راه‌هایی ساده برای کاهش استهلاک و افزایش طول عمر خودرو

چهارشنبه - 8 آبان 1398

پیشرانه- یکی از مهم‌ترین اهدافی که کمپانی‌های مختلف برای بالا بردن فروش و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود می‌کنند، آگاه کردن مشتریان از چگونگی برخورد با خودرو خریداری‌شده است.

پیشرانه- یکی از مهم‌ترین اهدافی که کمپانی‌های مختلف برای بالا بردن فروش و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود می‌کنند، آگاه کردن مشتریان از چگونگی برخورد با خودرو خریداری‌شده است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» اما دراین‌بین راه‌کارهای ساده‌ای نیز وجود دارند که منجر به کاهش استهلاک، فراری شدن از هزینه‌های ناگهانی خرج و تعمیرات، بالا بردن کیفیت سواری خودرو، کاهش مصرف سوخت و درنهایت کاهش استهلاک و افزایش طول عمر خودرو می‌شود. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به ۱۳ راهکاری که می‌توان با انجام آن‌ها، به این مهم رسید و هزینه‌های جاری و نهفته کمتری را در آینده متحمل شد.

۱- دفترچه خودرو:

دفترچه خودرو و افزایش طول عمر خودرو

همراه هر وسیله‌ای یک دفترچه آشنایی با آن و نحوه کارکرد آن وسیله وجود دارد و خودرو نیز از این قضیه مستثنا نیست. بلکه خودرو با داشتن انواع و اقسام وسایل و قسمت‌های فنی و الکترونیکی مختلف، اهمیت بیشتری درزمینهٔ استفاده از دفترچه آن به خود گرفته است. بامطالعه دفترچه راهنمای هر خودرو و اطلاع از شرایط نگهداری، سیالات و روان کارهای موردنیاز آن، مراقبت و نگهداری از قسمت‌هایی چون گیربکس و موتور، محدودیت‌های فنی و … می‌توان تا حد زیادی هم از استهلاک این قسمت‌ها کاست و هم به طول عمر آن‌ها افزود که درنهایت منجر به کاهش هزینه‌های جانبی و افزایش طول عمر خودرو خواهد شد.

۲- پرهیز از ترددهای بی‌مورد و کوتاه و تاثیر آن بر افزایش طول عمر خودرو:

پرهیز از ترددهای بی‌مورد و کوتاه و تاثیر آن بر افزایش طول عمر خودرو

یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای مبارزه با آلودگی هوا، پرهیز و دوری از مسافرت‌های شهری کوتاه با خودروهای شخصی است. این مورد نه‌تنها جنبه‌ای مثبت برای کل جامعه خواهد داشت بلکه برای سلامت خودرو نیز مهم است. استارت‌های پی‌درپی خصوصاً در زمان سرد بودن خودرو، گاز و ترمزهای پیاپی در ترافیک‌ها و… به‌شدت استهلاک خودرو را بالا خواهد برد؛ اما مورد دیگر در این زمینه نیز ترددهای کوتاه بازمان خاموشی زیاد است. چراکه سرد شدن موتور و دوباره روشن کردن آن، استهلاک پیشرانه را بالا می‌برد. ضمن این‌که تا گرم شدن دوباره پیشرانه، بخارات آبی که در سیستم اگزوز آن تشکیل می‌شود، پوسیدگی و اکسیداسیون قطعات فلزی این بخش را تشدید می‌کند.

۳- کنترل سیالات و روانکارها:

کنترل سیالات و روانکارها

مهم‌ترین سیالات مورداستفاده در خودرو، آب سیستم خنک کاری پیشرانه و روغن‌موتور است. کمبود هرکدام از آن‌ها باعث بروز مشکلات بزرگی شده و هزینه‌های سنگینی را به ما تحمیل می‌کند. به همین خاطر بهتر است تا هر دو تا سه روز یک‌بار این دو سیال بسیار مهم کنترل و بررسی شوند و از همه مهم‌تر در زمان لازم تعویض شوند؛ اما دیگر سیالات به‌کاررفته در خودرو نیز اهمیت خاص خود را دارند و نیاز است تا به‌مرورزمان نیز آن‌ها را بررسی نماییم. برای مثال گفته می‌شود روغن ترمز و روغن کلاچ هر دو سال یک‌بار کاملاً تعویض شوند. چراکه وجود رطوبت در آن‌ها می‌تواند بر کارکردشان اثر بگذارد. هم‌چنین واسکازین جعبه‌دنده و دیفرانسیل‌ها و روغن هیدرولیک جعبه‌فرمان نیز از این قاعده مستثنا نیستند و می تواند به افزایش طول عمر خودرو کمک کند.

۴- تعویض به‌موقع روغن‌موتور و افزایش طول عمر خودرو:

تعویض به‌موقع روغن‌موتور و افزایش طول عمر خودرو

تعویض به‌موقع و استفاده از روغن‌موتورهای باکیفیت، اهمیت بسیار بالایی دارد چراکه کیفیت و کارکرد آن بسته به کیفیت آن و کیلومترهایی است که با آن طی کرده‌ایم. به همین خاطر بهتر است تا با در نظر گرفتن زمان‌هایی که پیشرانه خودرو روشن است اما مسیری طی نمی‌شود، در حدود هزار تا ۲ هزار کیلومتر سریع‌تر از میزانی که لازم است اقدام به تعویض روغن‌موتور نماییم. نکته دیگر در خصوص تعویض روغن‌موتور در این است که بهتر است حتی در صورت نرسیدن کیلومترهای پیموده شده به میزان مشخص برای زمان تعویض روغن‌موتور، بازهم بیش از ۶ ماه یک روغن‌موتور را درون پیشرانه نگه نداریم چراکه اسیدی شدن و ایجاد لجن‌های کف کارتل پیشرانه می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور و قسمت‌های مختلف آن بزند.

ما در «پیشرانه» کاملا به اهمیت این موضوع آشنا هستیم. به همین دلیل می توانید مطالب مرتبط با روغن و سیالات خودرو را در اینجا بخوانید.

۵- تعویض به‌موقع فیلتر هوا:

تعویض به‌موقع فیلتر هوا و افزایش طول عمر خودرو

فیلتر هوا به‌منظور تصفیه هوای ورودی به موتور است. پس گرفتگی و کثیف بودن آن‌هم تنفس موتور را با مشکل مواجه می‌کند و هم خود باعث ورود ناخالصی‌ها به چرخه سوخت‌وساز و آسیب دیدن پیشرانه می‌شود. درنهایت این مشکلات باعث گرم شدن پیشرانه و کاهش توان تولیدی در کنار افزایش مصرف سوخت خواهد شد و در کارکرد پیشرانه نیز ایراداتی مثل صدای زیادتر از استاندارد و لرزش وارد خواهد کرد.

۶- تعویض برخی از سیالات:

افزایش طول عمر خودرو

همان‌طور که گفته شد برخی به‌اشتباه فکر می‌کنند که سیالات مورداستفاده در جعبه‌دنده، سیستم هیدرولیک، ترمز و کلاچ لازم نیست تا اصلاً تعویض شوند. این در حالی است که باید کسری آن‌ها را در سیستم‌های خودرو جبران کرد و هر ۲ سال یک‌بار این سیالات را به‌طور کامل تعویض کرد. چراکه این سیالات در سیستم‌ها و مسیرهایی که در حال جریان هستند، به جذب ناخالصی‌ها و خصوصاً رطوبت می‌پردازند و رفته‌رفته از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شود. هم‌چنین نباید از استفاده روغن فلاش‌ها برای کارتل و روغن‌موتور غافل شد. این روغن باعث می‌شود تا لجن‌های مانده در کف کارتل و مسیرهای روان کاری از پیچ تخلیه کارتل خارج شوند.

۷- سیستم ترمزگیری و توقف و افزایش طول عمر خودرو:

سیستم ترمزگیری و توقف و افزایش طول عمر خودرو

تمام شدن لنت‌های ترمز گیری و عدم تعویض به‌موقع آن‌ها، استفاده از لنت و یا دیسک‌های بی‌کیفیت، ایراد در سیستم ترمز گیری و.. باعث می‌شود تا جدا از پایین آمدن ایمنی خودرو، استهلاک این بخش نیز بالا برود. هم‌چنین لازم است تا دیسک‌های ترمز و یا کاسه چرخ‌ها نیز هر بار با تعویض لنت‌ها، بازدید شوند. در کنار این موارد لازم است تا سیلندرها و دیگر قطعات بخش ترمز گیری نیز کنترل شوند تا در صورت بروز نشتی، هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای تعویض و تعمیر آن‌ها انجام شود. این کار به طور حتم تاثیر زیادی در افزایش طول عمر خودرو خواهد داشت.

۸- جابجایی تایرها:

جابجایی تایرها و افزایش طول عمر خودرو

یکی از موارد مؤثر در بالا بردن طول عمر تایرها و افزایش ایمنی خودرو، جابجا کردن آن‌هاست. به این معنی که تایرهای عقب و جلو را با رعایت جهت چرخش آن‌ها باید در هر ده هزار کیلومتر تعویض کنیم. به‌این‌ترتیب در صورت ایراد در بخش زیر بندی و جلوبندی خودرو نیز، از خورده شدن یک تایر و از قاعده خارج شدن آن، جلوگیری می‌شود. بهتر است تا این تفکر که تایر نو باید همیشه در جلو باشد را از ذهن خارج کنیم. در بیشتر مواقع ترکیدن تایر عقب باعث منحرف شدن خودرو می‌شود چراکه در خودروهای امروزی با داشتن سیستم فرمان هیدرولیک، کنترل کردن خودرو در زمان ترکیدگی تایر جلو چندان سخت نیست.

البته ما پیش تر و در «پیشرانه»  مطلبی تحت عنوان «اهمیت جابجایی تایرها و آموزش گام به گام آن» نیز منتشر کرده تلاش کرده ایم توضیحات کافی را در این باره بدهیم.

۹- تنظیم باد تایرها:

افزایش طول عمر خودرو

یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال کم‌اهمیت‌ترین کارها در نزد رانندگان، تنظیم باد تایرهاست. تایری که دارای فشار باد استاندارد نیست، خورده شدن و استهلاکی بیش‌ازحد طبیعی خواهد داشت و این تنظیم نبودن فشار باد، بر سایر قسمت‌های خودرو خصوصاً فنربندی و هندلینگ اثر محسوسی خواهد گذاشت. تنظیم نبودن باد تایرها در درازمدت تا ۱۵ درصد از عمر آن‌ها خواهد کاست و می‌تواند تا ۱۰ درصد نیز به افزایش مصرف سوخت منجر شود.

۱۰- بالانس تایرها:

افزایش طول عمر خودرو

البته این کار معمولاً به‌سرعت از سوی رانندگان انجام می‌شود چراکه نا بالانسی تایرها اثر بسیار نامطلوبی روی کیفیت رانندگی خواهد گذاشت. تایرهای نا بالانس در سرعت‌های خاصی دچار لرزش خودرو و فرمان می‌شوند. این لرزش درست شبیه به دیگ لرزش‌های پیش‌آمده در یک خودرو منجر به اتلاف توان تولیدی موتور خواهد شد. ضمن این‌که به قسمت‌هایی از زیر بندی و فنربندی نیز آسیب وارد می‌کند. تایرهای جلو اگر خارج از تعادل باشند، در سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت باعث لرزش فرمان می‌شوند و این قضیه برای تایرهای عقب، در سرعت‌بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خود را نشان می‌دهد.

۱۱- رفتار با اتومبیل سرد:

افزایش طول عمر خودرو

یکی از مواردی که می تواند به افزایش طول عمر خودرو کمک کند یادگیری رفتار با خودرو و پیشرانه آن در زمانی است که خودرو همچنان سرد است. وقتی خودرو تازه روشن‌شده است، بهتر است تا با آن کمی با مدارا رفتار نماییم. این موضوع برای فصل سرد اهمیت بیشتری دارد. وقتی پیشرانه سرد است، روغن گرانروی بالاتری پیداکرده است و در مقابل جاری شدن در مسیرهای روان کاری، مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد. به همین خاطر اگر در این زمان به پیشرانه فشار وارد شود و دور موتور تا حد ناصحیحی بالا برود، احتمال عدم روانکاری درست پیشرانه ممکن است رخ دهد و آسیب‌های کوچک و بزرگی به برخی از قسمت‌ها وارد گردد. به همین خاطر گفته می‌شود بلافاصله بعد از روشن کردن پیشرانه، حرکت نکنیم و در فصل سرد حداقل تا بالا آمدن کمی از درجه آب منتظر بمانیم. آلودگی تولیدی توسط موتور در این لحظه به‌مراتب کمتر از بالا بردن دور موتور یک پیشرانه سرد و حرکت با آن است. سرد بودن روانکار و بالا بودن گرانروی آن، در مورد دیگر سیالات موجود در خودرو خصوصاً روغن گیربکس‌های خودکار نیز اهمیت دارد.

۱۲- شستن خودرو و افزایش طول عمر خودرو:

افزایش طول عمر خودرو

رنگ خودرو اثر بالایی در نمای اتومبیل دارد. به همین خاطر تمیز بودن آن‌همیشه از سوی مالکین مهم تلقی می‌شود؛ اما از نگاه دیگر نیز باید به این قضیه بنگریم. وجود آلودگی و کثیفی‌های روی رنگ خودرو خصوصاً در مورد فضولات پرندگان، باعث آسیب وارد شدن به این بخش از اتومبیل می‌شود. خصوصاً که فضولات پرندگان می‌تواند حالت خورنده و کدر کننده رنگ نیز داشته باشد؛ اما زیر خودرو نیز جایی هست که باید هرچند وقت به چند وقت مورد شستشو قرار بگیرد تا مشکلات احتمالی و نشتی‌های اندک سیالات و روانکارها به‌خوبی دیده شود. این اقدام خصوصاً بعد از رانندگی در مسیرهای گل‌آلود بسیار مهم است چراکه گل با قرار گرفتن در برخی از قسمت‌های خودرو که از دید خارج هستند، به‌مرور باعث پوسیدگی این بخش‌ها خواهد شد. پشت گلگیرها یکی از مستعدترین این بخش‌هاست.

۱۳- دقت به میزان سوخت:

افزایش طول عمر خودرو

همیشه باید سعی کنیم تا قبل از تمام شدن کامل سوختمان، باک خودرو را از سوخت پر کنیم. در ته مخزن سوخت خودرو همیشه ناخالصی‌هایی وجود دارد که با پایین آمدن سطح سوخت، امکان ورود آن‌ها به مسیر سوخت‌رسانی بالاتر می‌رود. این اتفاق باعث می‌شود تا جدا از کاهش عمر پمپ‌بنزین، حتی با گذشتن از فیلتر وارد مسیر سوخت‌رسانی شده و در پشت سوخت پاش‌ها و انژکتور انباشته شوند و درنتیجه منجر به خرابی این قطعات حساس درگذر زمان شوند.

۱۴- رانندگی صحیح:

افزایش طول عمر خودرو

رانندگی صحیح یکی از مهم‌ترین موارد برای افزایش طول عمر قطعات خودرو و در نتیجه افزایش طول عمر خودرو است. همان‌طور که حرکت‌های شتاب‌دار، ترمزگیری های متعدد، دنده کشی نادرست و… کاملاً بر مصرف سوخت خودرو اثر می‌گذارند، در افزایش استهلاک قطعات موتوری، گیربکس، سیستم فنربندی و دیگر بخش‌های مرتبط نیز اثر خواهند گذاشت.

۱۵- لوازم‌یدکی استاندارد و تاثیر آن بر افزایش طول عمر خودرو:

لوازم‌یدکی استاندارد

تمام قطعات فلزی خودرو دارای طول عمر مشخصی هستند و خواه‌ناخواه با رسیدن به این زمان باید آن‌ها را تعمیر و یا تعویض کرد؛ اما اگر ما از لوازم‌یدکی استاندارد و مناسب استفاده نکنیم، خیلی زودتر از موعد استاندارد باید به تعمیرگاه مراجعه کرد. ازاین‌رو شرکت‌های خودروساز اکیداً سفارش می‌کنند که فقط از قطعات اصلی برای خودروها استفاده شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟