بهمن موتور؛ قطب سوم خودروسازی با اهداف صادراتی

یکشنبه - 8 اسفند 1400

 پیشرانه – بسیاری از کارشناسان اقتصادی – صنعتی معتقد هستند که صنعت خودروسازی کشور از دو قطبی بودن و فقدان رقیب و رقابتی جدی ،رنج می برد.جایی که خودروسازان شبه دولتی تمام نگاه ها و امکانات را به خود جلب کرده بی آنکه به همان مقدار خروجی داشته باشد. اما به نظر می رسد که بهمن موتور در حال تبدیل کردن این رنج به گنج است.

پیشرانه – بسیاری از کارشناسان اقتصادی – صنعتی معتقد هستند که صنعت خودروسازی کشور از دو قطبی بودن و فقدان رقیب و رقابتی جدی ،رنج می برد.جایی که خودروسازان شبه دولتی تمام نگاه ها و امکانات را به خود جلب کرده بی آنکه به همان مقدار خروجی داشته باشد. اما به نظر می رسد که بهمن موتور در حال تبدیل کردن این رنج به گنج است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه » به نقل از تیتر ۲۰ این اتفاق در شرایطی دارد رخ می دهد که کم و بیش اثر و آثارات تحریم ها و مشکلات داخلی و خارجی گریبان گیر این صنعت است. جایی که خودروسازان بزرگ بعد از این همه سال و زیرساخت های نسبتا فراهم نه تنها نتوانسته اند دردی از دردهای این صنعت را دوا کنند بلکه همچنان هم به دلایل متعدد تولیدشان با زیان همراه است و هم هر روز به زیان انباشته آنها افزوده می شود.

جور دیگر باید دید
در این میان به نظر می رسد که بهمن موتور برای آغاز مسیر جدید چشم ها را شسته است و جور دیگر نگاه کردن را فهمیده است. فهمی که به تغییر نگرش منجر شده و حاصل این تغییر نگرش هم اکنون در خیابان های کشور در حال تردد هستند.اما این محصولات حاصل تغییر تفکر و نگرش جدیدی هستند که نشان از تغییر وتحولی ساختاری بر اساس فهم درست از شرایط کلان کشور و بنگاه داری دارد.

کارنامه ای پر بار
البته این دیدگاه در بهمن موتور ریشه دار است و انتخاب های گذشته این خودروساز بخش خصوصی بدون نیاز به پرداختن به سابقه تاریخی و اینکه از کجا وکی آغاز کرده موید این نکته است. همین که در کارنامه این گروه همکاری با مزدای ژاپن و فاو FAW ) )چین درج شده است ویا حتی انتخاب هاوال هم ریشه در همین نگرش وفهم صحیح از صنعت و بازار مرتبط به آن دارد. با این حال به نظر می رسد تحریم ها به جای اینکه راه بهانه و بهانه جویی و سر دادن آوای مصیب را باز کند،دیدگاه این گروه را تغییر داده است.

بودن مهم است یا چگونه بودن
البته این خودروساز بخش خصوصی می توانست با تکیه بر اثرات تحریم وبال صنعت باشد ولی ترجیح داده است که بال آن باشد. یعنی به جای بودن چگونه بودن را انتخاب کرده است.آن هم با فهم یک بنگاه خصوصی و ملزومات آن، بنگاهی که باید پاسخگو باشد، رقابت را بفهمد ، نقش خود در اقتصاد کشور را درک کند و در کنار آن راهی را برگزیند که در شرایط متلاطم و بحرانی یار شاطر باشد . درک وفهم این نگرش از یک سو و نیاز به طلوع یک قطب سوم برای ارتقاء خودروسازی کشور باعث شد که بهمن موتور آرام و بی صدا هدف خود را مشخص و یک مسیر جدید طراحی کند .

سریع وچابک و کاربردی
این خودروساز بخش خصوصی برای این هدف تمام ارکان خود را چابک طراحی کرده است. تا دیگر از بروکراسی و مسیرهای طول دراز برای اخذ یک تصمیم ساده خبری نباشد و یک کار ساده صد تا امضا و تلف شدن زمان را نخواهد.

در دور جدید فعالیت این گروه شاهد هستیم که هر یک از بخش ها و معاونت ها به درستی مسئولیت خود را دانسته و در کنار آن در راستای هدف گذاری اصلی از اختیارات لازم برخوردار است.

بر اساس همین تفکر است که این گروه به درستی نیاز کیفیتی و قیمتی بازار خودرو را شناسایی کرده و بر اساس جدید ترین روش ها، راه را برای محصولاتش هموار تر کرده است.به بیان ساده این فهم و درک صحیح چگونگی حضور چه از نوع انتخاب محصول و چه از نوع معرفی آن ،باعث شده است که محصولات جدید بهمن موتور هنوز به بازار نیامده طرفداران بسیاری پیدا کند. ضمن اینکه بدون هیچ واهمه و پنهان کاری،اعلام می کند که محصولات جدید در کلاس های مختلف نیز در راه هستند.راهی که با سرعتی مطمئن در حال طی شده است.

این سرعت نیز ریشه در فهم اصولی و صحیح از صنعت و درک پیشگیری از بروز مشکلات مجدد دارد.مشکلاتی که بخش عمده ای از آن ریشه در عوامل غیر اقتصادی دارد.به همین علت بهمن موتور برای کاهش تکیه بر آن سوی مرزها و همچنین کاهش بهای تمام شده ،تعمیق هر چه بیشتر و با کیفیت تر داخلی سازی را نه تنها در دستور کار خود قرار داده است بلکه به شدت دنبال این است که از ظرفیت ها وتوانمندی های بسیاری از قطعه سازان توانمند داخلی استفاده کند.اثرگذاری این دیدگاه در قیمت گذاری خودروهای جدید قابل مشاهده است. این یک سوی داستان است و سوی دیگرش به اثر گذاری این حرکت در اقتصاد کلان و همچنین سیاست مرتبط می شود. در واقع بهمن موتور با تاکید بر استفاده از توان داخلی ، اقدام به سرمایه گذاری های کلان در تولید قطعاتی کرده است که پیشتر در ایران تولید نمی شدند. این عمل علاوه بر تاثیر گذاری اقتصادی عاملی می شود که در تنش های سیاسی نیز دیگر از این زاویه آسیب نبینیم و همچنین مانع خروج ارز از کشور نیز می شود.

ترسیم افق های جدید
در واقع بهمن موتور به عنوان یک بخش خصوصی و قطب سوم خودروسازی کشور نه تنها به دنبال افزایش ضریب نفوذ در بازار داخلی است بلکه در حال پیش بردن برنامه های صادراتی خود نیز هست.یعنی نه تنها بازارهای سنتی صادراتی کشورمان را رصد می کند بلکه دنبال بازارهای جدید مانند ارمنستان و تاجیکستان و… نیز هست. بازارهایی که رقابت در آنها با توجه به حضور برندهای مختلف و مطرح جهان سخت و شدیدتر است.

تحمل سختی ها در سکوت
هر چند بهمن موتور در حال طی کردن مسیرهای توسعه و پیشرفت است اما این خودروساز بخش خصوصی مانند سایر هماتایان بزرگ کوچک خود از مشکلاتی نیز رنج می برد. مشکلاتی که آنها را فریاد نمی زند اما مانند وزنه ای می تواند کاهنده سرعت حرکت باشد؛موانعی مانند افزایش نرخ ارز،تورم ،افزایش نهاده های تولید. در این شرایط به نظر می رسد که متولیان این صنعت باید نگاهی درست به بنگاه ها و شرکت های بخش خصوصی مانند گروه بهمن داشته باشند.

چرا که قطب سوم خودروسازی می تواند آغاز درخشش این صنعت در آن سوی مرزها باشد.مرزهایی که بهمن موتور می خواهد با یک برند ایرانی آنها را فتح کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟