معرفی پژو پارس LX

پژو پارس LX و هر آنچه باید درباره آن بدانید

چهارشنبه - 15 آبان 1398

پیشرانه- وقتی پژو ۴۰۵ توانست در بازار داخلی نیز فروش و محبوبیت بسیار بالایی را به دست آورد؛ ایران‌خودرو تصمیم گرفت با فیس لیفت این خودرو، محصولی به‌مراتب کامل‌تر و لوکس‌تر از آن را روانه بازار کند.

پیشرانه- وقتی پژو ۴۰۵ توانست در بازار داخلی نیز فروش و محبوبیت بسیار بالایی را به دست آورد؛ ایران‌ خودرو تصمیم گرفت با فیس لیفت این خودرو، محصولی به‌مراتب کامل‌تر و لوکس‌تر از آن را روانه بازار کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» مهندسین ایران‌ خودرو در طراحی این خودروی جدید، به شکل واضحی از پژو ۴۰۶ اروپایی کپی‌برداری کردند. این خودرو فیس‌لیفت در ابتدا بانام X9 شناخته می‌شد اما در زمان رونمایی بانام پژو سفیر به همگان معرفی شد و سرانجام پس از تولید نیز نام آن به پژو پرشیا تغییر پیدا کرد.

این روزها، در بازار ایران همه آن را با نام پژو پارس می‌شناسیم؛ خودرویی که در مدل‌ها، تیپ‌ها و تریم های مختلف و با پیشرانه‌های متفاوت وارد بازار شده است.

پژو پارس در ابتدا بانام زیبای پژو پرشیا وارد بازار شد، مدل فیس لیفت شده ۴۰۵ است که تا حدی ظاهر خسته‌کننده آن را برای هوادارانش قابل‌قبول‌تر کرد.

شرکت ایران‌ خودرو بعد از همکاری دو شرکت پژو و سیتروئن با یکدیگر، اقدام به تولید پژو پارس با موتور زانتیا نمود و بانام ELX آن را روانه بازار کرد. پژو پارس تا امروز در شش کلاس اتوماتیک، ELX، سال، دوگانه‌سوز، ELX با موتور XUM و پارس LX با موتور tu5 در ایران‌خودرو تولیدشده است. در این مقاله ما به معرفی کوتاه پژو پارس با موتور TU5 می‌پردازیم.

طراحی ظاهری و داخل کابین پژو پارس LX

طراحی ظاهری پارس که اقتباس گرفته از پژو ۴۰۶ است، مربوط به اوایل دهه ۹۰ میلادی است که باوجود تناسب قابل‌قبول و منطقی کاملاً کهنه و قدیمی به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه ایران خودرویی‌ها با تغییر دادن فرم آینه‌ها و قرار دادن چراغ‌های راهنما بر روی پژو پارس LX سعی داشته تا آن را به طراحی اتومبیل‌های روز نزدیک کند؛ اما کیفیت مونتاژ قطعات ظاهری نسبت به گذشته کاملاً افت کرده و وجود درزهای گوناگون در بین قطعات بیانگر همین موضوع از بی‌کیفیت بودن این پژو پارس TU5 است.

اما برخلاف طراحی بدنه، طراحی کابین کمی دستخوش تغییر شده و در مقایسه با سال‌های اولیه تولید، به‌روز شده است. البته این تغییر منحصر به پژو پارس نبوده و ایران‌ خودرو از همین زبان طراحی در پژو ۴۰۵ و سمند هم استفاده کرده است.

طراحان ایران‌ خودرو پس از سال‌ها تولید مستمر و بدون تغییر پژو پارس تصمیم به ارائه یک داشبورد جدید برای این خودرو گرفتند. نرمی و راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری بهتر کلیدهای روی فرمان، بهبود طراحی غربیلک فرمان و سیستم تهویه مطبوع خودکار ازجمله تغییرات مثبتی است که در پژو پارس جدید TU5 مشاهده می‌شود.

بااین‌حال به دلیل کیفیت بد قطعات و طراحی نامناسب اتاقک سروصدای زیاد داخل کابین منتقل می‌شود که ازجمله ایرادات این خودرو به شمار می‌رود.

کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و تمامی بخش‌ها از پلاستیک خشک ساخته‌شده است. پژو پارس LX کیفیت سواری بالایی دارد و صندلی‌های عقب فضای زیادی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

ازنظر تجهیزات رفاهی باید بگوییم که پژو پارس تی یو ۵ ویژگی خاص و قابل‌توجهی ندارد و تنها نیازهای اولیه سرنشینان را برطرف می‌کند.

خوشبختانه لیست امکانات پژو پارس LX نسبت به گذشته کامل‌تر شده است هرچند هنوز هم جای خالی آپشن‌هایی چون پوشش چرم صندلی‌ها که محبوبیت بالایی بین مشتریان ایرانی دارد، حتی در لیست امکانات تیپ ELX دیده می‌شود. در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی پارس تی یو ۵؛ مواردی چون ۲ کیسه هوای ایمنی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به سامانه‌های کمکی ABS و EBD، سامانه ضد سرقت، سنسور دنده‌عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، بلوتوث (هندزفری) و ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق، زیر آرنجی صندلی عقب به همراه امکان دسترسی به صندوق‌عقب از داخل اتاق، چراغ نقشه‌خوان و شیشه‌های برقی جلو و عقب (شیشه اتوماتیک راننده) را شامل می‌شود.

مشخصات فنی پژو پارس LX

در پژو پارس LX، از پیشرانه TU5 که از حجمی معادل ۱۵۸۷CC و ۱۶ سوپاپ برخوردار است استفاده‌شده است که دقیقاً همان پیشرانه ۲۰۶ تیپ ۵ است. این پیشرانه قادر است توانی برابر با ۱۰۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن بر متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌نماید. شتاب صفرتا ۱۰۰ پژو پارس ال ایکس ۱۳.۲ ثانیه است.

همچنین گیربگس ۵ سرعتِ دستی استفاده‌شده در پژو پارس LX عملکرد خوبی ندارد، به‌علاوه اینکه مصرف سوخت ترکیبی آن ۹.۱ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر اعلام‌شده که به نظر عدد نادرستی می‌آید و تست‌های جاده‌ای، ارقام بالاتری را نشان می‌دهند.

ایمنی و خدمات پس از فروش

پژو پارس LX در چرخ‌های جلو از ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ABS و در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای برخوردار است. اجباری شدن نصب ایربگ سرنشین توسط پلیس راهنمایی و رانندگی سبب خیر شد تا ایران‌ خودرو دستی به سر و روی نمای پژو پارس TU5 بکشد. از دیگر امکانات ایمنی پژو پارس TU5 می‌توان به ترمز ABS و EBD اشاره کرد.

در تمامی مدل‌های پژو پارس ازجمله پژو پارس LX نیز، ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD چهار کانالِ استفاده‌شده و کیسه هوای راننده و سرنشین نیز تعبیه‌شده است. یکی از نقاط ضعف طراحی این خودرو، ستون‌های جلو آن است که در هنگام تصادف ضعیف عمل کرده و سقف آسیب می‌بیند. ازنظر خدمات پس از فروش هم این خودرو دارای گارانتی معمولی ایران‌خودرو به مدت ۲۴ ماه و کارت گارانتی طلایی نیز مجهز است، با توجه به حضور طولانی‌مدت این خودرو در کشورمان کمبودی بابت قطعات و نبود تعمیرکار دیده نمی‌شود.

اگر فاکتور ایمنی یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین پارامترهای شما در انتخاب خودرو است بهتر است تا به سراغ رنو تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ قبل از سال ۹۰ بروید که ازنظر کلاس‌بندی با پارس متفاوت‌اند اما ازنظر قیمتی به آن نزدیک‌اند و همچنین این نکته قابل‌ذکر است که ۲۰۶ قبل از سال ۹۰ توانسته ۴ ستاره ایمنی از ۵ ستاره ایمنی و تندر ۹۰ سه ستاره از پنج ستاره ایمنی از Euro_NCAP بگیرند که مشخص می‌شود، این دو خودرو ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل هستند.

قیمت:

هم‌اکنون قیمت پژو پارس LX برای مدل ۹۸ در بازار رسمی حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون تومان است که در مقایسه باقیمت کارخانه افزایشی در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان دارد. همچنین قیمت پژو پارس TU5 در سال گذشته قبل از گرانی‌ها حدود ۳۷ تا ۴۰ میلیون تومان بوده که به نسبت امسال افزایش نجومی داشته است.

پژو پارس LX ایران‌ خودرو بازار دست‌دوم خوبی دارد ولی در حال حاضر رقبایی ازجمله تندر ۹۰ پلاس دنده و دنا، به دلیل کیفیت بالاتر گزینه‌های بهتری به شمار می‌روند. با توجه به کیفیت ساخت، کیفیت سواری و هزینه‌های نگهداری، رنو تندر ۹۰ پلاس دنده بهترین گزینه برای خرید خودرو در این بازه قیمتی به شمار می‌رود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟