مرسدس-بنز T-Class را بشناسید

یکشنبه - 18 اردیبهشت 1401

پیشرانه – ون جمع و جور T-Class جدیدترین عضو سبد محصولات مرسدس است که طبق ادعای این خودروساز آلمانی قرار است در مقایسه با سایر رقبای خود در این سگمنت، جزئیات شکیل‌تر، راحتی بیشتر و امکانات و مشخصات لوکس‌تری را برای خریداران به ارمغان بیاورد.

پیشرانه – ون جمع و جور T-Class جدیدترین عضو سبد محصولات مرسدس است که طبق ادعای این خودروساز آلمانی قرار است در مقایسه با سایر رقبای خود در این سگمنت، جزئیات شکیل‌تر، راحتی بیشتر و امکانات و مشخصات لوکس‌تری را برای خریداران به ارمغان بیاورد.

 

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» T-Class در لاین‌آپ مرسدس در واقع نقش نسخه خانوادگی، شیک‌تر و لوکس‌تر از مینی‌ون تجاری سیتان را ایفا می‌کند و طبعا همانند سیتان بر روی پلتفرم CMF C/D  اتحاد رنو-نیسان توسعه‌یافته است ( پلتفرمی که در طیف وسیعی از ساخته‌های کامپکت و میدسایز رنو-نیسان مورد استفاده قرار می‌گیرد). علاوه بر اینها و افزون بر شاسی و پلتفرم، سیتان و T-Class در بخش‌های دیگری نظیر متعلقات فنی و همچنین قطعات ظاهری و تزییناتی با نماینده رنو در این سگمنت یعن نسل سوم و جدید کانگو ( که در سال ۲۰۲۰ معرفی شده بود) دارای اشتراکات قابل‌توجهی هستند.

   طول، عرض و ارتفاع T-Class به ترتیب ۴۴۹۸، ۱۸۵۹ و ۱۸۱۱ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۲۷۱۶ میلی‌متر است.

در بخش قوای فنی، یک پیشرانه دیزل و یک پیشرانه بنزینی برای T-Class در نظر گرفته شده است که هر دو چهارسیلندر و توربوشارژردار بوده و هر کدامشان در دو سطح قدرت قابل‌گزینش هستند؛ پیشرانه ۱.۵ لیتری دیزلی در دو سطح قدرت ۹۵ و ۱۱۶ اسب بخار و پیشرانه ۱.۳ لیتری بنزینی در دو سطح قدرت ۱۰۲ و ۱۳۱ اسب بخار که در این بین نسخه‌ای که به پیشرانه ضعیف‌تر مجهز است با کد T160 و نسخه مجهز به پیشرانه قوی‌تر با کد T180 شناخته خواهند شد. این پیشرانه‌ها بصورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعته دستی جفت و جور می‌شوند اما گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه خودکار نیز برای مدلهای مجهز به پیشرانه دیزلی و همچنین پیشرانه بنزینی قدرتمندتر قابل انتخاب است. ناگفته نماند که نسخه تمام‌الکتریکی این خودرو نیز هم‌اکنون مراحل توسعه و تکمیل خود را طی می‌کند و در آینده‌ای نه چندان دور تحت نام EQT معرفی و روانه بازار خواهد شد.

  کانسپت EQT در سال ۲۰۲۱ میلادی معرفی شده بود و قرار است نسخه‌ای تمام الکتریکی و برداشتی مدرنتر و لوکس تر از T-Class باشد.

  یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی با سامانه ارتباطی-سرگرمی MBUX  و یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی در صفحه پشت آمپر بصورت استاندارد در کابین تمامی نسخه‌های T-Class خودنمایی مي‌کند.

در سالهای اخیر خودروسازان برخی از محصولات تجاری سبک خود را به یکسری امکانات رفاهی رده بالا و مشخصات پریمیوم مجهز ساخته‌اند و این محصولات را در قالب ون‌های سواری و خانوادگی جمع و جور روانه بازار ساخته‌اند تا به نوعی این محصولات را در کانون توجه خریداران قرار داده و با اتکا به چنین حربه‌ای نیم‌نگاهی به سهم بازار سگمنت مینی‌ون‌ها نیز داشته‌اند؛ بازاری که مقدار قابل ملاحظه‌ای از افت و نزول آن تحت تاثیر رشد چشمگیر سهم بازار کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها رقم خورده است و افول و زوالش تا آنجا پیش رفته که طبق داده‌های JATO و از نیمه اول سال ۲۰۲۰ حتی این ون‌های جمع و جور و مورد اشاره (که غالبا بر مبنای پلتفرم خودروهای سواری توسعه یافته‌اند) نیز توانسته اند مینی‌ون‌ها را در آمار کلی فروش پشت سر بگذارند.

فولکس‌واگن کدی یکی از رقبای اصلی و مستقیم مرسدس سیتان و T-Class محسوب می‌شود اما فولکس‌واگن ظاهرا برنامه‌ای برای عرضه نسخه تمام الکتریکی کدی ندارد و در عوض به دنبال اینست که علاقه‌مندان به خرید خودرویی تمام‌الکتریکی در این سگمنت را به سوی انتخاب مدل کاملا جدید و نسبتا بزرگتر ID.Buzz هدایت کند.

T-Class قرار است همراه با سیتان و رنو کانگو در تاسیسات تولیدی رنو در موبوژ ( واقع در شمال فرانسه) مونتاژ شود؛ مجموعه‌ای که به منظور آماده‌سازی کامل برای مونتاژ ون‌های جدید و افزایش تیراژ تولید پذیرای یک سرمایه‌گذاری عظیم ۴۵۰ میلیون یورویی بوده است. در مقام یادآوری شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که در سال ۲۰۱۰، گروه دایملر و گروه رنو- نیسان همکاری‌های استراتژیک و گسترده‌ای را در چارچوب قراردادی رسمی با یکدیگر ترتیب داده بودند که ماحصل آن برای خودروهای کار و تجاری سبک مرسدس، استفاده از پلتفرم و پیشرانه‌های مشترک (و حتی برخی قطعات ظاهری و تزییناتی در بدنه و کابین) با ساخته‌های رنو/ داچیا در محصولاتی نظیر مرسدس-بنز سیتان (و اکنون T-Class) بوده است. البته ناگفته نماند که در حال حاضر تنها موارد معدودی از مفاد آن قرارداد همکاری گسترده بین دو خودروساز اجرایی شده و در جریان است.

 

قیمت پایه T-Class در هنگام معرفی و عرضه رسمی خودرو به بازار ( که در سال جاری میلادی رخ خواهد داد) قرار است پایین‌تر از ۳۰ هزار یورو باشد (در مقام مقایسه بد نیست بدانید که رنو کانگو قیمت پایه‌ای در حدود ۲۰ هزار یورو دارد).   T-Class بصورت استاندارد در نسخه ۵ سرنشینه عرضه می‌شود اما بزودی نسخه ۷ سرنشینه آن ( با فاصله بین دو محور بیشتر) نیز در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

 

 

نوشته: علی کریمی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟