کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت و راه‌هایی برای آن (۱)

سه شنبه - 12 آذر 1398

پیشرانه- این روزها که همه حرف از بنزین و سهمیه شدن بنزین می‌زدند فکرش هم نمی‌کردند که دولت تدبیر و امید در یک‌شب و بدون اطلاع قیمت بنزین را سه برابر کند و آنجا بود که کابوس گران شدن بنزین به حقیقت رسید.

پیشرانه- این روزها که همه حرف از بنزین و سهمیه شدن بنزین می‌زدند فکرش هم نمی‌کردند که دولت تدبیر و امید در یک‌شب و بدون اطلاع قیمت بنزین را سه برابر کند و آنجا بود که کابوس گران شدن بنزین به حقیقت رسید.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در اطلاعیه که در خصوص گران شدن بنزین توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام شد آمده بود:

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع عموم هم‌وطنان عزیز می‌رساند که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه‌بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز به ترتیب بیان‌شده در این اطلاعیه انجام می‌شود.

قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.

قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود.

فردا صبح جمعه ۲۵ آبان زمانی بود که شوک گران شدن به همه رسید و اتفاقات ناخوشایندی را رقم زد، حالا با توجه به اینکه بالاخره مردم بنزین ۳ هزارتومانی را قبول کردند و آن را جزئی از زندگی‌شان قبول کردند؛ اما راه‌حل مواجه‌شدن با بنزین سه هزارتومانی استفاده از روش‌های است که باعث می‌شود در مصرف سوخت بنزین کاهش پیدا می‌کند.

در این مقاله قصد داریم راه‌های کاهش مصرف سوخت را به شما مخاطبین عزیز بیان کنیم:

مدیریت اصولی در حین رانندگی خودرو

وقتی به‌شدت سرعت را کم می‌کنید و سپس دوباره شتاب می‌گیرید، میزان زیادی از سوخت خودرو را مصرف خواهید کرد. وقتی به‌صورت ناگهانی سرعت خودرو را کم‌وزیاد می‌کنید، مصرف شما افزایش پیدا می‌کند. در همین حال، اگر پا را بر روی پدال گاز ثابت نگه‌دارید، بنزین در کمترین میزان خود، جریان می‌یابد.

همچنین وقتی از یک تپه بالا می‌روید، سعی کنید سرعت را کم کنید؛ سپس وقتی از سراشیبی پایین می‌روید، دوباره سرعت بگیرید. این کار باعث مصرف بهینه‌تر سوخت می‌شود.

پیشنهاد می‌شود، راننده در اکثر مواقع زمانی که به دور موتور ۳ هزار رسید، اقدام به تعویض دنده کند. جدای از این موضوع همواره باید نگهداری و سرویس موتور را نیز در ذهن داشت. تنظیم موتور، شست‌وشوی انژکتور، تعویض روغن، استفاده از روغن باکیفیت، تعویض به‌موقع فیلتر هوا و درنهایت تعویض فیلتر بنزین موارد مؤثر در کاهش مصرف بنزین هستند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان برخی راه‌های کاهش مصرف سوخت نام برد.

تنظیم باد فشار تایرها

آمار منابع مختلف حاکی از آن است که فشار باد تایرهای بیش از ۲۵ درصد از کل خودروهای در حال تردد به‌درستی تنظیم نیست که هم در مصرف سوخت خودرو تأثیر منفی دارد و هم منجر به فرسایش نابرابر و زودهنگام آج تایر می‌شود. اگر فشار باد تایر خودرو ۷.۵ پوند به ازای هر اینچ مربع کم باشد باعث ۲.۸ درصد افزایش مصرف سوخت می‌شود.

با استفاده از یک گیج ساده مخصوص سنجش فشار باد، فشار باد تایرها را به‌صورت مکرر بررسی کنید زیرابه ازای هر ۱۰ درجه فارنهایت تغییر در دمای هوا، فشار باد تایرها به‌صورت میانگین حدود ۱ پوند به ازای هر اینچ مربع تغییر می‌کند. فشار باد تایرها را به‌اندازه صحیح بر اساس توصیه سازنده خودرو تنظیم کنید. معمولاً فشار باد تایرها در برچسبی روی رکاب در سمت راننده نوشته‌شده است، این کار نیز به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش مصرف سوخت شناخته می‌شود.

کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت

اولین و شاید مهم‌ترین عاملی که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند، وزن خودروست. تمامی وسایل اضافی در خودرو را خارج کرده و وزن آن را به حداقل برسانید. تنها کافی است وسایلی همچون لاستیک اضافه، ابزار تعویض لاستیک، تعدادی ابزار فنی معمولی و یک ذخیره آب کوچک در اختیار داشته باشید تا در مواقع ضروری مشکل خودرو خود را برطرف کنید.

تمیز کردن انژکتور خودرو

جدای از مصرف سوخت کمتر خودروهای انژکتوری به خاطر حذف کاربراتور، نکته دیگری نیز وجود دارد که این نوع از اتومبیل‌ها را تبدیل به نمونه اقتصادی می‌کند. آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد، زمانی که اتومبیل در سرازیری قرار دارد،

اگر به‌جای قرار دادن در حالت خلاص، آن را در دنده گذاشته و پدال گاز را فشار ندهیم، مصرف سوخت اتومبیل به صفر می‌رسد. نکته قابل اشاره این است که اگر راننده، اتومبیل انژکتوری را در زمان رسیدن به سرازیری خلاص کند، موتور اتومبیل به‌صورت خودکار برای روشن ماندن، کارکرده و بنزین مصرف می‌شود. درنهایت باید به این مسئله دقت کرد که حالت اشاره‌شده تنها مختص خودروهای انژکتوری است.

درجا کار نکردن خودرو و تاثیر بر کاهش مصرف سوخت

اگر در ترافیکی گیر افتاده‌اید که هیچ راه فراری از آن نیست، خودرو خود را خاموش‌کنید. این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، ولی اگر خودرو شما بیش از یک دقیقه درجا کار کند، بخشی از بنزین خود را بی‌فایده مصرف خواهید کرد و این کار نیز به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش مصرف سوخت شناخته می‌شود.

بنابراین خودرو خود را خاموش‌کنید، صبر کنید تا همه‌چیز دوباره به جریان بی افتد و دوباره روشن کنید. به خاطر داشته باشید که در این حالت و برای رساندن خود به پمپ‌بنزین، صرفه‌جویی در بنزین برای شما در اولویت قرار دارد.

نصب کروز کنترل و استفاده از کروز

کنترل کروز که گاهی به‌عنوان کنترل سرعت یا autocruise یا tempomat در برخی کشورها شناخته می‌شود، سیستمی است که به‌طور خودکار سرعت یک وسیله نقلیه موتوری را کنترل می‌کند. البته شاید چنین سیستمی روی خودرو شما نصب نباشد؛ اما در صورت وجود چنین سیستمی روی خودرو‌تان از آن استفاده کنید.

این سیستم به خودرو‌تان اجازه می‌دهد، در بزرگ‌راه‌ها از یک سرعت ثابت استفاده کنید. چنین سیستمی باعث می‌شود که نوسانات سرعت ماشین گرفته شود. باکم شدن نوسانات سرعت ماشین مصرف سوخت نیز پایین می‌آید. البته توجه داشته باشید که کنترل کروز ماشینتان را با محدودیت سرعت تنظیم کنید، چراکه حداکثر بازده سوخت در سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت است.

 

 

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟