اگر دولت به وظایف قانونی‌ خود عمل کند، نیازی به واردات اتوبوس دست دوم نیست

سه شنبه - 6 اردیبهشت 1401

پیشرانه – جلیل هاشمی، مدیر عامل اسنا می‌گوید این شرکت می‌تواند تنها در یک شیفت کاری سالانه ۱۵۰۰ اتوبوس تولید کند. وی در همین رابطه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص نامه شهرداری تهران برای واردات اتوبوس دست دوم یادآور شد، استاندارد اتوبوس‌های تولیدی شرکت اسنا از اتوبوس‌های دست دومی که شهرداری تهران می‌خواهد وارد کند بالاتر است.

پیشرانه – جلیل هاشمی، مدیر عامل اسنا می‌گوید این شرکت می‌تواند تنها در یک شیفت کاری سالانه ۱۵۰۰ اتوبوس تولید کند. وی در همین رابطه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص نامه شهرداری تهران برای واردات اتوبوس دست دوم یادآور شد، استاندارد اتوبوس‌های تولیدی شرکت اسنا از اتوبوس‌های دست دومی که شهرداری تهران می‌خواهد وارد کند بالاتر است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» مدیر عامل اسنا با اشاره به رویکرد مثبت دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: طبق قانون دولت باید ۸۲ درصد از هزینه اتوبوس‌های شهری را بپردازد و مابقی بایستی توسط شهرداری‌ها پرداخت شود. اگر رویکرد دولت جدید اجرا شود، می‌توان نسبت به رونق اتوبوس سازی امیدوار بود.
جلیل هاشمی در خصوص کل ظرفیت تولید اتوبوس در کشور گفت: حدود ۱۲ شرکت پروانه تولید اتوبوس دارند. اگر شرکت‌های اتوبوس سازی تامین مالی شوند به راحتی تولید ۱۵هزار دستگاه در سال دست یافتنی است. این پیش‌بینی متکی به تجربه بنده است و نه ظرفیت اسمی. شرکت اسنا حتی در دورانی که شهرداری تهران بودجه برای خرید اتوبوس نداشت با پذیرش روش‌های مختلف مالی، حاضر به تهاتر با شهرداری تهران شد.

از فعالیت قطعه سازان داخلی استقبال می‎‌کنیم
مدیر عامل اسنا در خصوص وضعیت قطعات اصلی و یدکی اتوبوس‌ها از شرکت‌های داخلی گفت: شرکت اسنا به عنوان اتوبوس‌ ساز بایستی قطعات اصلی موتور را از برندهای معتبر بین‌المللی تامین کند و تامین قطعه از جاهای ناشناخته و نامعتبر امکان پذیر نیست. تمامی معیارهای تعریف شده باید رعایت شوند. خودروها بایستی حداقل ۵۰درصد داخلی سازی شوند. ما از رشد قطعه سازان داخلی استقبال می‌کنیم چرا که منجر به اشتغالزایی می‌شود.

گروه بهمن ما را در گارانتی یاری می‌کند
جلیل هاشمی در پاسخ به این سوال که «وضعیت امور تامین قطعه و گارانتی چگونه است؟» گفت: در مجموعه اسنا، مجموعه اسنا یدک نیز فعالیت داشت. درباره ون تاکسی رانندگان تا اتمام دوران گارانتی، از خدمات اسنا یدک استفاده می‌کردند. اما با پایان دوره گارانتی مراجعات به اسنا یدک نیز کاهش پیدا کرد.

وی در خصوص خدمات تامین و نگهداری اتوبوس‌های شهری گفت: خریداران اتوبوس شهرداری‌ها هستند و این مجموعه‌ها به طور مستقل امکاناتی را برای تعمیر و نگهداری دارند. رابطه ما با این مجموعه‌ها بیشتر در سطح تجهیز کارگاه‌ها و نظارت است. در همین رابطه سازمانی با گروه بهمن ایجاد خواهد شد که ما را در امور گارانتی و وارانتی کمک خواهد کرد.

**هاشمی: با واردات اتوبوس دست دوم مخالفیم
جلیل هاشمی، مدیرعامل شرکت اسنا در پاسخ به این سوال که «نظر شما در خصوص نامه اخیر شهرداری تهران در خصوص تسهیل واردات اتوبوس دست دوم چیست» گفت:

شرکت اسنا و سایر شرکت‌های اتوبوس سازی داخل کشور توانمندی تولید اتوبوس شهری را دارند. این شرکت‌ها می‌توانند تمام نیاز داخل کشور را تامین کنند.
وی در همین رابطه با اشاره به اینکه می‌شود به نامه اخیر علیرضا زاکانی به ابراهیم رئیسی به دیده مثبت نگریست، گفت: می‌توان به مکاتبه اخیر شهرداری تهران با رئیس قوه مجریه مثبت نگاه کرد. ناوگان اتوبوس شهری کشور در هشت سال گذشته فرسوده شده است و دولت قبل نتوانست اتوبوس شهری را تامین کند.

هاشمی در همین رابطه افزود: به دلیل فرسودگی شدید اتوبوس‌های شهری، این احتمال وجود دارد که شهرداری می‌خواهد با شتاب بالایی مشکل قدیمی بودن اتوبوس‌های شهری را برطرف کند؛ از همین رو به این راه حل رسیده است که اتوبوس دست دوم از کشورهای همسایه وارد کند. اما بنده شخصا با واردات اتوبوس دست دوم مخالف هستم.

چیزی به نام اتوبوس دست دوم نداریم
مدیر عامل شرکت اسنا در خصوص چرایی مخالفت وی با واردات اتوبوس دست دوم گفت: بنده به عنوان مدیرعامل شرکتی که برای دو دهه در زمینه اتوبوس سازی فعال است باید تاکید کنیم هیچ نیازی به واردات اتوبوس دست دوم نیست و من با این نوع واردات مخالف هستم. چرا که در دنیا چیزی به نام اتوبوس دست دوم مرسوم نیست.

وی در همین رابطه افزود: ما اطلاعات و آمار اتوبوس‌های کشورهای دنیا و همسایه را داریم. ما کشورهای همسایه را می‌‎شناسیم و چیزی به نام اتوبوس دست دوم نداریم بلکه این اتوبوس‌های اسقاطی هستند. البته تعدادی اتوبوس در کشورهایی مانند امارات و کویت هستند که به عنوان استوک دسته‌بندی می‌شوند اما این خودروها سال‌ها بلاتکلیف مانده‌اند و وضعیت آنها و میزان هزینه احیا آنها نامشخص است. به همین خاطر هدف نامه نگاری اخیر مشخص نیست.

هاشمی در همین رابطه گفت: در جایی از نامه شهرداری تهران آمده است که بنا دارند اتوبوس یورو۲ وارد کنند که این یعنی واردات اتوبوس دست دوم که بسیار از تکنولوژی‌های اتوبوس‌های تولیدی کشور عقب هستند.

نیاز شهرداری تهران را تامین می‌کنیم
هاشمی در پاسخ به این سوال که «واکنش اتوبوس سازان داخلی به نامه اخیر زاکانی چه بوده» گفت: نقطه نظرات اتوبوس‌ سازها منعکس شده است. ما به شهردار تهران نامه نوشتیم و اعلام کردیم که می‌توانیم تنها با یک شیفت کاری در سال یک هزار و پانصد دستگاه اتوبوس شهری یک کابین و دو کابین تولید کنیم.

وی در خصوص نحوه پشتیبانی دولت از اتوبوس سازان گفت: تعرفه گمرکی دولت برای اتوبوس سازان ۲۶درصد است و یک ۹درصد هزینه های دیگر که دولت می‌تواند با کاهش این تعرفه‌ها به تسهیل واردات اقلام مورد نیاز خطوط تولید ما را پشتیبانی کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟