خودروسازان نگران آتش جنگ

یکشنبه - 8 اسفند 1400

پیشرانه – برافروخته شدن آتش جنک در گام اول و پس از تهدید جان نیروهای نظامی و غیر نظامی، اقتصاد کشورها را هدف می گیرد. این موضوع با بررسی واکنش بازارهای جهانی از صبح پنجشنبه و پس از حمله روسیه به اوکراین به خوبی قابل رویت است.

پیشرانه – برافروخته شدن آتش جنک در گام اول و پس از تهدید جان نیروهای نظامی و غیر نظامی، اقتصاد کشورها را هدف می گیرد. این موضوع با بررسی واکنش بازارهای جهانی از صبح پنجشنبه و پس از حمله روسیه به اوکراین به خوبی قابل رویت است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» اما بخش مهم دیگر نگرانی سرمایه گذاران حاضر در دو کشور است که نمی توانند برنامه ریزی پایداری با توجه به شرایط داشته باشند. این در حالی است که روسیه علاوه بر آغازگری جنگ از سوی برخی کشورها تحریم شده و اتحادیه اروپا نیز از وضع تحریم های تاریخی  علیه این کشور خبر می دهد.

تمامی این موارد ادله کافی برای توقف فعالیت اقتصادی سرمایه گذارانی است که در روسیه و اوکراین حضور داشتند. خودروسازان بزرگ حاضر در این دو کشور نیز از این موضوع مستثنی نبوده و فعالیت های خودشان را در روسیه و اوکراین متوقف کرده اند.

چندین شرکت از جمله خودروسازی‌های فولکس‌واگن و رنو و همچنین شرکت تولید لاستیک نوکیان‌تایرز در روز جمعه از طرح خود برای تعطیلی یا انتقال تولید پس‌از حمله روسیه به اوکراین خبر دادند.

البته باید بخشی از این تصمیم را ناشی از برهم خوردن تعادل در بازار قطعات دانست. با توجه به شرایط پیش آمده بازارهای نفت و آلومینیوم با واکنش های قیمتی مواجه شد. آلومینیوم با جهش ۵  درصدی به بالاترین افزایش خود رسید که می تواند بر قیمت تمام شده خودروسازان نیز اثر گذار باشد. این در حالی است که آلومینیوم روسال به عنوان دومین تولید کننده بزرگ این محصول در لیست تحریم های اروپا و امریکا قرار گرفته است و این تصمیم بر جهش قیمتی بی تاثیر نبود.

به گزارش رویترز، آمریکا در روز پنجشنبه با محدود کردن صادرات روسیه اعلام کرد دسترسی این کشور به صادرات جهانی کالاهای مختلف از محصولات الکترونیکی و کامپیوتر گرفته تا نیمه‌رساناها و قطعات هواپیما محدود می‌شود. به‌این‌ترتیب شرکت‌ها طرح‌های تولیدی خود را متوقف کرده یا به‌دنبال خطوط عرضه جایگزینی هستند.

تحلیلگران عقیده دارند محدودیت فعلی در عرضه جهانی خودرو و قیمت بالای آن با توجه به شدت و مدت‌زمان درگیری در اوکراین، خودروسازان و مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد. افزایش قیمت نفت و آلومینیوم تمایل و توانایی مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

شرکت فولکس‌واگن آلمان اعلام کرد تولید در دو کارخانه در آلمان را به‌دنبال تاخیر در دریافت قطعات ساخته‌شده در اوکراین متوقف می‌کند.

شرکت رنوی فرانسه اعلام کرد برخی فعالیت‌های خود در کارخانه مونتاژ خودرو در روسیه را در هفته آینده به‌خاطر مشکلات لجستیکی بوجودآمده از کمبود قطعات متوقف می‌کند. طبق گفته سخنگوی این شرکت، درگیری‌ بین روسیه و اوکراین انتقال قطعات با کامیون را مختل کرده‌است.

شرکت رنو ۸ درصد از درآمد خود را از بازار روسیه بدست می‌آورد.

شرکت خودروسازی اوتوواز روسیه تحت کنترل رنو هم اعلام کرد برخی از خطوط مونتاژ خود را در یک کارخانه در مرکز روسیه به‌خاطر کمبود قطعات الکترونیکی متوقف می‌کند.

شرکت خودروسازی نوکیان فنلاند هم تولید برخی محصولات اساسی را از روسیه به فنلاند و آمریکا منتقل می‌کند تا آماده تحریم‌های احتمالی پس‌از حمله روسیه به اوکراین باشد.

این تصمیم می تواند بازار خودرو را هم تحت تاثیر قرار داده و با چالش هایی همراه کند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟