دنا

دنا مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

دوشنبه - 20 آبان 1398

پیشرانه- خودرو دنا، در اصل پروژه‌ نه‌چندان تازه‌ ایران‌خودرو است که اولین بار حدود ده سال پیش، بانام NX7 معرفی شد.

پیشرانه- خودرو دنا، در اصل پروژه‌ نه‌چندان تازه‌ ایران‌ خودرو است که اولین بار حدود ده سال پیش، بانام NX7 معرفی شد. بعد از سمند و رانا، دنا سومین خودرو ملی از خانواده‌ بزرگ ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید. دنا در بدو ورود، یک تفاوت عمده با دیگر خودروهای ملی داشت و آن‌هم قیمتش بود. به‌طوری‌که از مدل‌های مشابهش در همین رده، یعنی سمند یا پژو ۴۰۵ چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر بود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» طراحان  ایران خودرو در طراحی دنا سعی خود را کرده‌اند که با استفاده از فاکتورهای جدید، جذابیت و متفاوت بودن را در دنا ایجاد نمایند و بتواند جایگزین مناسبی برای بازارهای خارجی سمند در خاورمیانه، آمریکای جنوبی، چین و آفریقا باشد.

اگرچه ظاهر دنا خودروی خانوادگی و دل‌نشین است اما شما با دیدن هر سمت این خودرو تداعی‌گر یک خودرو خاص است که در هم تلفیق‌شده‌اند. دنا ازنظر بسیاری از طراحان خودرو صرفاً یک محصول تغییر چهره یافته نسبت به خانواده سمند است. خودروی که خوب تغییریافته و به‌روز شده اما همچنان برخی مشکلات اسکلت‌بندی سمند همچون ستون جلو (A) و برخی مشکلات دیگر فنی را به یدک می‌کشد.

طراحی ظاهری و داخلی دنا

در یک نگاه کلی به دنا، با یک سدان خانوادگی در سگمنت D مواجه هستیم که طراحی به‌مراتب بروزتر و جسورانه‌تری نسبت به محصولات سابق ایران‌خودرو دارد.

در برخورد اول، وقتی به طراحی ظاهری جلوی دنا نگاه می‌کنیم، با طراحی نسبتاً ناموزون و تعداد زیادی خطوط شکسته مواجه می‌شویم که در وهله‌ی اول، نظر هر نوع کاربری را به خود جلب می‌‌کند. اگرچه طراحی دنا هنوز با دیگر خودروهای خارجی فاصله‌ی زیادی دارد، اما بازهم به نسبت طراحی سمند پیشرفت چشمگیری داشته است.

در بخش جلویی دنا با چراغ‌هایی مکعبی مواجه هستیم که در ترکیب با جلوپنجره بزرگ و اسپرت این خودرو، نمایی جسورانه و جوان‌پسند را خلق کرده است.

در بخش پشتی خودرو هم با یک طراحی منحصربه‌فرد مواجه هستیم که گرچه متفاوت و مدرن به نظر می‌رسد اما هیچ هماهنگی با بخش جلویی خودرو دنا ندارد و این امر ممکن است برای برخی خریداران کمی دلسردکننده باشد. نمایی جانبی دنا کاملاً یادآور طراحی قدیمی سمند است و جز دستگیره درب‌ها و افزایش ناچیز حجم گلگیرها هیچ نکته خاصی در آن دیده نمی‌شود.

طراحی داخلی دنا که بیشترین اتفاقات در بخش داشبورد و غربیلک فرمان رخ‌داده است. این بخش نیز گویا در طراحی از دور خودرو متفاوت کپی‌برداری شده است که البته این بار هردو کره‌ای هستند. در طراحی داشبورد دنا، آنچه بیشتر از همه به نظر می‌رسد، کپی‌برداری داشبورد، کنسول میانی و دریچه‌های هوا از خودرو هیوندای سوناتا وای اف (سوناتا نسل ششم) است که البته باید گفت انتخاب بسیار خوبی بوده چراکه طراحی داشبورد و کنسول از نقاط قوت هیوندای سوناتا وای اف است.

در ضمن این طراحی با طرح دماغه و پیشانی خودرو تناسب خوبی دارد غربیلک نیز از خودرو دوو لاستی آمده است که طرحی زیبا و متناسب و درعین‌حال خوش‌دست و به‌دوراز شلوغی و آشفتگی دارد.

ازلحاظ امکانات رفاهی و ایمنی دنا معمولی در رده قیمتی خود از امکانات متوسطی برخوردار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به سیستم مولتی‌مدیا تصویری لمسی مجهز به رهیاب، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم تهویه اتوماتیک، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، چراغ نقشه‌خوان، ایموبیلایزر، هشداردهنده موانع عقب، کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده، ۲ کیسه هوا و… اشاره کرد.

مشخصات فنی دنا

پیشرانه‌های نصب‌شده روی این خودرو از نوع EF7 است که نمونه آن‌ها را قبلاً روی سمند و سورن دیده بودیم. این پیشرانه‌ها نسبت به پیشرانه‌هایی همچون XU7 یا XUM که سایر محصولات ایران‌خودرو از آن بهره می‌برند، نمونه‌های مدرن‌تری محسوب می‌شوند. پیشرانه EF7 به‌کاررفته در خودرو دنا درواقع ثمره همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) نیز بهره می‌برد؛ استفاده از این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی تا سطح یورو ۴ شده است.

این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶۴۶ سی‌سی دارای قدرتی برابر ۱۱۵ اسب‌ بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۵۷ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه  دنا معمولی به‌وسیله یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این سدان ۱۲۵۸ کیلوگرمی بتواند طی زمان ۱۳٫۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد . مصرف سوخت ترکیبی دنا طبق ادعای شرکت ایران خودرو معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتراست، اما مانند اغلب آمارهای اعلام شده از سوی این شرکت، این عدد نیز چندان صحیح و دقیق نبوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، در عمل چیزی در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

ایمنی، مدت‌زمان گارانتی و خدمات پس از فروش

دنا در بخش ایمنی تجهیزاتی مثل دو ایربگ جانبی  در کنار صندلی‌های جلو ایربگ راننده و سرنشین جلو و کمربندهای ایمنی جلو سه‌نقطه‌ای باقابلیت تنظیم ارتفاع و ترمز ضد قفل ABS و EBD  مجهز است، بنا به گزارش‌های سازمان استاندارد کیفی خودرو دنا از ۵ ستاره کیفی توانسته است ۲ ستاره کیفی دریافت، همچنین  دنا توسط ایران‌ خودرو با ۲ سال گارانتی ارائه شده است.

قیمت

دنا در حال حاضر باقیمتی تقریبی ۱۱۰ میلیون تومانی برای تیپ یک و قیمت ۱۱۸ میلیون تومانی برای تیپ ۲  در بازار آزاد عرضه می‌شود و دنا پلاس هم از قیمتی برابر با ۱۶۷ میلیون بهره می‌برد. جالب بدانید در سال ۹۵ دنا معمولی قیمتی حدود ۳۴ میلیون تومانی و در سال ۹۶ دنا به قیمتی حدود ۴۲ میلیون تومان رسیده بود و در سال ۹۷ بعد از تحریم شدن خودروسازی، قیمت محصولات خانواده دنا افزایش قیمتی ۲۰۰ درصدی را تجربه کردند.

رقبا

خودرو دنا با توجه به آپشن ها و تجهیزات ایمنی می‌تواند گزینه خوبی به‌عنوان یک سدان شهری برای خانواده‌ها باشد؛ اما در این رنج قیمت می‌توان به سراغ خودرو آل ۹۰  پلاس و ام وی‌ام ۵۵۰  که به پیشرانه قدرتمندتری مجهز است، رفت. سایر رقبای دنا در این رنج قیمتی ۱۱۰ میلیون تومان، خودروهای پژو ۲۰۷ دنده‌ای، برلیانس H330 دنده‌ای و ساندرو دنده‌ای را می‌توان نام برد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟