کمی تازگی برای کیا سول در مدل ۲۰۲۳

شنبه - 17 اردیبهشت 1401

پیشرانه – حدودا ۱۵ سال از معرفی اولین نسل از کیا سول می‌گذرد؛ خودرویی که از همان ابتدا و با فرم بدنه جعبه‌ای و طراحی خاصش، نه تنها در سبد محصولات کیا بلکه در فضای بازار نیز خودرویی متفاوت به شمار می‌آمد و غالبا بعنوان چیزی مابین یک هاچ‌بک و کراس‌اوور ساب-کامپکت ( و حتی چیزی مابین یک کراس‌اوور و یک MPV ) مورد خطاب واقع می‌شده و توصیف می‌شود.

پیشرانه – حدودا ۱۵ سال از معرفی اولین نسل از کیا سول می‌گذرد؛ خودرویی که از همان ابتدا و با فرم بدنه جعبه‌ای و طراحی خاصش، نه تنها در سبد محصولات کیا بلکه در فضای بازار نیز خودرویی متفاوت به شمار می‌آمد و غالبا بعنوان چیزی مابین یک هاچ‌بک و کراس‌اوور ساب-کامپکت ( و حتی چیزی مابین یک کراس‌اوور و یک MPV ) مورد خطاب واقع می‌شده و توصیف می‌شود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  حالا اما نسل سوم این خودرو (که در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شده بود) در میانه چرخه عمر خود قرار گرفته و زمان بروزرسانی جزئی آن فرا رسیده و در همین راستا کیاموتورز به تازگی نسخه فیس‌لیفت سول را با مدل ۲۰۲۳ معرفی کرده است.

 

در سالهای اخیر کیا سیاست خاصی را در قبال سول در پیش گرفته و کاهش تدریجی تنوع تیپ‌ها و تریم‌های سول را در دستور کار قرار داده است؛ به نحوی که پس از حذف گیربکس دستی از دایره انتخاب خریداران در مدل ۲۰۲۲، حالا و در مدل ۲۰۲۳ تریم جذاب و اسپرتی X-Line و پیشرانه توربوشارژردار ۱.۶ لیتری و ۲۰۱ اسب بخاری ( که با یک گیربکس دوکلاچه خودکار جفت و جور می‌شد) نیز از لیست پیشرانه‌های قابل انتخاب برای سول کنار گذاشته شده است تا تنها گزینه قابل‌انتخاب برای قوای‌محرکه سول در حال حاضر یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری تنفس‌طبیعی باشد که قدرتی معادل ۱۴۷ اسب‌بخار تولید می‌کند و با یک گیربکس CVT جفت و جور می‌شود. علاوه بر اینها، همچنان در تمامی مدل‌های سول انتقال قدرت به محور جلوی خودرو صورت می‌پذیرد و خبری از نسخه چهارچرخ متحرک نیست.

 از زمان معرفی سول (Soul) در سال ۲۰۰۸ ،کیا تابحال سه نسل از این خودرو را معرفی کرده و مجموعا توانسته چیزی بالغ بر ۲.۱ میلیون دستگاه سول را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

 

علیرغم حذف تریم X-Line، سایر مدل‌ها و تریم‌های سول ( شامل LX، S، EX و GT-Line) همچنان قابل سفارش هستند . سول ۲۰۲۳ در نمای ظاهری و در قیاس با مدل پیش از فیس‌لیفت، بازنگری هایی جدی را در بخش‌هایی نظیر چراغ‌های جلو و گرافیک چراغ‌های عقب و همچنین تغییراتی آشکار در طرح سپرهای جلو و عقب را  تجربه کرده است و در این بین، نباید اضافه شدن رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچی آلومینیومی طرح جدید را نیز از قلم انداخت. کیا همچنین دو ترکیب رنگ جدید نیز برای بدنه خودرو ارائه کرده است؛ سفید خالص و آبی (Surf Blue) برای بدنه در ترکیب با رنگ مشکی برای سقف.

دامنه تغییرات در کابین خودرو محدودتر است و شامل مواردی نظیر تجهیز تمامی تریم‌ها ( به استثنای تریم LX) به یک صفحه نمایش لمسی بزرگتر ( ۱۰.۲۵ اینچی) و صفحه پشت‌آمپر دیجیتالی می‌شود. در لیست تجهیزات ایمنی سول ۲۰۲۳ اما تغییر و تحولات مفید و مثبتی رخ داده است و حالا تمامی تریم‌های سول بصورت استاندارد به امکاناتی نظیر سامانه هشدار برخورد از جلو ( و برخورد با عابر پیاده)، ترمز اضطراری خودکار، همیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از خطوط جاده و چراغ‌های اتوماتیک مجهز هستند. برای تریم بالارده جی‌تی-لاین نیز پکیج تکنولوژی جدیدی فراهم شده که مواردی همچون ترمز پارک برقی، سیستم صوتی هارمن/کاردن، چراغ‌های LED جلو و عقب، سامانه همیار رانندگی در بزرگراه کیا و گرمکن صندلی‌های جلو را شامل می‌شود.

طبق اعلام کیا در سال ۲۰۲۱ فروش سول در بازار ایالات متحده با رشدی ۵ درصدی (در مقایسه با سال قبل) همراه بوده و به فراتر از ۷۵ هزار دستگاه رسیده است. کیا هنوز جزئیات قیمت مدل ۲۰۲۳ سول را اعلام نکرده اما قیمت پایه ۲۰.۵۰۵ دلاری سول در مدل ۲۰۲۲، این محصول کیاموتورز را در زمره ارزانترین و خوش‌قیمت‌ترین خودروهای صفرکیلومتر بازار ایالات متحده قرار می‌دهد.

نوشته: علی کریمی

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟