اسمارت #۱ معرفی شد

چهارشنبه - 24 فروردین 1401

پیشرانه – کمپانی اسمارت به تازگی نخستین خودروی خود پس از قرارگیری زیر چتر مالکیت و تحت حمایت جوینت-وینچر دایملر و جیلی را بطور رسمی رونمایی و معرفی کرده است؛ یک کراس‌اوور جمع و جور و الکتریکی با نام “هشتگ وان” (۱#( که قرار است فصل تازه‌ای را در حیات حدودا سه دهه‌ای این خودروساز رقم بزند.

پیشرانه – کمپانی اسمارت به تازگی نخستین خودروی خود پس از قرارگیری زیر چتر مالکیت و تحت حمایت جوینت-وینچر دایملر و جیلی را بطور رسمی رونمایی و معرفی کرده است؛ یک کراس‌اوور جمع و جور و الکتریکی با نام “هشتگ وان” (۱#( که قرار است فصل تازه‌ای را در حیات حدودا سه دهه‌ای این خودروساز رقم بزند.

 

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» طول بدنه ۴۲۷۰ میلی‌متری  #۱ اگرچه این خودرو را در کلاس کراس‌اوورهای ساب-کامپکت قرار می‌دهد ، اما از سویی دیگر باعث می‌شود تا هشتگ وان بالاتر از دیگر ساخته‌های اسمارت یعنی فورتو و فورفور، بزرگترین محصول حال حاضر این خودروساز لقب بگیرد. علاوه بر اینها، نباید از یاد برد که فورتو و فورفور حیات خود را بعنوان خودروهای شهری مجهز به پیشرانه درونسوز آغاز کردند اما #۱ از بیخ و بن و از همان ابتدا در قامت خودرویی تمام‌الکتریکی در برابر رقبای مستقیمی همچون هوندا e و DS3 کراس‌بک عرض اندام خواهد کرد ( هر چند رقبای غیرمستقیمی نظیر پژو e-2008 و اوپل Mokka-e نیز انتظارش را مي‌کشند).

  اسمارت Concept #1

اسمارت در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی و در جریان برگزاری اتوشو مونیخ از نسخه کانسپت این خودرو با نام Concept #1 رونمایی کرده بود و حالا می‌بینیم که نسخه نهایی و تولید انبوه خودرو علیرغم اِعمال تعدادی از تغییرات و تعدیل‌های مرسوم، در کلیات و جزییات بدنه و کابین تا حدود زیادی به نسخه کانسپت وفادار مانده است.

در نمای ظاهری #۱ با طرحی ساده، روان، سیال و صریح و همچنین عاری از زوائد و عناصر تزییناتی اغراق‌آمیز مواجهیم که دستپخت طراح ایرانی مرسدس یعنی آقای محمدحسین امینی‌یکتا است. چراغ‌های مثلثی‌شکل و به هم پیوسته خودرو در نمای جلو و عقب، نه تنها حس تشابه و قرینگی را القا می‌کنند، بلکه به نوعی یادآور همین بخش و چراغ‌های مثلثی شکل بکارگرفته شده در ساخته‌های اخیر مرسدس-بنز نیز هستند و بنظر میرسد تلاشی برای نمایش ارتباط و ارائه ارجاعی بصری به هویت کمپانی مادر اسمارت باشند.

 دیزاین اسکچ های اسمارت ۱#  که مخلوق و مزین به امضای دیزاینر ایرانی گروه مرسدس-بنز یعنی محمدحسین امینی یکتا هستند.

 

خلوص و سیالیت نمای ظاهری، در کابین خودرو و خصوصا کنسول مرکزی نیز جلوه گر شده است؛ یک صفحه نمایش ۱۲.۸ اینچی در قسمت فوقانی این بخش خودنمایی می‌کند و علاوه بر آن یک نمایشگر ۹.۲ اینچی نیز بعنوان صفحه پشت‌آمپر دیجیتال در مقابل دیدگان راننده قرار گرفته است. کابین خودرو همچنین به سیستم صوتی Beats با ۱۳ اسپیکر نیز مجهز شده است.

 

 

این کراس‌اوور تمام الکتریکی بر روی پلتفرم مدولار گروه جیلی موسوم به SEA ( مخفف Sustainable Experience Architecture) توسعه‌یافته که این پلتفرم قرار است بعنوان مبنای طراحی و توسعه تعدادی از ساخته‌های جدید ولوو و Lynk & Co ( بعنوان زیرمجموعه‌های گروه جیلی) نیز مورد استفاده قرار بگیرد. #۱ به یک باتری ۶۶ کیلووات ساعتی مجهز است و پیشرانه الکتریکی خودرو نیز قدرت و گشتاوری به ترتیب معادل ۲۶۸ اسب‌بخار و ۳۴۳ نیوتن‌متر را برای این محصول اسمارت فراهم می‌آورد که این قدرت به محور عقب خودرو منتقل می‌شود.

برد پیمایش اسمارت #۱ به ازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها چیزی مابین ۴۲۰ تا ۴۴۰ کیلومتر اعلام شده است و طبق ادعای اسمارت، شارژ باتری‌های خودرو از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد با اتصال ۲۲ کیلوواتی جریان متناوب (AC) چیزی حدود سه ساعت طول خواهد کشید اما در صورت استفاده از سیستم‌های شارژ سریع ۱۵۰ کیلوواتی جریان مستقیم (DC)، شارژ باتری‌ها از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد در عرض کمتر از ۳۰ دقیقه صورت خواهد پذیرفت.

 

 

برند اسمارت در دهه ۱۹۹۰ میلادی و با هدف طراحی و عرضه خودروهای شهری جمع و جور و پریمیوم برای بازارهای اروپایی متولد شد و در آغازین سالهای حیاتش نیز توانست در جلب توجه مشتریان اروپایی عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد اما در سالهای اخیر و با تحولات حادث شده در بازار جهانی خودرو ( از جمله افزایش محبوبیت کراس‌اوورها و کاهش سهم بازار دیگر کلاس‌های خودرویی نظیر سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها) و در نتیجه عدم دریافت سیگنال‌های تغییرات توسط تصمیم‌گیران این برند ( یا کم‌توجهی به این سیگنال‌ها) ، ستاره بخت و اقبال اسمارت رو به خاموشی گذاشت و دایملر هم در تلاش برای یافتن فرمولی نجات‌بخش برای احیای اسمارت توفیق چندانی کسب نکرد تا اینکه در اوایل سال ۲۰۲۰، مرسدس و هولدینگ جیلی اعلام کردند که برند اسمارت زین پس در قالب یک جوینت‌وینچر ۵۰-۵۰ بین این دو کمپانی و با سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد یوآنی (معادل ۳۸۸.۷۷ میلیون دلار) توسط هر یک از طرفین همکاری، به حیات خود ادامه خواهد داد.

مدلهای پیشین اسمارت جملگی توسط دایملر در شرق فرانسه یا توسط رنو در اسلوونی مونتاژ می‌شدند ( به سبب اشتراکات ساختاری، تزییناتی و فنی نسل کنونی فورتو و فورفور با رنو توئینگو) اما طبق تصمیمات مدیران جوینت-وینچر دایملر و جیلی، کراس‌اوور #۱ در خاک چین مونتاژ خواهد شد ( در کارخانه‌ای که ظرفیت تولید سالانه‌اش بالغ بر ۱۵۰ هزار دستگاه است)  تا جای پای اسمارت در بزرگترین بازار خودروی جهان ( با حجم فروش سالیانه فراتر از ۲۶ میلیون دستگاه) محکم‌تر شود. البته ناگفته نماند که عمده امور مربوط به طراحی و مهندسی #۱ و دیگر ساخته‌های جدید اسمارت کماکان در اروپا پیگیری خواهد شد.

مدیرعامل بخش اروپایی اسمارت گفته که دریافت سفارش و آغاز رسمی تولید انبوه خودرو از اواخر سال جاری میلادی صورت خواهد پذیرفت. محدوده قیمتی خودرو هنوز بطور دقیق و رسمی اعلام نشده است.

نوشته : علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟