تحلیل بازار خودرو

پیش بینی زمستانی سرد در بازار خودرو

پنجشنبه - 9 آبان 1398

پیشرانه- بررسی بازار خودرو در هفته جاری نسبت به هفته گذشته نشان از افزایش نه‌چندان چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو دارد. فعالان بازار خودرو کاهش تولید خودروسازان و عدم عرضه کافی به بازار را دلیل این امر عنوان می‌کنند و معتقدند که با وضعیت فعلی، نباید چندان امیدی به رونق این بازار در ماه‌های پایانی سال داشت.

پیشرانه- بررسی بازار خودرو در هفته جاری نسبت به هفته گذشته نشان از افزایش نه‌چندان چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو دارد. فعالان بازار خودرو کاهش تولید خودروسازان و عدم عرضه کافی به بازار را دلیل این امر عنوان می‌کنند و معتقدند که با وضعیت فعلی، نباید چندان امیدی به رونق این بازار در ماه‌های پایانی سال داشت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» کاظم محمدی نیک‌خواه، یکی از فعالان بازار خودرو معتقد است که در نیمه دوم هرسال شاهد کاهش تحرکات بازار خودرو هستیم اما پیش بینی و تحلیل بازار خودرو نشان می دهد رکود فعلی بازار خودرو در هیچ سالی به‌شدت رکود سال جاری نبوده است به‌طوری‌که شاهد هیچ تحرک و خریدوفروشی در بازار خودرو نیستیم.

وی افزود: به‌طورکلی بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و تحرک خاصی صورت نمی‌گیرد و این رکود بخصوص در هفته جاری به دلیل تعطیلات چندروزه عمیق‌تر شده به‌طوری‌که هیچ فعالیتی در این بازار رخ نداده است.

وی با اشاره به افزایش میزان تقاضا در شب عید اظهار کرد: اگر قرار باشد میزان معاملات و تقاضا برای خرید خودرو تحت تأثیر تعطیلات نوروز افزایش یابد، این مسئله از نیمه دوم دی‌ماه آغاز می‌شود اما با روند فعلی بازار خودرو امیدی به استارت تحرکات بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال نیز وجود ندارد و نی توان پیش بینی و تحلیل بازار خودرو را رو به رونق دانست.

محمدی نیک‌خواه مساعد نبودن شرایط اقتصادی و قدرت خرید پایین مردم را دلیل اصلی این روند دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی حتی تقاضا برای ارتقای مدل خودرو نیز کمتر دیده می‌شود چراکه قدرت خرید مردم نیز کاهش‌یافته است.

این فعال بازار خودرو بابیان این‌که از ابتدای امسال شاهد بروز این معضلات در بازار خودرو بوده‌ایم، گفت: با روند فعلی پیش بینی و تحلیل بازار خودرو نشان می دهد این مشکلات در نیمه دوم سال تشدید خواهد شد چراکه مشکلات پیش‌آمده اخیر در حوزه اقتصاد و صنعت خودرو بر روی سبد خرید مردم تأثیرگذار بوده و طبیعی است یک اقتصاد بیمار بر روی تمام تولیدات و مشاغل تأثیرگذار خواهد بود که تأثیرپذیری صنعت خودرو از این وضعیت بیش از سایر حوزه‌ها بوده است.

وی تأکید کرد که وضعیت صنعت خودرو رو به وخامت است مگر اینکه روزنه امیدی ایجاد شود که این روزنه می‌تواند ایجاد برخی ارتباطات با شرکای خارجی و یا تقلیل تحریم‌ها باشد؛ چراکه تحریم، بسیاری از مسائل ازجمله واردات لوازم‌یدکی یا مواد اولیه را تحت تأثیر قرار داده بنابراین تحلیل بازار خودرو نشان می دهد در بسیاری از موارد پاسخگویی به نیاز کالاهای اساسی با مشکلات اساسی روبرو می‌شود.

بر اساس این گزارش، نگاهی به بازار خودرو نشان می‌دهد که محصولات خانواده پراید در هفته گذشته افزایش ۸۰۰ هزارتومانی قیمت را تجربه کردند به‌طوری‌که هم‌اکنون قیمت سایپا ۱۱۱ به ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و سایپا ۱۳۱ نیز با ۴۵ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

سایر خودروهای این گروه خودروسازی نیز در بیشترین حالت افزایش یک‌میلیون تومانی قیمت را تجربه کردند شاید بتوان گفت بازار محصولات سایپا این هفته نسبت به هفته گذشته بازار آرام‌تری را شاهد بوده است.

در همین حال بررسی قیمت محصولات ایران خودرو نیز نشان می‌دهد که خانواده سمند افزایش ۵۰۰ هزارتومانی قیمت را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته داشته است.

سایر خودروها نیز با افزایش یک‌میلیون تومانی روبرو بوده‌اند به‌طوری‌که خانواده پژو ۲۰۷ و ۲۰۶ نیز یک‌میلیون تومان گران‌تر شدند و در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ باقیمت ۸۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود.

هایما نیز افزایش دو میلیون تومانی قیمت را شاهد بود. در حال حاضر هایما S5 باقیمت ۲۴۴ میلیون و هایما S7 باقیمت ۲۷۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟