سیتروئن C3 مدل 2022؛ خودروی وارداتی ارزان ۲۰۰ میلیون تومانی

سیتروئن C3 مدل ۲۰۲۲؛ خودروی وارداتی ارزان ۲۰۰ میلیون تومانی

دوشنبه - 7 شهریور 1401

پیشرانه- حتماً شما هم خبر آزادسازی واردات خودرو را شنیده‌اید؛ طبق آخرین اخبار احتمالاً از آذرماه به‌تدریج فرایند ورود خودروهای خارجی به کشور آغاز می‌شود.

پیشرانه- حتماً شما هم خبر آزادسازی واردات خودرو را شنیده‌اید؛ طبق آخرین اخبار احتمالاً از آذرماه به‌تدریج فرایند ورود خودروهای خارجی به کشور آغاز می‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» دراین‌بین تأکید وزارت صمت روی واردات خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت است که خواهان بیشتری بین مردم ما دارند. در این مقاله به بررسی سیتروئن C3 مدل ۲۰۲۲ می‌پردازیم. چراکه قیمتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان دارد و یکی از گزینه‌های مناسب برای واردات به کشور ما محسوب می‌شود.

معرفی سیتروئن C3

سیتروئن سی تری یک هاچبک-کراس‌اوور کوچک (سگمنت B) با طراحی ظاهری جذاب و کاملاً مدرن است که در سال ۲۰۲۱ ویژه بازار هند و آمریکای لاتین طراحی شده و به‌عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت در اختیار مشتریان این کشورها قرار گرفته است. این خودرو ازلحاظ ابعادی در حدود محصولاتی همچون سایپا کوییک قلمداد می‌شود اما شمایل خوش‎هیبت‌تری ارائه می‌دهد؛ به‌نحوی‌که برخلاف کوییک می‌توان سیتروئن سی تری را به‌عنوان یک کراس‌اوور کوچک قلمداد کرد.

مشخصات فنی سیتروئن C3 ۲۰۲۲

سیتروئن سی تری ۲۰۲۲ در بازار کشور هندوستان با موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۱۵ نیوتن‌متر عرضه شده است. این پیشرانه در کنار گیربکس ۵ دنده دستی می‌تواند چرخ‌های جلو را به گردش درآورد. با توجه به وزنه ۹۳۹ کیلوگرمی این نسخه C3، انتظار می‌رود که شتاب صفر تا صد آن چیزی نزدیک به ۱۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت این محصول نیز به رقم ۱۶۰ الی ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

سیتروئن C3 مدل 2022؛ خودروی وارداتی ارزان ۲۰۰ میلیون تومانی

همچنین میانگین مصرف سوخت این نسخه از سیتروئن سی تری ۲۰۲۲ در سیکل ترکیبی معادل ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که رقمی کاملاً مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای بازار ایران به‌حساب می‌آید.

اما علاوه بر نمونه تنفس طبیعی یک مدل مجهز به توربوشارژر از این پیشرانه نیز برای سیتروئن سی ۳ در بازار هندوستان در نظر گرفته شده است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور است و به گیربکس ۶ سرعته دستی جهت انتقال نیرو به سمت چرخ‌های جلو وابسته است.

با توجه به وزن ۱۰۳۵ کیلوگرمی این نسخه انتظار می‌رود شتاب صفر تا صد سیتروئن سی تری توربو به حدود ۱۱ ثانیه برسد برای یک کراس‌اوور خانوادگی رقمی بسیار مناسب محسوب می‌شود. میانگین مصرف سوخت آن‌هم حدود ۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. هر دو نوع پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۶ کسب کرده و صرفاً با گیربکس دستی در بازار هندوستان عرضه‌شده‌اند.

آپشن‌های سیتروئن C3

همان‌طور که اشاره شد سیتروئن سی تری در بازار هندوستان با نسخه‌های مختلف و رنج قیمتی متفاوت عرضه شده است. نسخه پایه این خودرو به‌استثنای برخی امکانات اولیه در حد محصولاتی همچون تندر ۹۰ خودمان، از آپشن‌های رفاهی چندانی بهره نمی‌برد. متأسفانه نسخه فول آپشن هم از این نظر چندان غنی نیست و تنها مواردی مثل نمایشگر مالتی مدیا ۸ اینچی، آینه‌های جانبی برقی، حسگر پارک عقب و… در آن یافت می‌شود.

سیتروئن سی 3

ضمناً در مورد ایمنی سیتروئن سی ۳ نسخه هندوستان آمار دقیقی در دسترس نیست اما نسخه بین‌المللی این خودرو ۴ ستاره از مؤسسات بسیار معتبر کسب کرده که نشان از امنیت بالای آن دارد. انتظار می‌رود نسخه هندوستان نیز بتواند در حد ۳ یا ۴ ستاره از موسسه گلوبال انکپ کسب کند که نشانگر امنیت قابل‌قبول آن برای بازار ایران خواهد بود.

طراحی Citroen C3

این کراس‌اوور کوچک فرانسوی-هندی طراحی جذابی دارد؛ در اینجا یک نوع طراحی نسبتاً فانتزی اما گیرا و امروزی مشاهده می‌شود که می‌تواند نظرات بسیاری را به سمت خود جلب کند. حالت خاص چراغ‌های جلو و حجم‌پردازی مناسب بدنه باعث خواهد شد که جذابیت این محصول برای مشتریان به‌ویژه در رنج قیمت‌های قیمتی پایین دوچندان شود.

سیتروئن سی 3

 

طراحی داخلی C3 نیز تلفیقی از سادگی و مدرنیسم را به نمایش می‌گذارد؛ طرح خاص دریچه‌های تهویه به سبک حلقه‌های زنجیر تقریباً دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد و سادگی درون کابین می‌تواند تطابق بسیاری با سلیقه مشتریان امروزی داشته باشد. جالب است بدانید که ردیف عقب آن ازلحاظ فضای پا و سر برخلاف انتظار بسیار جادار است و می‌تواند دو سرنشین بزرگ‌سال را به‌راحتی در خود جا دهد اما به دلیل عرض کم خودرو، احتمالاً ازلحاظ فضای شانه‌ها محدودیت‌هایی برای سرنشینان عقب وجود داشته باشد. صندوق‌عقب این خودرو ۳۱۵ لیتر ظرفیت دارد که از سایپا کوییک به طرز محسوسی بزرگ‌تر است و در حد خودروهای سدان ‌همچون تیبا و ساینا خواهد بود.

سیتروئن سی 3

سخن آخر

واردات خودروهای اقتصادی به‌روز ایمن و کم‌مصرف و نیز تولید چنین محصولاتی یکی از اصلی‌ترین نیازهای امروز بازار خودرو ایران به شمار می‌رود. محصولاتی همچون سیتروئن سی تری ۲۰۲۲ به دلیل برخورداری از پلتفرم‌ به‌روز و پیشرانه‌ کم‌مصرف به‌علاوه طراحی ظاهری جذاب، ‌می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای واردات خودرو به کشور ما باشند.

سیتروئن C3 در نسخه پایه خود قیمتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان دارد، بنابراین این محصول و خودروهای مشابه آن به‌راحتی می‌توانند جایگزین تولیدات قدیمی بازار کشور شوند. چنین رخدادی قطعاً نارضایتی مشتریان ایرانی از خودروهای قدیمی را برطرف می‌کند و خودروسازانی که قرار است این‌گونه محصولات را ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس به‌صورت مونتاژی با درصد داخلی سازی نسبتاً بالا در اختیار مشتریان ایرانی قرار دهند نیز سود مناسبی از این فرآیند کسب خواهند کرد.

ضمن آنکه به دلیل کم‌مصرف و ایمن بودن این خودروهای وارداتی اقتصادی، میزان هزینه کرد دولت از بودجه عمومی در این بخش کاهش پیدا می‌کند و بدین ترتیب دولت نیز می‌تواند ضررهای خود در بخش اعطای یارانه سوخت و … را به حداقل برساند.

نوشته: حسین باباپور

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • ناشناس | ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۴۲ ب٫ظ

    همین خودرو که به قول شما باقیمت پایه ۲۰۰ میلیون هست وارد بازاز ایران بشه قیمتش رو ۶۰۰ میلیون میکنند . مگه مافیای خودرو اجازه میده کسی زیر قیمت اونا بفروشه ؟

  • شهاب | ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷ ب٫ظ

    سلام. من خودم از یه بنگاه ماشین پرسیدم ، درنهایت گفت ، هرچقدر قیمت ماشین باشه ، نود درصد روی اون میاد و تو بازار آزاد فروخته میشه . که من هم مسخره اش کردم تو دلم . اون دویست میلیون بادلار ۲۸ و خرده ای بوده ، بادلار ۳۱۵۰۰ ویا ۳۲۰۰۰ و ۳۲۷۰۰ قیمتها چیز دیگری است.

  • شهاب | ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ ب٫ظ

    تقریباً قیمت این ماشین حدود ۲۴۶ میلیون درمیاد .البته امکان داره کمی بالاتر از این رقم دربیاد .
    بهرحال نرخ روز دلار خیلی اذیت می‌کنه .
    مثلاً ، ماشین رنو کایگر قرار بود ابتدا حدود ۳۰۰ یا ۳۲۰ میلیون باشه ، بعداً وزیر اومد گفت شاید ۳۵۰ ، و شاید بین ۳۷۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان میشه . من به دلار روز حساب کردم ، دراومد ۳۹۰ میلیون تومان.
    حالا خودتون حساب کنید ،دیگه .!

  • شهاب | ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲ ب٫ظ

    تقریباً قیمت این ماشین حدود ۲۴۶ میلیون درمیاد .البته امکان داره کمی بالاتر از این رقم دربیاد .
    بهرحال نرخ روز دلار خیلی اذیت می‌کنه .
    مثلاً ، ماشین رنو کایگر قرار بود ابتدا حدود ۳۰۰ یا ۳۲۰ میلیون باشه ، بعداً وزیر اومد گفت شاید ۳۵۰ ، و شاید بین ۳۷۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان میشه . من به دلار روز حساب کردم ، دراومد ۳۹۰ میلیون تومان.
    حالا خودتون حساب کنید ،دیگه .!
    جدیدترین قیمت این خودرو که گفتم ۱۲۲۰۰ دلار آمریکا هست .