معرفی رانا

رانا و هر آنچه باید درباره آن بدانید

یکشنبه - 19 آبان 1398

پیشرانه- پس از عرضه موفقیت‌آمیز پژو ۲۰۶ صندوقدار در اواخر دهه ۸۰ شمسی، بار دیگر پروژه تولید یک مدل ارزان‌قیمت و اقتصادی باهدف جایگزینی پیکان، در دستور کار مدیران ایران‌خودرو قرار گرفت. ماحصل این کار در سال ۱۳۹۱ چیزی نبود جز نمونه ارزان‌سازی شده ۲۰۶ صندوقدار با نام رانا که درواقع یک فیس‌لیفت اقتصادی بود.

پیشرانه- پس از عرضه موفقیت‌آمیز پژو ۲۰۶ صندوقدار در اواخر دهه ۸۰ شمسی، بار دیگر پروژه تولید یک مدل ارزان‌قیمت و اقتصادی باهدف جایگزینی پیکان، در دستور کار مدیران ایران‌ خودرو قرار گرفت. ماحصل این کار در سال ۱۳۹۱ چیزی نبود جز نمونه ارزان‌سازی شده ۲۰۶ صندوقدار با نام رانا که درواقع یک فیس‌لیفت اقتصادی بود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» رانا که بر روی پلت‌فرم ۲۰۶ ساخته‌شده بود نسبتاً یک خودرو ملی به‌حساب می‌آمد و آن را دومین خودرو ملی ایران‌ خودرو می‌دانستند.

رانا که ابتدا قرار بود با قیمتی خیلی کمتر از این وارد بازار شود، پس از افزایش قیمت ارز در سال ۹۲، قیمتش از ۹ میلیون تومان به ۱۳ میلیون تومان رسید.

رانا در مقایسه با پژو ۲۰۶ صندوق‌دار طراحی ضعیف‌تری دارد اما اگر بخواهیم آن را با پژو ۴۰۵ SLX مقایسه کنیم، امتیاز بالاتری دریافت می‌کند. طراحی کابین رانا هم ساده است و برتری به رقیب خود یعنی پژو ۴۰۵ ندارد. باید این نکته را در نظر بگیریم که پژو ۴۰۵ صندلی‌های راحت‌تری دارد و سواری نرم‌تری هم ارائه می‌دهد. ازنظر آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی هم این دو خودرو به یکدیگر برتری ندارند و هر دو در یک سطح قرار می‌گیرند.

طراحی داخلی و ظاهری رانا

رانا هم که می‌توان از آن به‌عنوان نسخه فیس لیفت ۲۰۶ SD نام برد از همان بدنه سود می‌برد بطوریکه اگر از نمای جانبی به رانا دقت کنید همان پژو ۲۰۶ صندوق‌دار را مشاهده خواهید کرد.

اما در نمای جلو چراغ‌ها و جلوپنجره به‌طورکلی تغییر کرده بود و از جسارت و تهاجمی بودن ۲۰۶ در آن خبری نبود. رانا در حقیقت خودروی خانوادگی‌تری بود که ظاهر آرام آن هیچ  جذابیت برای جوانان نداشت. همین رویه طراحی در نمای عقب هم مشاهده می‌گردد بطوریکه چراغ‌های عقب کاملاً ساده و به‌دوراز هرگونه جذابیت بصری طراحی‌شده بود. البته اضافه شدن لبه اسپویلر مانند به درب صندوق کمی به زیبایی نمای عقب افزوده است.

خودروی رانا از ورق‌های فولادی با استحکام بالا ساخته‌شده است؛ که با توجه به عملکرد آن دارای ضخامت ۰.۷ تا ۲.۵ میلی‌متر است. از تجهیزات بیرونی این خودرو می‌توان به رینگ چراغ­های ۱۴ اینچی، چراغ مه ­شکن جلو و عقب و چراغ همراهی تا درب منزل در محیط‌های تاریک اشاره کرد. آیینه بغل‌های رانا بافرم هندسی شکسته نسبت به ۲۰۶ حالت بیضی داشته و به راننده تسلط بیشتری را می‌بخشد.

داخل اتاق خودروی رانا ترکیبی از قطعات ارزان‌قیمت و باکیفیت پایین شرکت ایران‌ خودرو است. صندلی‌های رانا به خاطر تغییر فوم صندلی‌ها، از صندلی ۲۰۶ بهتر شده است، دریچه‌های تهویه هوا عیناً مشابه تندر ۹۰ هستند و دکمه‌ها و کنترل‌های سیستم تهویه ما را به یاد ۲۰۶ می‌اندازند. با نشستن روی صندلی رانا، به دلیل تغییر فوم صندلی راحتی بیشتری در مقایسه با ۲۰۶ خواهید داشت. در بخش عقب، تنها ایراد این خودرو فضای پای بسیارکم برای سرنشین‌ها باشد که البته برای خانواده‌های با جمعیت کم، خیلی موضوع مهمی نیست. البته این نکته را هم باید ذکر کنیم که فضای سر سرنشین‌های عقب رانا در مقایسه با ۲۰۶ کمی بیشتر شده است. به‌طورکلی، کابین رانا ارگونومی خوبی هم داشته و طراحی صفحه کیلومتر و آمپرها ساده و دوست‌داشتنی هستند.

ازجمله مهم‌ترین این تجهیزات، امکانات و آپشن های رانا می‌توان به مواردی مانند فرمان هیدرولیک، پخش MP3، بلندگوهای جلو و عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ‌خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، آینه روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد، شیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی، تریم مشکی، رینگ فولادی ۱۴ اینچ، صندلی راننده باقابلیت تنظیم ارتفاع، پشت‌سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع، پشت‌سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، سیستم کنترل بخار بنزین و یکی دو مورد دیگر اشاره کرد.

مشخصات فنی رانا

رانا به موتور معروف TU5 ایران‌ خودرو مجهز شده است، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در ۴ هزار دور در دقیقه که با کمک یک گیربکس ۵ دنده دستی این خروجی‌ها به محور جلو ارسال می‌شوند.

موتور رانا از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می‌برد و مصرف سوخت آن در جاده معادل ۵.۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر و در حالت ترکیبی، ۶.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی بنزین مصرف می‌کند. طبق اعلام ایران‌ خودرو، رانا صفرتا صد را می‌تواند در ۱۲ ثانیه پر کند و حداکثر سرعتی برابر با ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت دارد.

رانا با داشتن ابعادی برابر با ۴۲۹۲ میلی‌متر طول، ۱۶۸۴ میلی‌متر عرض، ۱۴۵۳ میلی‌متر ارتفاع و ۲۴۴۵ میلی‌متر طول بین دو محور، جزء سدان های کامپکت دسته‌بندی می‌شود و وزن خالص آن، بدون سرنشین، با سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی ۱۱۰۹ کیلوگرم است.

 خدمات پس از فروش

خودروی رانا به دلیل اینکه در دسته‌ی خودروهای ارزان‌قیمت قرار می­گیرد، دارای تجهیزات ایمنی پایین‌­تری نیز است. از تجهیزات ایمنی آن می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت رادیویی و کمربندهای ایمنی جلو باقابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد. ازلحاظ خدمات پس از فروش برای خودروی رانا، ایران خودرویی‌ها برای این خودرو گارانتی ۲۴ ماه باکارت طلایی دوساله را مدنظر گرفته‌اند که سرویس اولیه ۵ هزار کیلومتر آن کاملاً رایگان است.

قیمت رانا

در بازار فعلی ایران، مدل صفرکیلومتر رانا در بازار آزاد تقریباً به قیمت حول‌وحوش ۸۲ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. در آخرین شرایط فروش اعلام‌شده برای رانا از سوی ایران‌ خودرو، قیمت آن ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام‌شده بود. جالب است بدانید قیمت رانا در سال‌های گذشته (۹۶-۹۷) قبل از گرانی بی‌سابقه خودرو به دلیل تحریم‌ها و افزایش سه برابری نرخ ارز در بازه ۳۰ تا ۳۲ میلیون تومانی بوده است.

رقبا

اگر در حال حاضر، به دنبال یک خودروی سدان کامپکت با موتوری خوب و کم‌مصرف، شتاب بالا، تجهیزات و امکانات خوب، طراحی قابل‌قبول و قیمتی مناسب هستید، حتماً به شما پیشنهاد می‌کنیم رانا LX را در میان گزینه‌های خود داشته باشید؛ اما رانا بدون رقیب نیست؛ رانا رقبایی همچون پژو پارس، ۲۰۶ صندوق‌دار، تندر ۹۰، پژو ۴۰۵ و برلیانس H230 را در مقابل خود می‌بیند که ازنظر کیفیت و امکانات، از همه خودروهای یادشده، ضعیف‌تر است. هرچند که تفاوت قیمت زیادی هم میان آن‌ها وجود ندارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟