جذب کارآفرینان از سوی کشورهای همسایه زنگ هشدار برای اقتصاد کشور

یکشنبه - 4 اردیبهشت 1401

پیشرانه – رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران به مناسبت سوم اردیبهشت روز ملی کارآفرینی گفت: کارآفرینان در ایران نسبت به کشورهای همسایه بیشترین گرفتاری بوروکراسی را دارند و جذب کارآفرینان از سوی کشورهای همسایه زنگ هشدار برای اقتصاد کشوراست .

پیشرانه – رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران به مناسبت سوم اردیبهشت روز ملی کارآفرینی گفت: کارآفرینان در ایران نسبت به کشورهای همسایه بیشترین گرفتاری بوروکراسی را دارند و جذب کارآفرینان از سوی کشورهای همسایه زنگ هشدار برای اقتصاد کشوراست .

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» علی نقیب با اشاره به اهداف کانون گفت: هر فعالیتی اگر بصورت تشکیلاتی و منسجم باشد، افراد شناخت بهتری نسبت به هم پیدا کرده، از دغدغه‌ها و مشکلات یکدیگر مطلع می‌شوندو می‌توانند با هم‌اندیشی و وحدت و ایجاد قدرت چانه زنی در رفع موانع و بهبود شرایط فضای کسب و کار، تعامل بیشتر بین سازمان‌ها و قانون‌گذاران را افزایش داده و در حل مسائل مربوط موثر باشند.

وی افزود، با همین دیدگاه کانون کارآفرینی استان تهران، به شناسایی،گردهم‌آوری، حمایت و هدایت اعضا در مسیر مناسب و کمک به حل مشکلات آنان از طریق ایجاد ارتباط با دستگاه‌های متولی تشکیل شده است. این کانون در نظر دارد با فراخوان و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، دوره‌های آموزشی، ارائه مشاوره، ایجاد ارتباط با سازمان‌ها، نسبت به سازماندهی کارآفرینان و کمک به رفع مشکلات آنان فعالیت نماید. همچنین جذب جوانان مستعد و علاقمند و آموزش آنان از دیگر برنامه های کانون می‌باشد.

نقیب با اشاره به جذب کارآفرینان ایرانی از سوی کشورهای همسایه مانند گرجستان، ترکیه وامارات قوانین و ضوابط دست و پاگیر و متناقض در داخل کشور و نبود دیدگاه حمایتی از کارآفرینان در بسیاری از دستگاه‌های متولی گفت: نبود برنامه، بسترهای لازم و چشم انداز برای افراد و از طرفی با توجه به تسهیلات و شرایط حمایتی بسیار خوب، ارائه امتیازات فراوان و تبلیغات گسترده در این کشورها،کارآفرینانی که علاقمند به فعالیت در کشور خود می‌باشند، علیرغم میل باطنی به تدریج به این کشورها کوچ کرده و ایده‌های خود را در آنجا اجرا می‌نمایند و جذب این کارآفرینان زنگ هشداری برای اقتصاد کشور است .

وی خاطر نشان کرد، بوروکراسی شدید حاکم بر دستگاه های اجرایی، ضعف و تناقض در قوانین و ضوابط بین بخشی، بی‌ثباتی در اقتصاد و تورم بالا و همچنین وجود دستگاه‌های بسیار،که بصورت موازی در تصمیم‌گیری‌های کارفرما دخالت دارند و هر کدام قوانین و ضوابط خاص خود را داشته، که این قوانین معمولا با یکدیگر در تضاد می باشند، و همین موضوع دست و پای سرمایه‌گذار را می‌بندد و انگیزه وی را برای سرمایه‌گذاری کم می‌کند. اما هستند تعداد افرادی که در همین شرایط با وجود تمامی مشکلات همچنان با أراده‌ای قوی و عشق و علاقه برای فراهم سازی زمینه‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی تلاش می‌کنند. وقت آن فرا رسیده است که با ایجاد یک مرکز مستقل و با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط، کلیه امور مربوط به فضای کسب و کار و فعالیت واحدهای اشتغال آفرین بصورت متمرکز درآمده، تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت بین دستگاه‌های مختلف و شکل گیری قوانین واحد، سرعت در انجام امور نیز بیشتر شود و فعالان اقتصادی بجای مراجعه به دستگاه‌های مختلف و یا پاسخگویی مستمر به آنان، با یک مرکز ارتباط داشته باشند وکلیه امور خود را از آن طریق حل وفصل نمایند. در این رابطه می‌توان از کشورهایی که موفق عمل نموده اند، الگو گرفت.

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان ماحصل و میوه کارآفرینی هستند، در حقیقت یکی از ثمرات اصلی کارآفرینان تمرکز بر راه‌اندازی واحدهای دانش بنیان است که می‌توانند شکل‌گیری و عملی سازی ایده‌های خود را در قالب شرکت‌های دانش بنیان اجرایی نمایند.

رئیس هیات مدیره کانون کارافرینی استان تهران با توجه به تاثیرات محیط دانشگاه بر تمایل فارغ­التحصیلان به کارآفرینی افزود: شاید بتوان گفت که کارآفرینی امری ذاتی و برگرفته از شخصیت فرد کارآفرین است، اما در دنیای امروز نبوغ ذاتی کافی نیست بلکه کسب دانش روز و مهارت های لازم در زمینه های تخصصی و آشنایی با فضای کسب و کار و تکنیک‌های لازم و بهره گیری از تجربیات دیگران نقش مهمی در هدایت صحیح و دستیابی به اهداف کارآفرینان دارد.

وی افزود: دانشگاه ها می‌توانند در پرورش افرادی که آمادگی لازم را در این زمینه دارند، مثمر ثمر باشند. اگر چه بنظر می‌رسد که هنوز فضای دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند آنگونه که باید، برنامه‌های نخبه‌پروری و آموزش‌های متناسب با نیاز کارآفرینی را در قالب تدوین دوره‌های مرتبط فراهم سازند. اما باید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند و در جهت باروری و هدایت آنان در فضای مناسب گام بردارند. البته این امر نیاز به فرهنگ سازی جهت ایجاد روابط نزدیکتر با دانشگاه دارد.

نقیب خاطر نشان کرد، بیشتر استارت‌آپ‌ها بر اساس خلاقیت و ایده‌های نو شکل گرفته‌اند و راز موفقیت آنها درک صحیح از شرایط موجود در فضای کسب و کار و استفاده از ایده‌های خلاقانه در تولید یا ارائه خدمت می‌باشد.

وی با اشاره به نزدیکی و اشتراک بسیاری از ویژگی‌های افراد خالق استارت‌آپ‌ها با معیارهای کارآفرینی گفت: یکی از عناصر موثر برای شکل گیری و موفقیت استارت‌آپ‌ها بهره گیری از استعدادهای کارآفرینی می­باشد و این می تواند مکان مناسبی برای ایجاد ارتباط بین ایده،کارآفرین و سرمایه گذار باشد.

نقیب گفت:  بسیاری از نخبگان علمی کشور بدلیل شرایط خاص موجود به اجبار از کشور رفته اند،که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب به کشور باز خواهند گشت.

رئیس هیات مدیره کانون با اشاره به نبود یک سازمان متولی برای شناسایی و گردهم‌آوری نخبگان و فراهم نمودن حداقل امکانات مورد نیاز آنها افزود: گاهی بی توجهی، موجب نا امیدی آنان گردیده و در مقابل، ارائه امکانات و شرایط ویژه توسط سایر کشورها آنان را به مهاجرت ترغیب می کند. درحالیکه می­توان با شناسایی استعدادهای موجود در دانشگاه‌ها و پشتیبانی از آنها حداقل در بخش‌های مرتبط با مهارت مشغول بکار شوند و کانون می‌تواند با ایجاد ارتباط با مراجع ذیربط و سرمایه گذاران ضمن جذب امکانات لازم، شرایط لازم برای کارآفرینان برای خدمت رسانی به جامعه را فراهم کند.

وی گفت: کانون کارآفرینی استان تهران با ثبت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران =، رسالت و مسئولیت خود را در دو هدف اساسی قرار داده است. هدف اول به چالش کشیدن مسائل و مشکلاتی که موجب عدم کارآیی و کارآفرینی شده است و نزدیک شدن به سازمان‌های دولتی و مجلس برای حل موانع سر راه کارآفرینان می باشد. هدف دوم کانون، ایجاد راهکار و زمینه‌های کارآفرینی برای افراد مستعدی است که از توان و انگیزه‌های کافی برخوردار بوده و ممکن است برای شکوفایی استعدادها نیازمند کمک باشند.

نقیب افزود، اگرچه وجود تحریم‌ها بر پایه‌های اقتصادی کشور، در کنار تنش‌های سیاسی در منطقه و جهان تهدیدهای جدی در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه می‌باشند، و ایجاد محدودیت ها و کمبود منابع، ضریب ریسک را برای فعالیت بالا برده است، اما همین امر در صورت نگاه هوشمندانه می‌تواند در ایجاد فرصت‌های جدید و پیدایش استارت‌آپ‌های مبتنی بر کارآفرینی کمک نماید.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد، بی شک کانون می‌تواند با شناسایی کارآفرینان وگردآوری آنها در قالب تشکل و ایجاد فضای همفکری و ایجاد رابطه با دانشگاه ها، سازمان‌ها و مراکز دولتی و بخش خصوصی، نسبت به پیاده سازی طرح‌های جدید، خلاقانه و جسورانه کارآفرینان و رفع بسیاری از مشکلات موجود گام بردارد که انشاالله با همراهی دوستان این امر محقق خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟