عنوان خودروی سال اروپا به کیا EV6 رسید

پنجشنبه - 12 اسفند 1400

پیشرانه -مراسم اعلام برنده جایزه خودروی سال اروپا در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و از بین ۷ فینالیست این رقابت، در نهایت کیا EV6 با کسب ۲۷۹ امتیاز توانست جایگاه نخست و عنوان خودروی سال قاره سبز را از آن خود کند تا برای اولین بار محصولی از این خودروساز کره‌ای فاتح این رقابت لقب بگیرد.

پیشرانه -مراسم اعلام برنده جایزه خودروی سال اروپا در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و از بین ۷ فینالیست این رقابت، در نهایت کیا EV6 با کسب ۲۷۹ امتیاز توانست جایگاه نخست و عنوان خودروی سال قاره سبز را از آن خود کند تا برای اولین بار محصولی از این خودروساز کره‌ای فاتح این رقابت لقب بگیرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» یکی از داوران کیا EV6 را یک خودروی الکتریکی عالی توصیف می‌کند و دلیلش را سیستم شارژ سریع این خودرو و برد پیمایش قابل‌ملاحظه آن ( به نسبت محدوده و سطح قیمتی خودرو) بر می‌شمرد. وی همچنین معتقد است که کیا EV6 در مقایسه با برادر ناتنی‌اش و دیگر فینالیست این رقابت یعنی هیوندای آیونیک ۵ (EV6 و هیوندای IONIQ 5 هر دو بر روی پلتفرم E-GMP گروه هیوندای توسعه یافته‌اند) بدنه‌ای قرص و محکم‌تر و هندلینگ دلچسب‌تری دارد و در کل هم سواری‌ EV6 کمی اسپرتی‌تر است.

  کیا EV6 پس از نیسان لیف و جگوار I-PACE سومین خودروی تمام الکتریکی است که توانسته در رقابت گزینش خودروی سال اروپا پیروز شود.

رنو مگان E-Tech و هیوندای آیونیک ۵  نیز به ترتیب با کسب ۲۶۵ و ۲۶۱ امتیاز در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند تا هر سه خودروی منتخب امسال خودروهایی تمام‌الکتریکی باشند. در این بین نباید از یاد برد که کیا EV6 و هیوندای IONIQ 5 اولین خودروهای از بیخ و بن ( و تماما) الکتریکی کیا و هیوندای به حساب می‌آیند و در مورد رنو مگان E-Tech نیز باید گفت که این خودرو اولین نسل از مدل مگان محسوب می‌شود که در شمایل یک کراس‌اوور کامپکت معرفی شده و هیچگونه پیشرانه درونسوزی برایش قابل سفارش نیست.

رتبه های چهارم تا هفتم در رقابت فینال نیز به ترتیب به پژو ۳۰۸ (۱۹۱ امتیاز)، اشکودا انیاک EV (185 امتیاز)، فورد ماستنگ Mach-E (150 امتیاز) و کوپرا بورن ( ۱۴۴ امتیاز) تعلق گرفت که در این بین به جز پژو ۳۰۸، تمامی آنها خودروهایی تمام‌الکتریکی محسوب می‌شوند (در حالیکه پژو ۳۰۸ نسخه های بنزینی و دیزلی دارد و قوای محرکه پلاگین-هایبرید نیز برای آن قابل انتخاب است).

در سالهای اخیر سهم خودروهای هایبریدی و الکتریکی در لیست فینالیست‌ها و برندگان جایزه خودروی سال اروپا با رشدی چشمگیر و کاملا محسوس مواجه بوده به‌طوری‌که اکثر خودروهایی که در این مدت به چنین عنوانی دست‌یافته‌اند، یا خودرویی تمام الکتریکی بودند و یا دارای نسخه هایبرید/ پلاگین-هایبرید و حتی برقی در کنار نسخه مجهز به پیشرانه درونسوز (بنزینی/ دیزلی) بوده‌اند.

  نیسان لیف اولین خودروی الکتریکی است که توانست در سال ۲۰۱۱ عنوان خودروی سال اروپا را از آن خود کند.

جایزه خودرو سال اروپا (European Car of the Yaer  یا به اختصار ECOTY) یکی از شاخص‌ترین و معتبرترین جوایز خودرویی در سطح بین‌المللی محسوب شده که از سال ۱۹۶۴ میلادی در حال برگزاری است و  خودروی انگلیسی روور ۲۰۰۰  توانسته بود برنده نخستین دوره آن لقب بگیرد. امور مربوط به گزینش و ارزیابی خودروهای برگزیده توسط ارگانی مستقل اداره می‌شود که تحت حمایت ۹ موسسه نشریاتی فعال در حوزه خودرو از ۹ کشور اروپایی است. هیئت ژوری و تیم داوری برگزاری این رویداد نیز شامل ۵۹ کارشناس و ژورنالیست حوزه خودرو از ۲۲ کشور اروپایی می‌شود که البته تحت تاثیر رویدادهای اخیر در اوکراین و تهاجم روسیه به خاک این کشور، هیئت داوران تصمیم گرفتند تا آرای خودرونویسان و کارشناسان روسی را کنار گذاشته و به حساب نیاورند؛ هرچند گفته شده که این اقدام تاثیر چندانی بر روی نتیجه نهایی نداشته و جایگاه برنده و سایر فینالیست‌ها را تغییر نداده است.

در سالهای گذشته برنده نهایی جایزه خودروی سال اروپا همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو اعلام می‌شد اما پاندمی کرونا و مشکلات مالی برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان باعث شده تا سه دوره اخیر اتوشو ژنو لغو شود. با این‌حال مراسم اعلام برنده و اهدای جایزه خودروی سال اروپا همچنان در شهر ژنو برگزار می‌شود و امکان مشاهده آن به صورت زنده و از طریق یوتیوب برای علاقه‌مندان فراهم شده بود.

نوشته: علی‌کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟