خودروی داخلی، «همینی که هست»

جمعه - 19 فروردین 1401

پیشرانه –  واردات خودرو، این روزها به خبر دست اول این حوزه تبدیل شده است. البته صحبت های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مهر تایید بر پایان حواشی روزهای گذشته بود. درواقع سخنان آیت الله آملی لاریجانی نشان داد واردات خودرو منتفی است.

پیشرانه – واردات خودرو، این روزها به خبر دست اول این حوزه تبدیل شده است. البته صحبت های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مهر تایید بر پایان حواشی روزهای گذشته بود. درواقع سخنان آیت الله آملی لاریجانی نشان داد واردات خودرو منتفی است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» اما سوال این است که صنعت خودرو چطور می تواند مشتریان خود را راضی نگه دارد؟

حالا با منتفی شدن واردات خودرو و مبهم بودن نتایج مذاکرات برجامی، دیواری که صنعت خودروی ایران به دور خود کشیده، بلندتر از قبل خواهد شد.

نبود رقیب در بازار تولیدکننده را به عرضه محصول بی کیفیت و مشتری را به اجبار استفاده از آن عادت می دهد.

شاید تنها مردم بازنده اصلی اختلافات بر سر واردات خودرو هستند که در نهایت مجبور به استفاده از محصولی بی کیفیت خواهند بود.

زمانی که رقیبی در بازار نباشد، انحصار خودروسازان در بازار داخلی بیش از پیش خواهد بود ، این در حالی است که غوطه ور شدن این صنعت در زیان انباشته و بدهی ها توان تولید با کیفیت را از آن‌گرفته خواهد گرفت.

اما سید رضا فاطمی امین شهریور ۱۴۰۰ در جلسه رای اعتماد خود اعلام کرد تا تا ۳ سال آینده صنعت خودرو افتخار ملی خواهد شد. آیا این افتخار ملی که تنها ۲ سال دیگر با این وعده فاصله دارد، توان رقابت با خودروهای خارجی را خواهد داشت؟ آیا می‌تواند در بازارهای منطقه حضوری فعال داشته باشد، یا قرار است کمتر از قیمت داخلی به کشورهای همسایه صادر شود؟

شاید ممنوعیت واردات خودرو در شرایط فعلی کشور از خروج ارز جلوگیری کند اما مردم را مجبور به استفاده از کالایی بی کیفیت خواهد کرد. درواقع حق انتخابی برای مشتری باقی نمی ماند.

ادامه ممنوعیت واردات به نوعی تداعی چنین عبارتی است، «همینی که هست». حالا وزارت صمت خوشحال از این خواهد بود که بالاخره یکی از وعده های خودرویی اش به همت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام عملی شد و آن مخالفت وزیر با واردات خودرو بود. البته همین اتفاق باعث شد تا مجلس شورای اسلامی در مقابل فاطمی امین قرار بگیرد و بار دیگر نسبت به استیضاح وی هشدار دهد.

صنعت خودرو در سال های گذشته با تصمیمات سیاسی و غیر کارشناسی در باتلاقی از مشکلات فرورفت که حالا با هر دست و پا زدنی بیش از آنکه بالا بیاید، به عمق فرو می رود.

دولت باید یکبار برای همیشه تکلیف این صنعت و تولید بی کیفیت را مشخص کند نه آنکه با اعمال برخی تصمیمات از جمله ممنوعیت واردات این دور باطل را تکرار کند.

 

نویسنده: مرسده امیر پناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟