ممنوعیت واردات خودرو, سعید باستانی

ممنوعیت واردات خودرو نمی‌تواند دوام داشته باشد

یکشنبه - 26 آبان 1398

پیشرانه – سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه برای واردات خودرو منع قانونی وجود ندارد که مجلس بخواهد به آن ورود کند، گفت: بنا بر کنترل ارز و برخی مسائل اقتصادی سران قوا در اوایل امسال تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو به کشور را گرفتند؛ اما با توجه به اینکه قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو وجود ندارد، نمی‌تواند دوام داشته باشد.

پیشرانه – سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه برای واردات خودرو منع قانونی وجود ندارد که مجلس بخواهد به آن ورود کند، گفت: بنا بر کنترل ارز و برخی مسائل اقتصادی سران قوا در اوایل سال گذشته تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو به کشور را گرفتند؛ اما با توجه به اینکه قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو وجود ندارد، نمی‌تواند دوام داشته باشد.

سعید باستانی در گفت‌وگو با «پیشرانه» افزود: با توجه به دپو خودروهای وارداتی در گمرکات کشور باید ممنوعیت واردات خودرو از سوی سران قوا موردبررسی قرار گیرد و اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود این ممنوعیت شامل خودروهایی که قبل از این تصمیم ثبت سفارش و وارد کشور شده‌اند هم می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: هرچند میزان خودروهای دپو شده تعداد قابل‌توجهی نیست و بر اساس اطلاعات به دست آمده بخشی از این خودروها وارد کشور شده‌اند و چیزی حدود ۹ تا ۱۰ هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی‌مانده‌اند و این اعداد و ارقام قابل‌توجهی در مقایسه با مقیاس خودرویی کشور نیست اما برای آزادسازی واردات خودرو باید سران قوا تصمیم‌گیری کنند و این موضوع ارتباطی به مجلس ندارد.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس درباره واردات خودروهای دست‌دوم به کشور گفت: ورود خودروهای دست‌دوم به کشور کمکی به وضعیت بازار خودرو نخواهد کرد چراکه اگر مشکل کنترل ارز در کشور وجود نداشت هم قطعه و هم خودرو کامل را می‌توان وارد کشور کرد و دیگر نیاز به واردات خودرو دست‌دوم نیست.

باستانی ادامه داد: از دلایل مهم ممنوعیت واردات خودرو این است که جلو خروج ارز از کشور گرفته شود تا بتوان بازار ارز را کنترل و ساماندهی کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه در درازمدت نباید واردات خودرو را ممنوع کرد، افزود: باید توجه داشت برخی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند واردات خودرو نباید به‌صورت کامل ممنوع شود و در صورت ادامه حتماً بررسی‌های لازم انجام شود که ممنوعیت واردات خودرو چقدر به نفع تولید داخلی و مصرف‌کننده بوده است.

نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که آیا برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند به تعدیل قیمت خودروهای داخلی در بازار کمک کند، گفت: نمی‌شود با آزاد شدن واردات خودرو روی بحث تعدیل قیمت‌ها مطمئن بود، اما با آزاد شدن واردات برای خودروسازان داخلی در شرایط رقابتی برای ارتقا کیفیت تولیدات می‌پردازند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟