روغن موتور خودرو

روغن موتور و نکاتی کلیدی درباره آن

چهارشنبه - 30 مرداد 1398

شاید تاکنون بارها این سوال برایتان پیش آمده باشد که چه زمانی بهترین زمان تعویض روغن موتور است؟ از کجا باید بفهمیم که زمان تعویض روغن خودرو فرا رسیده؟ و اینکه آیا روغنی که داخل موتور خودرو ریخته‌ایم از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر؟

در ادامه مطالب «تعمیر و نگهداری خودرو» وب‌سایت خبری پیشرانه، چند نکته کوتاه و کاربردی را درباره روغن موتور خودرو خواهیم کفت. در ابتدا بهتر است نگاهی به انواع آن بیندازیم.

بنابر آنچه که در ویکیپدیا آمده است روغن موتور مدرن در حال حاضر دارای سه طبقه‌بندی است: گروه III روغن معدنی یا گاز به مایع است که یک راه شیمیایی برای تولید روغن پارافین از گاز متان است. گروه IV یک PAO (الفین آلفا پلی) است. گروه V که بسیار غیرمعمول (استر یا دی استرها) SAE ۱۰W-۴۰ یک برچسب یک روغن موتور با کیفیت نیست بلکه یک نوع از درجه ویسکوزیته است.

روغن‌های مولتی گرید که امروز در دسترس است را می‌توان در دماهای بسیار مختلف (شاخص گرانروی بسیار بالا) استفاده کرد؛ که نیاز به تغییر روغن خودرو در تابستان و زمستان را از بین می‌برد.

روغن موتور باید کاملاً سیاه باشد

تصور کنید تعویض روغن موتور انجام داده‌اید به نظر شما پس از ۱۰۰۰ کیلومتر رانندگی وقتی توسط گیج روغن را بازدید می‌نمایید روغن باید هنوز مقداری از شفافی خود را داشته باشد یا کاملا سیاه شده باشد؟

بله قسمت دوم صحیح است روغن باید کاملا سیاه شده باشد این نشانه سالم بودن سیستم روغن‌کاری است و روغن به تمامی نقاط و قسمت‌های موتور رسیده است.

از بازدید میزان روغن طفره نروید!

شدیدا توصیه می کنیم از بازدید میزان روغن طفره نروید، کم بودن میزان روغن مشکلات بسیار جدی برای خودرو شما ایجاد خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که زیاد بودن روغن نیز به موتور آسیب می رساند.

برای چک کردن روغن خودرو باید خودرو سرد شده باشد. آن را روی زمین صاف پارک کنید و شاخص روغن را بیرون بکشید، با دستمال شاخص را تمیز کرده و این کار را دوباره تکرار کنید. اگر روغن بین دو خط بالا و پایین بود، مقدار روغن خودرو شما مناسب است.

یادتان نرود استفاده نکردن از خودرو دلیل مناسبی برای تعویض نکردن روغن خودرو نیست حتی وقتی از خودرو استفاده نمی‌کنید، روغن آن فاسد و خراب می‌شود. پس باید به فاصله زمانی بین دو تعویض روغن که معمولاً شرکت سازنده خودرو آن را تعیین می‌کند، توجه کرد.

کتاب راهنمای خودرو باور کنید برای خواندن است هیچ تعمیرکاری حتی نمی‌تواند بگوید به آن احتیاج ندارد پس لطفا این کتاب را از کمد دربیاورید و به اطلاعاتی که درباره تعویض روغن در آن هست دقت کنید همچنین می‌توانید از اطلاعات ثبت شده در محفظه موتور استفاده کنید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • موتور کامل پژو 405 | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱ ب٫ظ

    از مطالب خوبتون استفاده کردیم با موفقیت روزافزون برای شما و دیگر همکاران
    فروشگاه یدک خواجه مرکز تهیه و توزیع لوازم استوک زانتیا ، لوازم استوک تویوتا ، موتور کامل پژو ۴۰۵ ، لوازم استوک بیل کوماتسو وتوزیع محصولات دیگر آماده ارائه خدمات به شما عزایزن میباشد.

  • لوازم استوک تویوتا | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    بسیار مفیدو جذاب ، فروشگاه یدک خواجه
    https://yadakkhajeh.ir/toyota-stoke-accessories/