پژو 206 تیپ 5

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و هر آنچه باید درباره آن بدانید

شنبه - 18 آبان 1398

پیشرانه- پژو ۲۰۶ اولین هاچبک ساخت خودروسازی پژواست؛ که توانست موفقیت بسیاری را در سراسر جهان به دست آورد و باعرضه در بسیاری از بازارهای مثل خاورمیانه و امریکا لاتین و اروپا ، فروش خوبی را تجربه کرد.

پیشرانه- پژو ۲۰۶ اولین هاچبک ساخت خودروسازی پژواست؛ که توانست موفقیت بسیاری را در سراسر جهان به دست آورد و باعرضه در بسیاری از بازارهای مثل خاورمیانه و آمریکا لاتین و اروپا، فروش خوبی را تجربه کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در آن زمان ۲۰۶ تنها خودرویی بود که به‌عنوان یک محصول به‌روز و همگام با صنعت خودرو جهان از سوی ایران خودرو در حجم انبوه عرضه می‌شد. این خودرو در اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی از سوی کمپانی پژو ۲۰۶ تیپ ۵  فرانسه از سوی ایران خودرو به‌منظور جایگزینی با محصول پا به سن گذاشته این برند یعنی مدل ۲۰۵ وارد بازار شد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به‌عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هاچبک بازار ایران هم هست.  با طراحی قدیمی اما تخم‌مرغی ۲۰۶  این خودرو همچنان میان ایرانیان به شدت محبوب است.

ظاهر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به علت وفور این خودرو در سراسر کشور تکراری شده است اما هم چنان زیبا به نظر می‌رسد. طراحی پژو ۲۰۶  تیپ ۵  به‌گونه‌ای است که همه اقشار جامعه در گروه‌های سنی متفاوت آن را می‌پسندند.

یکی دیگر از نکات ظاهری ۲۰۶ هماهنگ بودن طرح بدنه آن است که نکته‌ای مثبت و پسندیده در طراحی خودرو به شمار می‌رود .

باید اذعان کرد که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هاچ‌بک ازنظر طراحی به‌راستی خودرو کم‌نقص و کاملی است و همین عامل نیز سبب شده تا فروش این مدل نسبت به تمام محصولات دیگر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر باشد و از شش میلیون دستگاه فراتر رود.

طراحی ظاهری و داخلی

از سال ۱۹۹۸ که پژو ۲۰۶ به بازار خودرو جهانی عرضه شد، شاهد تغییر خاصی در طراحی ظاهری آن نبودیم؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت که ۲۰۶ به دلیل طراحی خاص و تناسب ظاهری آن، در میان مردم محبوبیت زیادی دارد و هنوز هم طراحی این ماشین اصیل فرانسوی جذاب، تکرار نشدنی است.

در نمای کلی و با توجه به چراغ‌های پژو ۲۰۶، طراحی ظاهری آن برگرفته از یک کوسه خشمگین در جاده است. دستگیره‌های این پژو هاچ بک به دلیل طراحی قدیمی، همان نقطه‌ضعف طراحی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

طراحی درهای ۲۰۶، فرصت مناسبی را برای سو استفاده سارقان فراهم می‌کند؛ زیرا که درهای خودرو، هنگام بسته شدن با بدنه در یک راستا قرار نمی‌گیرند و یک فضای خالی بین درهای ماشین و بدنه به وجود می‌آید.

آپشن‌های استفاده‌شده در کابینه داخلی پژو ۲۰۶، طبق اصول ساخته‌شده و مواد استفاده‌شده در ساخت با توجه به مبلغ آن، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از تجهیزاتی همچون آینه‌های برقی، سیستم صوتی خوب، صندلی‌های راحت، قابلیت فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی ایربگ‌ها، نمایش اطلاعات ماشین در نمایشگر، دستگیره کنترل ضبط ماشین در کنار فرمان و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد.

بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به فضای داخلی ۲۰۶ گرفت، فضای کم صندلی‌های عقب است که بیشتر مناسب کودکان است و فضای راحتی را برای بزرگ‌سالان، مخصوصاً در مسیرهای طولانی فراهم نمی‌کند.

اولین مشکل بعد از خرید ۲۰۶ از جایی نمود پیدا خواهد کرد که خانواده‌ها با کمبود فضای آن در داخل کابین و صندوق مواجه می‌شوند. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ باوجود بهینه شدن از همان اتاق اولیه بهره می‌برد. به‌این‌ترتیب کمبود فضای نشیمن ازجمله معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به شمار می‌رود که بیشتر متوجه سرنشینان عقب می‌شود.

فضای صندوق‌عقب هم که به علت هاچ بک بودن این خودرو کم است. البته صندلی‌های عقب قابلیت تخت شو دارند.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵

اما در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۵، داستان به‌صورت دیگری است. پیشرانه مورداستفاده در این خودروها از نوع ۱۶۰۰ سی‌سی TU5 بوده که با ۱۶ سوپاپ، حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت را در دور ۵۸۰۰ به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. همچنین گشتاور تولیدی این موتور نیز ۱۴۲ نیوتون متر در دور ۴۰۰۰ است.

درزمینهٔ شتاب صفر تا صد کیلومتر، عملکرد بالاتر این پیشرانه در تماس با گیربکس ۵ سرعته دستی باعث می‌شود که خودرو، در طی مدت‌زمان حدودی ۱۱.۶ ثانیه به‌تندی صد کیلومتر رسیده و حداکثر سرعت خودرو در شرایط ایدئال به مرز ۱۸۵ کیلومتر برسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو در حدود ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر است.

ایمنی و خدمات پس از فروش

جالب است بدانید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در زمان ورودش ایمن‌ترین خودرو بازار کشورمان بود و باسابقه دو تست تصادف Euro-NCAP و Latin-NCAP که نسخه‌های فرانسوی و برزیلی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است، توانست دو ستاره ایمنی بگیرید.

البته باید صادق باشیم که این خودروی پرطرفدار بازهم از بعضی دیگر خودروهای چینی کشورمان هم ایمن‌تر است. از دیگر تجهیزات ایمنی در مدل‌های جدید این خودرو می­توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، کمربندهای ایمنی جلو باقابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم قطع خودکار سوخت و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر اشاره کرد.

ازلحاظ خدمات پس از فروش به دلیل تولید بیش از ۲۵ ساله این خودرو در کشورمان تمام قطعات مصرفی به‌وفور در بازار موجود است اما هزینه نگهداری و استهلاک محصولات پژو ۲۰۶  تیپ ۵ همیشه سر زبان تعمیرکاران است. ایران‌ خودرو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را هم ۲۴ ماه گارانتی فروش کرده است که سرویس اولیه آن برای ۵ هزار کیلومتر کاملاً رایگان است.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵

خودرو ۲۰۶ در سال ۹۵ و ۹۶ در بازه ۳۵ میلیونی برای تیپ ۵ داشت که در سال ۹۷ با تحریم‌های ظالمانه برای صنعت خودروسازی و ایران خودرو  قیمت ۲۰۶ محبوب هم نیز، به رشد دو برابری رسید. حال این خودرو برای مدل ۹۸ در حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای تیپ ۵ است.

(البته زمانی که این مطلب را می‌خوانید به‌احتمال فراوان قیمت این خودرو بسیار بالاتر است)

رقبا

این خودرو رقبایی چون رانا، رنو تندر ۹۰ ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس اچ ۳۲۰ را در بازار ایران در مقابل دارد که با توجه به بازار خریدوفروش و ویژگی‌های فنی، رنو تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ صندوقدار بهترین گزینه‌ها دراین‌بین به شمار می‌رود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟