زیان 150 هزار دستگاهی سه خودروساز بزرگ آلمان بابت جنگ اوکراین

زیان ۱۵۰ هزار دستگاهی سه خودروساز بزرگ آلمان بابت جنگ اوکراین

سه شنبه - 16 فروردین 1401

پیشرانه- جنگ اوکراین باعث شده تا بحران دیگری از راه برسد و برنامه تولید، میزان فروش و زنجیره تأمین قطعات خودروسازان اروپایی را با اختلال و مشکلات جدی مواجه سازد.

پیشرانه- انگار قرار نیست مدیران، تصمیم‌گیران و سهامداران کمپانی‌های خودروسازی برای یک شب هم که شده رنگ آرامش را ببینند!

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در دو سال اخیر پاندمی کرونا و بحران ریزتراشه‌ها به میزان بسیار قابل‌توجهی روند و برنامه‌های تولید خودروسازان را دستخوش دشواری‌های اساسی و تغییرات ناخواسته کرده، هزینه‌های گزافی را به آنان تحمیل کرده و درحالی‌که بحران کمبود ریزتراشه‌ها همچنان به‌طور کامل حل‌وفصل نشده و کم‌وبیش تأثیراتی منفی بر برنامه تولید و روند تحویل خودروها دارد، به‌تازگی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین نیز باعث شده تا بحران دیگری از راه برسد و برنامه تولید، میزان فروش و زنجیره تأمین قطعات خودروسازان اروپایی را با اختلال و مشکلات جدی مواجه سازد.

زیان 150 هزار دستگاهی سه خودروساز بزرگ آلمان بابت جنگ اوکراین

تهاجم روسیه به خاک اوکراین و در پی آن واکنش‌های منفی جامعه جهانی و تحریم‌های بسیار شدید و گسترده اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده علیه روسیه، باعث شده تا بسیاری از خودروسازان چاره‌ای جز تعلیق فعالیت‌های تولیدی و تجاری خود در خاک روسیه نداشته باشند و حتی ارسال محموله‌های صادراتی خود به مقصد این کشور را نیز لغو کنند (شامل قطعات منفصله برای مونتاژ در خاک روسیه یا خودروهای کامل و مونتاژ شده). علاوه بر این‌ها و به‌ دلیل تحریم‌ها، ادامه همکاری با تأمین‌کنندگان و قطعه سازان روسی نیز تقریباً ناممکن شده است. همکاری خودروسازان با تأمین‌کنندگان اوکراینی و دسترسی به این قطعه سازان نیز به دلیل قرار داشتن این کشور در شرایط جنگی دچار مشکل و بسیار سخت شده است.

در همین راستا به‌تازگی اعلام‌شده که کارخانه‌های سه خودروساز بزرگ آلمانی یعنی مرسدس-بنز، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن در بین تولیدکنندگانی هستند که بیشترین صدمات و تأثیرات منفی را از جنگ اوکراین پذیرفته‌اند و درنتیجه در ماه مارس سال جاری میلادی حدوداً ۱۵۰ هزار دستگاه از حجم تولیداتشان کاسته شده؛ چراکه سایت‌های تولیدی این سه خودروساز وابستگی بالایی به قطعاتی نظیر دسته سیم، کابل و برخی قطعات دیگری دارد که توسط سازندگان اوکراینی تأمین می‌شد.

زیان 150 هزار دستگاهی سه خودروساز بزرگ آلمان بابت جنگ اوکراین

سایت تولیدی مرسدس در زیندل‌فینگن آلمان که مونتاژ مدل‌های E-Class، S-Class و سدان تمام الکتریکی EQS در آن انجام می‌شود، تحت تأثیر جنگ اوکراین و مختل شدن چرخه تأمین قطعات، با کاهش و قطع تولید روبرو شده است.

 

خبر خوب و امیدوارکننده این است که برخی تأمین‌کنندگان اوکراینی، علیرغم حکم‌فرما بودن شرایط جنگی، همچنان در حال ادامه فعالیت خود هستند و برخی دیگر نیز تولید را از سر گرفته‌اند. بااین‌حال و درمجموع اما اوضاع چندان ایده‌آل نیست و در کوتاه‌مدت دورنمای روشنی به چشم نمی‌خورد. درنتیجه و به‌عنوان‌مثال، مدیران خودروسازی مثل گروه فولکس‌واگن به فکر جایگزینی هرچه سریع‌تر تأمین‌کنندگان اوکراینی با شرکت‌های قطعه ساز جدید هستند؛ کارخانه‌هایی که غالباً در اروپای شرقی و در کشورهایی همچون مجارستان و رومانی (و یا در برخی موارد حتی در خارج از خاک اروپا) قرار دارند.

زیان 150 هزار دستگاهی سه خودروساز بزرگ آلمان بابت جنگ اوکراین

کمبود و قطعات و با مشکل مواجه‌شدن چرخه تأمین در اثر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، باعث شده تا برنامه معرفی و عرضه جدیدترین محصول فولکس‌واگن یعنی کراس‌اوور تمام الکتریکی ID.5 نیز با تأخیر و تعویقی یک‌ماهه مواجه شود. ID.5 در سایت تولیدی فولکس در سویکاو آلمان مونتاژ می‌شود.

گروه فولکس‌واگن ازجمله خودروسازانی است که بیشترین و شدیدترین آسیب‌ها را تهاجم نظامی روسیه به اوکراین متحمل شده است؛ تخمین کارشناسان حکایت از این دارد که اختلالات ایجادشده در چرخه تولید باعث شده تا پنج کارخانه فولکس‌واگن در قاره اروپا در ماه مارس هرکدام بیش از ۱۰ هزار دستگاه از برنامه تولید خود عقب‌تر باشند که این رقم کسری تولید برای سه تا از سایت‌های تولیدی فولکس (اینگولشتات، وولفسبورگ و موزل) حتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه در ماه نیز برآورد می‌شود!

زیان 150 هزار دستگاهی سه خودروساز بزرگ آلمان بابت جنگ اوکراین

کمبود قطعات و اختلالات موجود در چرخه تأمین قطعات باعث شده تا برای مدیران پورشه و سایت تولیدی این خودروساز در زیندل‌فینگن آلمان چاره‌ای جز کاهش شیفت‌های کاری و ادامه تولید در حجمی پایین‌تر باقی نماند.

 

با در نظر گرفتن طرح‌هایی برای تأمین قطعات از منابع جدید و جایگزین و تلاش برای تطبیق‌ با شرایط موجود، خودروسازان امیدوارند تا در ماه آوریل شاهد دشواری‌ها و ضرر و زیان‌های کمتری از این قسمت باشند.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟