کوییک

کوییک و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

یکشنبه - 19 آبان 1398

پیشرانه- خودرو کوییک یکی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا است که درواقع فیس لیفت ساینا شناخته می‌شود جالب است بدانید که حدود شش سال پس از خودرو تیبا یعنی سال ۹۷ به بازار عرضه شد. خودروی اسپرت کوییک در سال ۹۵ در اولین نمایشگاه تخصصی لیزینگ اصفهان، برای اولین بار در این شهر رونمایی شد.

پیشرانه- خودرو کوییک یکی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا است که درواقع فیس لیفت ساینا شناخته می‌شود جالب است بدانید که حدود شش سال پس از خودرو تیبا یعنی سال ۹۷ به بازار عرضه شد. خودروی اسپرت کوییک در سال ۹۵ در اولین نمایشگاه تخصصی لیزینگ اصفهان، برای اولین بار در این شهر رونمایی شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» کوییک سایپایی‌ها حرف‌وحدیث زیادی را پس از عرضه به بازار به دنبال داشت؛ زیرا از کیفیت پایین و طراحی نه‌چندان خوبی برخوردار بود. شاید برای شما هم جالب باشد که کلمه کوییک از کجا آمده است.

بر اساس گفته مسئولان این شرکت، کوییک نام طایفه‌ای از ایل‌های کرد در منطقه ژاورود است؛ اما دلیل انتخاب این نام برای محصول جدید سایپا مشخص نیست، چراکه این محصول همان نسخه فیس لیفت تیبا ۲ و نسخه هاچ بک ساینا است و نیازی به نام‌گذاری جدید نداشته است.

سایپا زمانی در حدود یک سال و نیم برای تحویل خودروهای کوییک به مشتریان صرف کرد درحالی‌که مطرح‌ترین خودروسازان جهان برای عرضه بهترین خودروهای دنیا نهایتاً چند ماه مشتریان را منتظر نگه می‌دارند. به‌هرحال سایپا کوییک دو سالی است که به دست مشتریان رسیده و پا در خیابان‌های کشور گذاشته است. در ادامه به‌نقد و بررسی خودرو سایپا کوییک می‌پردازیم.

طراحی داخلی و ظاهری کوییک

همان‌طور که گفته شد، این خودرو در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا محسوب می‌شود و بنابراین نمای جلویی آن همان ساینا است که تغییراتی در جلوپنجره و سپر آن ایجادشده است.

علاوه بر این، کاسهٔ داخلی چراغ‌های جلو به‌صورت دودی طراحی‌شده و دی لایت هایی هم به بالای چراغ‌های مه شکن اضافه‌شده است که البته هماهنگ به نظر نمی‌رسد اما در کل نمای جلویی کوییک با همین تغییرات فرمی پخته‌تر و بهتر از ساینا پیداکرده است.

در نمای جانبی کوییک بیش از هر چیز قطعات اضافه‌شده یعنی پوشش‌های پلاستیکی اطراف گلگیرها و روی رکاب‌ها و همین‌طور ریل‌های روی سقف جلب‌توجه می‌کنند که با استفاده از آن‌ها سعی شده نمایی کراس‌اوور مانند در خودرو ایجاد شود؛ اما درحالی‌که اکثر خودروسازان جهانی در کراس هاچ‌بک‌های خود افزایش ارتفاع را اعمال کرده و با این کار آن‌ها را به کراس‌اوورها نزدیک می‌کنند، در کوییک چنین چیزی وجود نداشته و ارتفاع آن با تیبا ۲ یا ساینا تفاوتی ندارد.

اما در نمای عقب چراغ‌ها شکل و ظاهر جدیدی دارند و در بخش‌های مختلفی از بدنه از پلاستیک مشکی‌رنگ استفاده‌شده تا از آن حالت یکنواختی خارج شود.

چراغ‌های عقب کوییک با نیم‌نگاهی به محصولات BMW به نحوی ظریف طراحی‌شده‌اند که یادآور چراغ عقب سری X3 و سری ۱ هاچ بک این کمپانی مطرح خودروساز هستند. رینگ‌های آلومینیومی ۱۴ اینچی آن در نسخه فول به‌صورت ۱۵ پره هستند که توسط لاستیک‌های سایز ۱۸۵/۶۵ R14 پوشانده شده‌اند.

سایپا تمام سعی خود را کرده تا طراحی کابین کوییک کمی بهتر باشد به همین دلیل یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی در مرکز داشبورد قرار داده و روکش چرمی برای فرمان به‌کاربرده است. به‌علاوه اینکه کلیدهای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان دیده می‌شوند. بااین‌وجود نمی‌توان از کیفیت پایین متریال موجود در کابین چشم‌پوشی کرد.

یکی از تغییرات قابل‌توجه داخل کابین سایپا کوییک، غربیلک فرمان D شکل آن است که به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی مجهز بوده و نمای زیبا و اسپرتی دارد. همچنین صفحه آمپر خودروی کوییک نیز تغییر کرده که مخصوصاً به هنگام روشن بودن چراغ‌ها از طراحی جذابی برخوردار است. همچنین در این صفحه آمپر جدید، نمایشگر کوچکی به‌عنوان کامپیوتر سفری نیز تعبیه‌شده است.

مشخصات فنی کوییک

پیشرانه مورداستفاده در خودروی کوییک همان پیشرانه M15 به کار گرفته‌شده در مدل‌های تیبا و ساینا است که با حجم ۱.۵ لیتر، قادر به تولید قدرت ۸۷ اسب بخار است. این پیشرانه در حقیقت همان موتور ارتقاءیافته خودروی پراید است که با افزایش حجم موتور و بهبود استاندارد آلایندگی آن به یورو ۴ به‌عنوان یک موتور ملی معرفی‌شده بود.

گیربکس کوییک طی همکاری سایپا با شرکت بلژیکی Punch از نوع پنج سرعته دستی یا CVT چهار سرعته در نظر گرفته‌شده است. سیستم فرمان در نسخه‌های ST و SE از نوع هیدرولیک و در نسخه‌های SE-A و SE-A Lux از نوع فرمان برقی است. فرمان برقی در کوییک جایگزین فرمان هیدرولیکی مدل‌های تیبا، تیبا ۲ و ساینا گردیده است که ازجمله تغییرات فنی آن در مقایسه با برادران بزرگ‌ترش محسوب می‌شود.

سیستم تعلیق در جلو از نوع جناغی مک فرسون با میله تعادلی و در عقب از نوع تیر پیچشی تعبیه‌شده است. سیستم ترمز از نوع ABS همراه با توزیع نیروی الکترونیکی ترمز و سیستم کمکی ترمز در نظر گرفته‌شده است که در چرخ‌های جلو به‌صورت دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند.

این خودرو در مدل اتوماتیک مجهز به پیشرانه ۱۵۰۳ سی‌سی، ۴ سیلندر با دریچه گاز برقی در مدل اتوماتیک است. این موتور قادر به تولید ۸۷ اسب بخار توان د ر ۳۵۰۰ دور و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. انتقال توان در مدل‌های اتوماتیک از طریق گیربکس CVT انجام می‌پذیرد. شایان‌ذکر است استاندارد آلایندگی خودرو یورو ۴ است.

شتاب صفرتا صد کوییک اتوماتیک طبق ادعای سایپا معادل ۱۳.۶ ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل ۷.۲ لیتر اعلام‌شده است. ترمزهای جلو نیز از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند.

ایمنی و خدمات پس از فروش

از تجهیزات ایمنی و رفاهی کوییک اتوماتیک می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، پایش فشار باد TPMS، سیستم کمک ترمز ABS ،EBD و BAS، صندلی عقب باقابلیت خواباندن، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، باز کردن درب صندوق تنها با ریموت کنترل، شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب، آینه جانبی برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، USB، بلوتوث، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره‌ای و…اشاره کرد.

سیستم ترمز EBD و ABS به‌صورت استانداردها در تمامی مدل‌ها نصب ‌شده است. از دیگر امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم پایش فشار باد تایرها (مدل اتوماتیک فول پلاس)، قفل شدن اتوماتیک درب‌ها در سرعت بالای ۱۰ کیلومتر بر ساعت (فقط در مدل‌های اتوماتیک)، باز شدن اتوماتیک درب‌ها هنگام تصادف (تمامی مدل‌ها)، هشدار صوتی محدودکننده سرعت (تمامی مدل‌ها)، سنسور پارک دنده‌عقب (تمامی مدل‌ها)، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده (تمامی مدل‌ها) و … اشاره کرد.

رقبا

ازآنجاکه برای خرید کوییک باید چندین میلیون تومان هزینه اضافی در مقایسه با ساینا و تیبا پرداخت کنید، توصیه ما این است که هرگز سمت خرید آن نروید. در این بازه قیمتی خودروهای دیگری چون پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ کارکرده هم وجود دارند که رقبای کوییک اتوماتیک به شمار می‌روند و به‌مراتب خودروهای باارزش‌تری برای خرید نسبت به کوییک اتوماتیک سایپا هستند. البته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ رقیب کوییک دستی است و بازهم ارزش خرید بالاتری دارد.

در حال حاضر کوییک بازار خریدوفروش جالبی ندارد و در این بازه قیمتی پژو ۲۰۶ و برلیانس H220 از پرفروش‌ترین گزینه‌های هاچبک در بازار خودرو هستند.

اگر قصد خرید سایپا کوییک دنده ای را هم دارید، بهتر است نگاهی به تیبا ۲ بیندازید چراکه ازنظر فنی اختلافی بین این دو خودرو وجود ندارد و تیبا ۲ باقیمتی کمتر به فروش می‌رسد.
قیمت:
باوجود امکانات زیادی که خودرو سایپا کوییک در اختیار مشتریان قرار می‌دهد قیمت نسبتاً زیادی دارد. چراکه با تغییراتی در ظاهر، یک گیربکس CVT ساده و چند آپشن معمولی دیگر حدود ۴۰ میلیون تومان بیشتر از خودرو تیبا ۲ قیمت‌گذاری شده است که غیرمنطقی به نظر می‌رسد. قیمت خودرو کوییک دنده‌ای ارزان‌ترین نسخه کوییک است که در تاریخ دهم شهریور ۹۸ در بازار تهران حدود ۶۸ میلیون تومان مبادله می‌شود.

این در حالی است که سایپا کوییک فول که به گیربکس اتوماتیک مجهز است در بازار به قیمت ۹۸ میلیون و به قیمت کارخانه حدود ۷۰ میلیون تومان است. جالب است بدانید قیمت این خودرو در فروردین ۹۷ حدود ۳۷ میلیون تومان قیمت داشت که افزایش ۱۲۰ درصدی را نسبت به امسال تجربه کرده است. (البته زمانی که شما این مطلب رو می خوانید احتمالا قیمت این خودرو بسیار بالاتر است)

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • طاها عالمی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۰۴ ق٫ظ

    سلام کوییک دنده ای گرفتم برا داخل شهر قفل درب عقب طرف راننده که خراب شد ماشین حرکت کله میکنه کمک فنر میزنه لاستیک عقب جفتش به بدنه برخورد میکنه یک حلقه لاستیک دوپوست شد زاپاس انداختم با گل دیگر فقط کلر وپرتاب خوبی داره منکه اثلا خوشم نیامد شمع عوض کردم الان ۲۵۰۰کیلومتر را رفته دوهزار وپانصدکیلومتر وهنوز اولشه یعنی یک ریال نمی ارزه