجه به کیفیت خودروسازی گله مند بودند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، ایشان در این دیدار اظهار کردند: ‌ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمیشود، این خیلی بد است، این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.
صحبت های رهبری حاکی از الزاماتی برای ارتقای کیفیت صنعت خودرو است تا مردم شاهد محصولی با کیفیت باشند. هرچند پس از این دیدار خودروسازان بزرگ به درخواست رهبری لبیک گفتند اما شاید این شروع تازه ای برای تحول در صنعت خودروسازی کشور باشد.

صنعت خودروی کشور در کنار صنایع بزرگ دیگر کشور نقش مهمی در تامین نیاز داخلی و ایجاد اشتغال دارد، اما متاسفانه سیاستگذاری های اشتباه در سال های اخیر توانست این صنعت را از جایگاه واقعی اش دور کند.

نه تنها محصولی با کیفیت مورد انتظار راهی بازار نشد بلکه صنعت روز به روز بیشتر در طلب ها و زیان انباشته غرق می شد. این اتفاق توانست صنعت خودرور را به صنعتی زیان ده تبدیل کند که خودرویی با کیفیت نامطلوب چندین برابر قیمت به دست مشتری برساند. از سویی دیگر بی نظمی در پرداخت طلب قطعه سازان، تامین در این بخش را هم با مشکل همراه کرد و در نهایت بازار با کاهش عرضه مواجه شد.

حال پس از تاکید رهبری بر ارتقای کیفیت خودرو انتظار بر این است که صنعت خودرو برنامه های خود برای این موضوع را مشخص و در دستور کار قرار دهد. اما نقطه شروع این ماجرا کجا خواهد بود، اصلاح قیمت؟، تامین مواد اولیه با کیفیت؟ تعامل خودروسازان و قطعه سازان؟، آزادسازای واردات و رقابت با خودروهای خارجی ، یا….
صنعت خودرو امروز در تمامی بخش های یاد شده نیازمند ریکاوری است تا بتواند به برنامه پیش بینی شده برای ۱۴۰۴ و همچنین حضور در بازارهای صادراتی دست پیدا کند. تولید محصول بی کیفیت و صادرات آن عملا به معنای از دست دادن بازارهای منطقه خواهد بود.

هرچند تحریم ها عرصه را بر تولید تنگ کرد اما همکاری با شرکت های دانش بنیان و حضور بخش خصوصی در کنار خودروسازان و قطعه سازان می تواند تحولی جدید در این صنعت ایجاد کند.

شاید تامین مواد اولیه وارداتی از طریق بخش خصوصی آسان تر از دولتی باشد اما فراموش نکنیم تامین نقدینگی حرف نخست را در این موضوع می زند، درنتیجه شاه کلید اصلی حل مشکل کیفیت خودروهای تولیدی، حل مشکلات مالی خودروسازان است. اتفاقی که در شرایط فعلی نیازمند حمایت هرچه بیشتر دولت است. البته این حمایت نباید به معنای تصدی گری دولت در این بخش باشد بلکه باید راهکارهایی در دستور کار قرار بگیرد تا در گام نخست بار سنگین زیان انباشته از دوش خودروسازی کشور برداشته شود.

اما در بخش هایی بعدی تمرکز بر ساخت داخل و تعامل هرچه بیشتر با شرکت های دانش بنیان می تواند در کنار کاهش هزینه و عدم وابستگی به واردات می تواند به تولید با کیفیت بالا کمک کند. امروز شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف توانایی خود را اثبات کرده اند، استفاده از این فرصت می تواند به صنعت خودرو در راستای تحقق برنامه ها کمک کند.

در نهایت نکته مهم آن است که تصمیمات در این صنعت بدور از نگاه سیاسی و برخواسته از تجربیات کارشناسی باشد تا فرمایش رهبری محقق شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟