بهمن دیزل پیشتاز در بازار کامونیت ها

جمعه - 10 آبان 1398

پیشرانه- گروه خودروسازی بهمن که قدمتی بالغ‌بر ۶۵ سال دارد، دارای چندین شرکت تابعه است که بهمن دیزل یکی از این شرکت‌ها است. از دیگر زیرمجموعه‌های گروه بهمن می‌توان به بهمن موتور، سیبا موتور، بهمن لیزینگ، ایران دو چرخ، شاسی سازی ایران، صنایع ریخته‌گری ایران و شرکت صنایع ایران اشاره کرد.

پیشرانه- گروه خودروسازی بهمن که قدمتی بالغ‌بر ۶۵ سال دارد، دارای چندین شرکت تابعه است که بهمن دیزل یکی از این شرکت‌ها است. از دیگر زیرمجموعه‌های گروه بهمن می‌توان به بهمن موتور، سیبا موتور، بهمن لیزینگ، ایران دو چرخ، شاسی سازی ایران، صنایع ریخته‌گری ایران و شرکت صنایع ایران اشاره کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ تأسیس و در راستای توسعه فعالیت‌های خود تاکنون شرکت‌های متعددی را تأسیس کرده است. ورود گروه بهمن به بازار خودروهای تجاری با ایجاد شرکت بهمن دیزل در سال ۱۳۸۲ و باهدف تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین شامل کامیون‌های سبک، سنگین، نیمه سنگین و مینی‌بوس صورت گرفت. بهمن دیزل یک شرکت سهامی عام است که عمده سهام آن متعلق به گروه بهمن است. موضوع اصلی فعالیت بهمن دیزل مربوط به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی همانند مونتاژ خودرو و وسایل نقلیه موتوری، دیزلی سبک، سنگین، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیونت و تریلی است.

معرفی بهمن دیزل

از دیگر فعالیت‌های این شرکت در کنار تولید و مونتاژ خودرو در کشور می‌توان به ارائه خدمات فنی و مهندسی مانند ساخت ماشین‌آلات و قطعات، مشاوره درزمینهٔ های صنعتی، بازرگانی و مدیریتی، واردات و صادرات، اعطا و پذیرش نمایندگی از سوی شرکت‌های داخلی و خارجی نیز اشاره کرد.

اولین محصول بهمن دیزل کامیونت ۶ تن (NPR) است که تحت لیسانس ایسوزو ژاپن (ISUZU) و به‌صورت آزمایشی تولید شد. این شرکت به دنبال موفقیت در تولید این کامیونت، در سال ۱۳۸۴ تولید کامیونت ۸ تن ایسوزو مدل NQR را در دستور کار خود قرارداد. کامیونت ۸ تن ایسوزو یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین کامیونت‌ها در جهان بوده که این به دلیل کیفیت بالای قطعات آن و همچنین قدرت بالای موتور آن است.

پس‌ازآن کامیونت سبک (۵.۲ تن) ایسوزو مدل NKR در این شرکت تولید و به بازار عرضه شد. این کامیونت نیز که برای مصارف درون‌شهری طراحی‌شده است، در ایران با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

ایسوزو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی ژاپنی است که قدمت آن به سال ۱۹۱۶ برمی‌گردد. فعالیت این شرکت درزمینهٔ تولید وسایل نقلیه تجاری شامل ماشین‌های باری و کامیون‌های سبک و سنگین است. این شرکت علاوه بر تولید خودرو درزمینهٔ ساخت موتورهای دیزلی نیز فعالیت دارد. نمایندگی کامیونت‌های ایسوزو را در ایران بهمن دیزل بر عهده دارد که این کامیونت‌ها در داخل کشور در سه مدل ۵.۲ تنی، ۶ تنی و ۸ تن در بهمن دیزل مونتاژ و به بازار عرضه می‌شوند. عمده مصارف کامیونت‌های ایسوزو در داخل کشور جهت حمل مواد غذایی، اسباب‌کشی و …. است.

ابتدای فعالیت بهمن دیزل در جاده قدیم کرج بود و پس از گذشت ۳ سال یعنی در سال ۱۳۸۵، به‌منظور توسعه محصولات، توسعه فضای تولید و نیز بهینه کردن خطوط تولید، به قزوین، شهرک صنعتی البرز منتقل شد و هم‌اکنون در این مکان واقع است. پس‌از انتقال به قزوین، بهمن دیزل در راستای توسعه محصولات خود و با در نظر گرفتن نیاز بازار داخلی کشور، محصولاتی همچون سری F و انواع مینی‌بوس را در رده‌های مختلف به بازار ارائه کرد.

بهمن دیزل که در همکاری با شرکت ژاپنی ایسوزو بسیار موفق عمل کرده بود، پس از تولید کامیونت‌های ایسوزو، در راستای نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل مسافربری کشور، دست به حذف اتاق کامیونت ایسوزو زد و با ایجاد تغییرات فنی در پلت فرم، توانست سیستم خودرویی منطبق با مینی‌بوس را طراحی کرده که درنهایت مینی‌بوسی با اتاق پرسی و نام تجاری سحر را که دارای پلتفرم کامیونت ایسوزو ۶ تن است، در کشور عرضه کرد که یکی از پرفروش‌ترین مینی‌بوس‌های شهری بوده است.

به دنبال این عمل، بهمن دیزل در پی تجربه خوب خود در تولید و عرضه مینی‌بوس در کشور در سال ۱۳۹۳، مینی‌بوس مکسوس را به بازار داخلی کشور عرضه کرد. این مینی‌بوس برای اولین بار در کشور انگلستان توسط لیلاند موتورز تولید شد. شرکت لیلاند موتورز یکی از شرکت‌های تولیدکننده ون، اتوبوس و کامیون در کشور انگلستان است که در سال ۱۸۹۶ تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۹۶۸ منحل شد و با تجدید ساختار به روی کار آمد. درنهایت در سال ۱۹۸۶ نام آن به روور گروپ تغییر یافت.

تولید مینی‌بوس مکسوس که در سال ۲۰۰۴ در انگلیس متولدشده بود، در سال ۲۰۱۱ و در پی مشارکت لیلاند بریتانیایی و سایک موتور (SAIC) که یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی چین است، در کشور چین ادامه پیدا کرد. این خودرو که بسیار شبیه ون ولی با ابعاد بزرگ‌تر است، دیزلی بوده و سوخت آن گازوئیل است.

تحریم‌ها علیه ایران بر روی بهمن دیزل نیز همانند دیگر شرکت‌های خودروسازی تأثیر گذاشته که در پی آن به دلیل کمرنگ شدن همکاری ایسوزو با این شرکت، بهمن دیزل برای ادامه فعالیت خود درزمینهٔ خودروهای دیزلی در این دوره دست به تولید مینی‌بوس و کامیونت باهدف داخلی سازی آن‌ها زد. نتیجه این امر معرفی محصولی به نام شیلر از سوی بهمن دیزل است. کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌های شیلر که نام آن‌ها درواقع برگرفته از نام دره‌ای در غرب ایران یعنی مریوان است، دارای بدنه‌ای کامل ایرانی بوده و در بسیاری از بخش‌های فنی آن نهایت تلاش از سوی بهمن دیزل برای داخلی سازی صورت گرفته است. ازجمله ویژگی‌های کامیونت شیلر می‌توان به سبک‌وزن بودن آن اشاره کرد.

بازار اصلی فعالیت‌های بهمن دیزل در حال حاضر به شرح ذیل است:

  1. شرکت‌های تولید و پخش مواد غذایی و لبنی
  2. سازمان ها و نهادهای دولتی
  3. شرکت‌های لیزینگ

این شرکت هم‌اکنون دارای بیش از ۹۵ نمایندگی در سراسر کشور است.

محصولات بهمن دیزل در بخش باری، مسافری و کاربری به شرح زیر است:

تجاری مینی‌بوس کاربری
کامیونت ۵.۲ تن (NMR85E) مینی‌بوس شیلر بالابر تلسکوپی هیدرولیکی
کمپرسی FVZ مینی‌بوس مکسوس اتاق کاربری یخچالی
کامیونت شیلر ۶ مینی‌بوس سحر بالابر هیدرولیکی پشت کانتینری
کامیونت ایسوزو ۵.۲. تن (NKR77)    
کامیونت ایسوزو ۸.۴ تن (NPR75m)    
کامیونت ایسوزو ۶ تن (NPR75k)    
کامیون ایسوزو FVR    

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟