آیا تصمیم جدید خودرویی صمت محقق می شود؟

چهارشنبه - 17 فروردین 1401

پیشرانه – وجود لوازم یدکی و قطعات قاچاق و تقلبی در بازار خودرو یکی از مشکلاتی بود که هم فروشندگان و هم خریداران بارها نسبت به آن اعتراض داشتند.

پیشرانه – وجود لوازم یدکی و قطعات قاچاق و تقلبی در بازار خودرو یکی از مشکلاتی بود که هم فروشندگان و هم خریداران بارها نسبت به آن اعتراض داشتند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، البته پیش تر اعلام شده بود، نبود کارشناس متخصص و نظارت کافی باعث افزایش قطعات قاچاق و تقلبی در بازار شده است. این موضوع توانست بر قیمت ا نیز اثر گذار باشد. به گفته فعالان این حوزه، برخی از قطعات در بسته بندی های اصلی قرار می گیرند اما تقلبی هستند و مردم نیز توانایی تشخیص این موارد را ندارند. این موضوع توانست بر افزایش هزینه های مصرف کنندگان اثر گذار شود.

حال با توجه به اینکه علت اصلی ترین دلیل نبود نظارت بر بازار بود، وزارت صمت این بار برای حل مشکلی دیگر در بازار خودرو پیشقدم شد. معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است بیش از ۳۰ درصد از لوازم یدکی خودرو موجود در بازار تقلبی و قاچاق است.

این درصد می تواند ناشی از سال ها بی توجهی و عدم نظارت به این نقطه رسیده باشد و هزینه های خدماتی مردم به عنوان مصرف کننده نهایی را افزایش بدهد. البته گاهی این هزینه تنها مالی نیست و فروش قطعات بی کیفیت و تقلبی جان مردم را به خطر می اندازد.

حال در راستای مبارزه با قاچاق، کالاهای تقلبی، بی‌ کیفیت و غیراستاندارد کار جدیدی در وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شده است که لوازم یدکی خودرو جزء اولویت ‌های نخست در اجرای این طرح است.

بدون شک وزارت صمت برای موفقیت در این طرح باید حجم تولید و کیفیت لوازم و قطعات یدکی خودرو را افزایش دهد. از سویی دیگر در کنار این اقدام باید متخصصانی جهت مشاوره دقیق در زمان خرید اموزش دیده تا آگاهی مصرف کننده نسبت به خرید کالای اصل ارتقا پیدا کند.

البته مهدی برادران معتقد است،  ایجاد فرصت های شغلی جدید در بخش تولید و دسترسی مصرف‌کنندگان به کالاهای اصل از جمله نتایج مثبت طرح مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی خواهد بود و اجرای تمامی اقدامات در نظر گرفته شده به صورت مستمر و رصد هفتگی خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگرچه با توجه به گسترده بودن بازار قطعات یدکی خودرو در ایران نمی‌توان اعداد و ارقام دقیقی در زمینه تخلف آن ارائه کرد، اما آن‌طور که داده‌های موجود نشان می‌دهد ۸۰۰ هزار میلیارد ریال تخلف شناسایی شده در این بازار است و بدون تردید حذف این میزان تخلف و ورود آن به مسیر قانونی تولید، به‌طور مشخص به معنی حمایت از تولید داخل و رونق است.

اینکه وزارت صمت تا چه اندازه در این برنامه موفق است نیازمندسپری شدن زمان از آغاز اجرای آن است اما متاسفانه نگاهی به سیاست های وزارت صمت در صنعت خودرو می تواند بازار را نسبت به تحقق کامل این برنامه ناامید کند. به هر حال بخشی از وعده های خودرویی وزیر محقق نشده و صنعت خودرو با فرمان سابق در مسیر حرکت می کند. از سویی دیگر مبهم بودن تصمیم بر آزادسازی واردات نیز توان رقابتی را کاهش می دهد اما بازار را همچنان در انحصار نگه می دارد. باید دید آیا اجرای این طرح به بهبود خدمات به مشتری کمک خواهد کرد یا می تواند انحصار جدید دیگری ایجاد کند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟