پیشرانه TU5 و بررسی مزایا و معایب آن

پیشرانه TU5 و بررسی مزایا و معایب آن

یکشنبه - 26 آبان 1398

پیشرانه- یکی از راه‌های فروش بالاتر یک خودرو، عرضه آن با تجهیزات رفاهی و فنی متنوع است تا به‌این‌ترتیب بتوان رده‌های مختلف سنی و طیف گسترده‌تری از خریداران را راضی کرد.

پیشرانه- یکی از راه‌های فروش بالاتر یک خودرو، عرضه آن با تجهیزات رفاهی و فنی متنوع است تا به‌این‌ترتیب بتوان رده‌های مختلف سنی و طیف گسترده‌تری از خریداران را راضی کرد.
به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» ازاین‌رو برای اولین بار در تاریخ مونتاژ خودرو در کشورمان، دو خودرو زانتیا و پژو ۲۰۶ با دو پیشرانه مختلف عرضه شدند تا خریداران بتوانند بر اساس نیاز و خواسته خود، یک پیشرانه را انتخاب کنند. پیشرانه TU5 از سال ۱۳۸۳ بر روی پژو ۲۰۶ در تیپ‌های ۵ و ۶ نصب شد و امروزه یکی از پیشرانه‌های اصلی ایران خودرو برای نصب بر روی محصولات این شرکت به شمار می‌آید.

معرفی پیشرانه TU5

پیشرانه TU5 در کشورمان با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ معرفی شد و چند سالی است که بر روی محصولات دیگری مثل پژو ۴۰۵ slx، پارس TU5 و همچنین دانگ فنگ H30 کراس نیز نصب می‌شود. این پیشرانه از ابتدای معرفی در کشورمان به‌واسطه بازده خوب و شتاب مناسبی که به پژو ۲۰۶ می‌داد به‌عنوان پیشرانه پرطرفدار و دوست‌داشتنی معرفی ‌شده است و این در حالی است که این روزها نمونه ایرانی شده آن‌که به پیشرانه TU5 ایرانیزه معروف است، در حد و اندازه‌های مدل‌های قدیمی آن نیست.

پیشرانه TU5 با نام کامل TU5/JP4L4 حجیم‌ترین پیشرانه از سری TU در خانواده پژو سیتروئن است. خانواده‌ای که حجم پیشرانه‌های آن از ۹۵۴ سی‌سی شروع می‌شود و در حجیم‌ترین نمونه که پیشرانه TU5 است به ۱۵۸۷ سی‌سی می‌رسد. قطر دهانه و کورس پیستون این پیشرانه ۱۶ سوپاپه با دو میل‌سوپاپ در بالا به ترتیب برابر با ۷۸.۵ میلی‌متر و ۸۲ میلی‌متر است و بر طبق آن‌یک نمونه دیزلی نیز ساخته شده است.

قدرت و گشتاور تولیدی این موتور طبق گفته‌های گروه PSA و ایران خودرو به ترتیب برابر با ۱۰۵ تا ۱۰۸ اسب بخار در دور پیشرانه ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن‌متر در دور ۴۰۰۰ RPM است. ضمن اینکه این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ است که می‌توان آن را به استاندارد یورو ۵ نیز ارتقا داد.

پیشرانه TU5 و بررسی مزایا و معایب آن

پیشرانه TU5/JP4 یک موتور دو میل‌سوپاپ بالا با ۱۶ سوپاپ است که قدرت و گشتاور خوب در مقایسه با پیشرانه‌های موجود در کشورمان ‌یکی از برگ‌های برنده آن است.

مزایا

پیشرانه TU5 هرچند این روزها درگیر مسائل و مشکلاتی شده است که ناشی از کفیت پایین‌تر ساخت آن است اما در کل می‌توان به این پیشرانه هنوز هم‌رتبه مناسبی داد هرچند که این پیشرانه در مقایسه با پیشرانه‌های روز دنیا دیگر یک پیشرانه به‌صرفه با بازده بالا و مصرف مناسب قلمداد نمی‌شود؛ اما در کل این پیشرانه نسبت به حجم خود بازده خوبی داشته و قدرت و گشتاور مناسبی با مصرف سوخت پایین در اختیار راننده می‌گذارد.

استاندارد آلایندگی این پیشرانه می‌تواند باکمی تغییرات به استاندارد یورو ۵ برسد که یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن است. همچنین این پیشرانه را می‌توان به‌راحتی مورد تغییرات قرارداد تا خروجی بالاتری از آن گرفت که نصب هدرز و توربوشارژر از آن جمله هستند که این افزایش قدرت بسته به مقدار تغییرات می‌تواند از ۵ اسب بخار تا بالای ۱۰۰ اسب بخار برای یک خودرو با استفاده شهری باشد.

همچنین ازآنجایی‌که این موتور نیز طرفداران زیادی در اروپا داشته است، سیستم‌های اصلی برای تغییر و تحول و تقویت برای این پیشرانه نیز وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های این موتور، سیستم جرقه‌زنی و کامپیوتر پیشرفته آن است که باعث می‌شود تا عملکرد پیشرانه در هر شرایطی بالا باشد.

از دیگر امتیازات این پیشرانه می‌توان به استهلاک کم، آرام بودن در حین کارکرد و صدای اندک در زمان روشن بودن آن اشاره کرد. ضمن اینکه برخلاف پیشرانه XU7 پژو که به‌شدت در ناحیه واشر سر سیلندر و سر سیلندر ضعیف است، این پیشرانه در این دو بخش به‌شدت مقاوم است.

پیشرانه TU5 و بررسی مزایا و معایب آن

یکی از ویژگی‌های مثبت موتور TU5 وجود قطعات و لوازم باکیفیت و اصلی به‌منظور افزایش کارایی و بازدهی آن است. در این میان سیستم اگزوز ساخت سوپر اسپرینت ازجمله اولین و محبوب‌ترین‌ها در کشورمان به شمار می‌آید.

پیشرانه TU5 و بررسی مزایا و معایب آن

نصب توربو روی پیشرانه TU5 یکی از راه‌های رایج برای افزایش قدرت این پیشرانه است که به لطف وجود کیت‌های آماده برای این پیشرانه، کار به شکل علمی و فنی انجام خواهد شد.

معایب

اما حجم ۱.۶ لیتری این پیشرانه در کنار فضای محدود درون محفظه پیشرانه پژو ۲۰۶ باعث شده است تا تعمیرات این پیشرانه کمی پردردسر بوده و به‌اصطلاح کمی بددست باشد.

برای مثال باز کردن قطعاتی مثل پمپ هیدرولیک و یا دینام این پیشرانه کمی سخت و زمان‌بر است و این در حالی است که قطعه‌ای مثل دینام را در اکثر پیشرانه‌ها در دسترس قرار می‌دهند. همچنین ماکزیمم گشتاور این پیشرانه در دور پیشرانه ۴۰۰۰ RPM به دست می‌آید که برای یک خودرو شهری کمی بالاست و باعث می‌شود تا برای افرادی که به دنبال یک رانندگی آرام و شهری هستند، کمی ناراحت‌کننده باشد.

ضمن اینکه اگر بیشینه گشتاور در دور پایین‌تری به دست می‌آمد هم مصرف و آلایندگی کمتری را شاهد بودیم و هم کشش خودرو در دورهای پایین بهتر بود. از دیگر معایب این پیشرانه به حرارت بالای پیشرانه باید اشاره کرد. پیشرانه این خودرو حتی در مقایسه با دیگر پیشرانه گروه PSA موجود در کشور، بالاتر است که البته با سیستم کاری در نظر گرفته‌شده و طراحی‌شده برای آن سازگار است؛ اما این گرمای بالا باعث می‌شود تا نسبت به کیفیت روغن کمی حساس باشد.

از دیگر معایب این پیشرانه باید به مشکلات روغن‌ریزی از درب قالپاق روغن و شلنگ‌های بخار روغن اشاره کرد که باعث نشتی روی کویل و شمع‌های پیشرانه می‌شود.

پیشرانه TU5 و بررسی مزایا و معایب آن

پیشرانه TU5 کمی برای تعمیرات بددست و بدقلق است. این عیب در تعمیر قسمت‌هایی مثل دینام کاملاً مشهود است که در پایین‌ترین قسمت پیشرانه قرار دارد.

پیشرانه TU5 و بررسی مزایا و معایب آن

پیشرانه TU5 نسبت به دیگر پیشرانه‌های خانواده PSA گرم کارتر است. این ویژگی باعث می‌شود تا حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت روغن و سوخت داشته باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • وحید | ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۰۰ ب٫ظ

    واقعا خوبو تخصصی از دید یه مکانیک وارد به موضوع نگاه کرده بودید.ممنون