بایدها و نبایدهای رانندگی در برف

بایدها و نبایدهای رانندگی در برف

شنبه - 25 آبان 1398

پیشرانه- زمانی که به فصل زمستان نزدیک می‌شویم و در اکثر مناطق ایران جاده‌ها و مناطق درگیر بارش باران و برف سنگین می‌شوند. در شرایط سخت آب‌وهوایی توجه بیشتر در هنگام رانندگی برای افرادی که قصد سفرهای درون‌شهری و یا برون‌شهری رادارند می‌طلبد.

پیشرانه- زمانی که به فصل زمستان نزدیک می‌شویم و در اکثر مناطق ایران جاده‌ها و مناطق درگیر بارش باران و برف سنگین می‌شوند. در شرایط سخت آب‌وهوایی توجه بیشتر در هنگام رانندگی برای افرادی که قصد سفرهای درون‌شهری و یا برون‌شهری رادارند می‌طلبد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» از زمانی که می‌خواهید ماشینتان را روشن کنید و موفق نمی‌شوید تا وقتی‌که لاستیک‌های ماشین روی سطح خیابان سر می‌خورد و کنترل آن از دست شما خارج می‌شود، با استرس‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید و ممکن است سلامت خود و ماشینتان را درخطر ببینید، مخصوصاً موتور اتومبیل در آب‌وهوای سرد و برفی بیشترین مشکل را پیدا می‌کند.

همه این‌ها باعث می‌شود شما روز برفی را پر از سختی سپری كنید. برای اینكه بتوانید بهترین عملکرد رانندگی را در شرایط رانندگی برفی داشته باشید، لازم است نكات مهمی ‌را در مواقع برف سنگین رعایت كنیم.

رعایت سرعت در رانندگی در برف

در ایران سرعت خودروها در آزادراه‌ها بین ۷۰ تا ۱۲۰ است؛ که سرعت بیشتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و سرعتی کمتر از ۷۰ کیلومتر بر ساعت غیرمجاز بوده و تخلف به‌حساب می‌آید.

در بزرگراه‌ها حداکثر سرعت ۱۰۰ و در جاده‌های اصلی ۸۵ کیلومتر بر ساعت در روز و در شب به ۷۵ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می‌کند؛ که مسلماً هنگامی‌که زمین‌ از برف پوشیده شده است، رانندگی کردن با این سرعت کار عاقلانه‌ای نیست و نمی‌توان ریسک این قضیه را پذیرفت.

چک کردن اخبار

قبل از سفر گوش‌به‌زنگ اخبار هواشناسی و آب‌وهوای مقصد و مبدأ باشید و با تماس با شماره تلفن گویای ۱۴۱ از وضعیت راه‌ها، محدودیت‌های ترافیکی و… مطلع شوید.

یادتان باشد دز طول جاده به علائم و هشدارها توجه کافی داشته باشید و هنگام عبور از مناطق پرتردد و محل عبور حیوانات اهلی، کمال دقت را به‌کاربرده و در هنگام تعویض تایر فاصله ایمنی از خط ترافیک را حفظ کنید.

چک کردن خودرو قبل از حرکت

بهتر است موارد زیر در خودرو به‌طور متناوب كنترل شود كه این كنترل كردن در شروع فصل سرما سخت‌تر است:

  • باتری
  • كمربند‌ها
  • رادیاتور
  • ضد یخ
  • روغن
  • روشنایی
  • ترمزها
  • سیستم اگزوز
  • بخاری
  • برف‌پاک‌كن
  • لاستیک‌ها
  • سیستم فرمان
  • شیلنگ‌های رابط
  • سیستم احتراق

چک کردن بنزین و سوخت

قبل از شروع کردن رانندگی در برف اطمینان داشته باشید؛ که باک خودرو خود را پرکرده باشید؛ و در مسیر با کاهش سوخت مواجه نمی‌شوید. همان‌طور که می‌دانید مصرف سوخت در زمستان و در دمای بسیار پایین افزایش پیدا می‌کند و باید از کافی بودن سوخت موردنیاز اطمینان داشته و بعدازآن رانندگی در برف را شروع کنید.

نحوه انتخاب لاستيك در زمستان برای رانندگی در برف

در شرایط برف سنگین باید از لاستیک‌های آج‌دار درشت استفاده نمود لاستیک‌های برفی که برای استفاده در مواقع برف ساخته‌شده‌اند و به صورت‌های مختلف، عرضه می‌گردند، همین‌که به زمین‌های یخبندان می‌رسند با لاستیک‌های معمولی، تفاوت زیادی نخواهند داشت، ازاین‌رو، بدیهی است که باید از لاستیک‌های میخ دار استفاده کرد و یا از زنجیر چرخ استفاده کرد.

لاستیک‌ها انواع بسيار دارند ولي لاستیک‌هاي راديال، شايد بهترين نوع لاستيك در تمام چهارفصل باشند؛ چنان‌که می‌توان از آن‌ها در مواقعي كه برف و بوران كمي حاكم است نيز استفاده كرد.

اما هرگز لاستیک‌های معمولی و لاستیک‌های رادیال را باهم مورداستفاده قرار ندهید چراکه واکنش هرکدام با دیگری متغیر بوده و سبب می‌شود در لحظات بحرانی، کنترل فرمان به‌راحتی از دست راننده خارج گردد و حادثه‌آفرین شود. پس در زمستان، سعی کنید لاستیک‌هایی با آج درشت را در چرخ‌های متحرک نصب کنید. خودروهای دیفرانسیل جلو و موتور جلو به علت تقسیم وزن بر روی اکسل جلو، در زمستان از خصوصیات بهتری برخوردارند. همین‌طور خودروهای موتورعقب که چرخ‌های متحرک آن‌ها، در زیر موتور است از کشش خوبی در برف و یخ بهره‌مندند.

عجول نباشید

هنگام رانندگی در برف، از فشردن ناگهانی پدال گاز و ترمز خودداری کنید و به‌طور ناگهانی فرمان را نپیچید. اگر می‌خواهید اصطکاک بیشتری ایجاد کنید، گاز دادن زیاد و بکسوات کردن، فقط اوضاع را بدتر می‌کند. هنگام شروع حرکت از دنده ۲ استفاده کنید و در نظر داشته باشید استفاده از دنده‌های سنگین‌تر به تایرها کمک می‌کند چسبندگی خودشان با سطح جاده را حفظ کنند. بعضی از گیربکس‌های اتوماتیک، از حالت رانندگی در زمستان (winter mode) برخوردارند ولی در گیربکس‌های دستی، سعی کنید با بازی با کلاچ چسبندگی لازم را ایجاد کنید.

دقت زیاد در ترمزگیری داشته باشید

همان‌طور که اشاره کردیم در برف و یخ ترمز مانند شرایط عادی عمل نمی‌کند و خود عمل ترمز گرفتن نباید مانند همیشه انجام شود. در کنار گیرکردن و گرفتار شدن، سرخوردن و منحرف شدن از خطرات اصلی رانندگی در برف هستند. خودروهای ۲ دیفرانسیل را که در نظر نگیریم، بین خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب، دسته‌ی اول عملکرد بهتری در مسیرهای لغزنده‌ی برفی دارند. اگر خودروی شما دیفرانسیل عقب است، بهتر است که برای رانندگی در برف قسمت عقب ماشین خود را به هر شکلی که می‌دانید سنگین‌تر کنید تا کار برای شما راحت‌تر شود.

در مورد ترمز گرفتن در برف کلاً توصیه می‌شود تا حد امکان این کار انجام نشود. بله یعنی تا می‌توانید ترمز نگیرید. سعی کنید سرعت مطمئنه‌ای با رعایت فاصله‌ی مناسب داشته باشید تا این کار به ممکن بودن نزدیک شود. با این کار هم از خطرات ترمز گرفتن در امانید و هم نیازی نیست دوباره خودرو را راه بیندازید.

در صورت لیز خوردن، دستپاچه نشوید

اگر تایرهای جلو شروع به لیز خوردن کردند، اوضاع را بدتر نکنید. پایتان را به‌آرامی از روی گاز بردارید و فرمان را برای لحظه‌ای صاف کنید تا به تایرها اجازه دهید دوباره چسبندگی‌شان با سطح جاده را به دست بیاورند. از نگه‌داشتن پا بر روی پدال ترمز خودداری کنید چون این کار ترمزها را قفل می‌کند و باعث می‌شود ترمزهای ABS کارایی‌شان را از دست بدهند.

نکته آخر برای رانندگی در برف

درنهایت باید بگوییم قبل از تمام نکاتی که ذکر کردیم، باید ابتدا اعتمادبه‌نفس لازم را داشته باشید. هنگام رانندگی در برف واکنش‌ها تعیین‌کننده هستند. این‌که شما در ثانیه چه تصمیمی می‌گیرید مشخص می‌کند که آیا بدون مشکل خاصی این شرایط آب‌وهوایی را پشت سر می‌گذارید یا نه.

بهتر است در صورت برف سنگین و اگر کار ضروری ندارید در منزل بمانید. جدا از دلایلی که در ابتدا ذکر کردیم، هرچقدر هم شما راننده باشید، ممکن است دیگران مهارت شمارا نداشته باشند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟