آیا واردات خودرو ختم بخیر می شود؟/ مجمع تشخیص مصلحت جلسه تکمیلی برگزار می کند

سه شنبه - 30 فروردین 1401

پیشرانه – آزادسازی واردات خودرو نمی تواند در کوتاه مدت سبب افزایش توان رقابتی ذین صنعت شود، اما بدون شک این تصمیم می‌تواند در کنار تامین نیاز مردم، خودروساز را مجبور به تولید محصولی با کیفیت کند.

پیشرانه – آزادسازی واردات خودرو نمی تواند در کوتاه مدت سبب افزایش توان رقابتی ذین صنعت شود، اما بدون شک این تصمیم می‌تواند در کنار تامین نیاز مردم، خودروساز را مجبور به تولید محصولی با کیفیت کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، خبرها حاکی از آن است که مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تغییر نظر خود در برابر واردات خودرو است.
واردات خودرو را باید یکی از پیچیده ترین تصمیمات دانست که ماه هاست در بین مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی سرگردان است.
اما آن طور که پیداست هفته گذشته جلسه مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین تکلیف حواشی واردات خودرو برگزار شده و جلسه تکمیلی نیز در هفته جاری انجام خواهد شد.
این می تواند چراغ سبز مجمع تشخیص مصلحت نظام به واردات ۷۰ هزار خودرو باشد و در نهایت پرونده واردات خودرو نیز ختم به خیر شود.
اما در آن سوی ماجرا، نمایندگان مجلس بارها بر این موضوع تاکید داشتند که با آزاد سازی واردات خودرو می توان انحصار موجود را شکست و کیفیت محصولات داخلی را افزایش داد. اما اینکه صنعت خودرو با وجود بدهی ها و زیان انباشته طی چه مدت زمانی می تواند سطح کیفی خود را افزایش بدهد، از مهمترین سوالاتی است که باید پاسخ آن از سوی وزارت صمت یا خودروسازان داده شود.
البته موضوعات در صنعت خودرو به آسانی قابل حل نخواهد بود، وزیر صمت چندی پیش اعلام کرده است، باید شرکت های خودرویی، معدنی و مواد غذایی قیمت خود را کاهش و از شرکت های دانش بنیان برای ارتقای کیفی محصولات استفاده کنند.

اما نباید فراموش کرد، افزایش کیفیت محصولات تولیدی، بی تردید با افزایش هزینه و در نهایت با افزایش قیمت همراه است.
حال در صورتی که دولت در نظر داشته باشد با آزادسازی واردات، توان رقابتی این صنعت را افزایش دهد، به مراتب شاهد افزایش قیمت نیز خواهیم بود.

درنتیجه با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود که صنعت خودروی شکل به این زودی ها نمی تواند خود را از مشکلاتی که گریبان گیرش شده رها کند و نیاز مشنری را به موقع تامین کند. در مقابل مصرف کننده نیز ترجیح می دهد با پرداخت هزینه بیشتر از محصولی با کیفیت استفاده کند.
شاید به این دلیل است که حالا مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حال همسو شدن با نظر مجلس است.
نمی توان تا زمانی که توان رقابت در صنعت خودروی کشور افزایش پیدا کند، مصرف‌کننده را مجبور به استفاده ی محصول بی کیفیت کرد. اما با آزادسازی واردات می توان کم کم شاهد افزایش توان رقابتی این صنعت بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟