لیپ‌موتور C01 معرفی شد

سه شنبه - 20 اردیبهشت 1401

پیشرانه – لیپ‌موتور (Leapmotor) استارتاپ چینی فعال در حوزه طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی به تازگی تصاویر و اطلاعاتی را از جدیدترین محصول خود منتشر ساخته است.

پیشرانه – لیپ‌موتور (Leapmotor) استارتاپ چینی فعال در حوزه طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی به تازگی تصاویر و اطلاعاتی را از جدیدترین محصول خود منتشر ساخته است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، C01 چهارمین محصول لیپ‌موتور و اولین سدان این استارتاپ چینی به حساب می‌آید. محصولات قبلی معرفی شده توسط لیپ موتور شامل کراس‌اوور C11، کوپه اسپرت S01 و هاچ‌بک شهری T03 می‌شدند که در این بین نسخه دو موتوره کراس‌اوور برقی C11 با سدان C01 دارای اشتراکات قابل‌توجهی در بخش‌هایی نظیر شاسی و قوای فنی است. البته اشتراکات و ارتباطات بین این دو خودرو تنها به زیر پوست و باطن‌شان ختم نمی‌شود چرا که در نمای ظاهری و طراحی بدنه نیز کراس‌اوور C11 و سدان فست‌بک C01 دارای شباهت‌های انکارناپذیری هستند و واضحا از زبان و فلسفه طراحی واحدی پیروی می‌کنند.

لیپ‌موتور در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ سه مدل جدید را در سه کلاس گوناگون معرفی کند که با عرضه S01 و T03 به ترتیب در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰  و در نهایت معرفی C11 در اواخر سال ۲۰۲۰، طبق زمان‌بندی اعلام شده به این وعده خود جامه عمل پوشانید. در تصویر فوق مدل کراس‌اوور C11 را مشاهده می‌کنید.

 

طول، عرض و ارتفاع بدنه خودرو به ترتیب برابر با ۵۰۵۰، ۱۸۹۰ و ۱۵۰۳ میلی‌متر است و لیپ‌موتور ادعا می‌کند که C01 در مقایسه با دیگر رقبا و خودروهای همکلاسش، فضای صندوق عقب گسترده‌تر و همچنین فضای پای بیشتری را در ردیف عقب برای سرنشینان فراهم می‌آورد. C01 همچنین قرار است از تکنولوژی CTC (Cell to Chasis) استفاده کند و طبق ادعای سازنده اولین خودرو تولید انبوه است که از این تکنولوژی بهره می‌برد و باتری الکتریکی آن (با ظرفیت ۹۰ کیلووات ساعتی) مستقیما بر روی شاسی نصب می‌شود. C01 با اتکا به این سیستم باتری و طبق ادعای لیپ‌موتور بُرد پیمایشی فراتر از ۷۰۰ کیلومتر (بر اساس چرخه NEDC ) خواهد داشت. قوای محرکه الکتریکی و دو موتوره خودرو نیز احتمالا قدرتی در حدود ۵۴۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۷۲۰ نیوتن‌متر را برای C01 به ارمغان می‌آورد و شتاب صفر تا صد حدودا ۳ ثانیه‌ای را در پی خواهد داشت که در دستیابی به چنین شتابی نباید نقش پررنگ ضریب درگ پایین و چشمگیر بدنه خودرو ( معادل ۰.۲۲۶ cd) را نادیده گرفت.

  از موارد جالب‌توجه در نمای ظاهری خودرو گرافیک سه خطی و الگوی مشابه و متقارن بکارگرفته شده در چراغ‌های جلو و عقب است که احتمال دارد از جمله تدابیر  طراحان برای ایجاد هویتی متمایز و کاراکتری خاص برای ساخته های جدید لیپ‌موتور باشد.

 

در نمای داخلی و جلوداشبورد C01 آنچه که بیش از همه جلب توجه می‌کند وجود سه صفحه نمایشگر بزرگ ( یکی در پنل کاربری جلو داشبورد و دوتای دیگر در مقابل راننده و سرنشین) است و به جهت تبعیت از ترندهای فعلی، رویکرد طراحان لیپ‌موتور به حداقل رساندن استفاده از دکمه‌ها و کنترلرهای فیزیکی بوده است. ناگفته نماند که در این بخش نیز شاهد وجود شباهت‌های پرشمار مابین C11 و C01 هستیم.

 

بسیاری از استارتاپ‌ها و خودروسازان نوپای چینی که اقدام به عرضه سدان یا کراس‌اووری تمام‌الکتریکی در کلاس پریمیوم می‌کنند، از یک‌سو تحت تاثیر تسلا هستند و از سویی دیگر سودای رقابت با آن را در سر دارند و لیپ‌موتور هم از این قاعده مستثنی نیست. حرف و حدیث‌های فراوان و گوناگونی پیرامون لیپ‌موتور وجود دارد و گمانه‌زنی‌های ضد و نقیضی درباره احتمال موفقیت یا شکست آن مطرح شده است. داده‌های ماه آوریل سال جاری میلادی اما نشان می‌دهد که در حال حاضر اوضاع این استارتاپ چینی آنقدرها هم بد نیست و با تحویل ۹۰۸۷ دستگاه خودرو به مشتریان، توانسته از این حیث رشدی ۲۰۰ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کند و همچنین نمودار فروش آن برای سیزدهمین ماه متوالی در حال طی کردن سیری صعودی است.

 

پیش‌فروش محصول جدید لیپ‌موتور یعنی C01 نیز در بازار چین از دهم ماه مه سال جاری میلادی کلید خواهد خورد. لیپ‌موتور در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده و جالب است بدانید که مطابق گزارش موسسه تحقیقات بازار فراست اند سالیوان (Frost & Sullivan) این خودروساز تنها کمپانی نوپای فعال در حوزه انرژی در چین به حساب می‌آید که دارای تشکیلات تحقیق و توسعه (R&D) کاملا مستقل است.

 

نوشته: علی‌کریمی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟