تیبا2

تیبا ۲ قیمت، مشخصات فنی و رقبا

دوشنبه - 18 آذر 1398

پیشرانه- در سال ۱۳۸۸بود که پروژه ارتقاء پلت‌فرم پراید به نتیجه رسید و حاصل این پروژه ، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت.

پیشرانه- در سال ۱۳۸۸بود که پروژه ارتقاء پلت‌فرم پراید به نتیجه رسید و حاصل این پروژه ، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا»  مدل هاچ بک آن نام تیبا ۲ گرفت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» تیبا یکی دیگر محصولات شرکت سایپا محسوب می‌شود که در اصل باید آن را یک پراید ارتقا یافته دانست! این خودرو اولین بار در سال ۱۳۸۷ و با نام مینیاتور (miniature) به همگان معرفی شد، اما پس از مدتی شرکت سایپا تصمیم گرفت نام تیبا را برای این خودرو انتخاب کردند که به معنی آهو است.

طبق اعلام مدیران ارشد شرکت سایپا، تیبا نیز همچون ساینا یا کوییک بر ر وی پلتفرم X200 شکل گرفته است؛ این پلتفرم که نمونه ارتقا یافته پلتفرم پراید محسوب می‌شود نسبت به نمونه اولیه از ایمنی بیشتر و توان بالاتری برخوردار است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تیبا ۲ بپردازیم که بعد از پراید ۱۱۱ به عنوان ارزان‌ترین خودرو هاچ بک بازار شناخته می‌شود. تیبا ۲ هم اکنون در دو تیپ SX و EX بازار عرضه می‌شود .

طراحی داخلی و بیرونی

نمای جلو تیبا هاچ‌بک همانند تیبا صندوق‌دار از چراغ های کشیده اما کوچک به علاوه جلو پنجره کوچک تشکیل شده است که شکل ناهماهنگی را با با بدنه حجیم خودرو که به واسطه خطوط و انحناهای زیاد روی سپر، گلگیر و کاپوت اتومبیل به وجود آمده‌اند، ایجاد کرده است.

نمای جانبی هم که براساس همان معیارهای نمای جلو طراحی شده، شکل نسبتا خوبی دارد. اما در نمای عقب تغییرات زیادی نسبت به تیبا صندوق‌دار به وجود آمده است. سقف، قسمت عقب بدنه جانبی، چراغ های عقب، درب پنجم و سپر از جمله تغییرات ایجاد شده هستند.

تیبا ۲ در ظاهر هماهنگ نیست و دارای بدنه زیبایی نیست که شما با نگاه کردن به تیبا ۲ جذب طراحی خوب آن شوید. همچنین طراحی چراغ‌های تیبا ۲ با ابعاد ماشین هماهنگ نیست و مساله‌ای که توی ذوق می‌زند، کیفیت پایین کاسه چراغ جلوی تیبا ۲ و لنز بی کیفیت استفاده شده برای نور پایین است.

کابین تیبا2

در طراحی داخلی خودروی تیبا با اندکی تغییر نسبت به سری پراید روبه‌رو هستیم که می‌تواند مشتری را تا حدودی راضی نگه دارد. اگرچه این طراحی نسبت به خودروهای روز دنیا چندین پله عقب‌تر است اما می‌توان گفت در مقایسه با خودروهای داخلی امتیاز مناسبی را برای خود فراهم می‌کند. سیستم رادیو و پخش به همراه دکمه‌های کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو در پنل میانی قسمت داشبورد جلو قرار گرفته است. درنهایت می‌توان گفت که طراحی داخلی و خارجی خودروی تیبا ۲ یکی از مزایایی است که می‌تواند باعث شود در این سطح قیمتی از خودروهای داخلی تیبا ۲ یک انتخاب مناسب برای شما قلمداد گردد.

اگر چه گفته شده که در داخل خودرو تیبا هاچ‌بک قطعات زیادی تغییر کرده است، اما تفاوت محسوسی در نمای داخلی خودرو نسبت به تیبا صندو‌‌ق‌د‌ار مشاهده نمی‌شود. طراحی داخلی نه‌چندان مطلوب در کنار کیفیت نامطلوب مواد به کار رفته برای داشبورد ممکن است مشتری را در نگاه اول دلسرد کند. کنسول میانی خودرو که معمولا سیاه رنگ است به ترتیب از بالا به پایین ساعت، دریچه کولر یا بخاری، ردیفی شامل کلید چراغ خطر و ۴ کلید دیگر، پخش کننده صوت و در نهایت کلیدهای تنظیم بخاری، کولر و وضعیت تهویه مطبوع روی آن قرار دارند. همچنین سعی شده رنگ داشبورد با صندلی هماهنگی باشد.

مشخصات فنی

تیبا ۲ مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت را دارد. این میزان قدرت برای حمل تیبا صندوق دار شاید مناسب باشد اما نمی‌توان توقع زیادی از تیبا ۲سایپایی ها داشت.

مشکل اصلی این پیشرانه زمانی مشخص می‌شود که شما استارت می‌زنید و قصد حرکت دارید. صدای موتور به خصوص زمانی که دور موتور بالا می‌رود بسیار زیاد و گوش خراش است و عدم عایق بندی درست خودرو و مناسب نبودن کیفیت موتور می‌تواند دلیل سر و صدای زیاد پیشرانه باشد.

مصرف سوخت تیبا ۲ در شهر حدود ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که این عدد در جاده به ۵.۷ لیتر نیز کاهش می‌یابد. در مجموع به‌طور میانگن می‌توان مصرف ۷.۱  لیتری سوخت را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی با تیبا ۲صندوقدار را تا حدودی مناسب دانست.

لازم به‌ذکر است که تیبا هاچ‌بک از نظر استاندارد آلایندگی، توانسته استاندارد یورو ۴ را دریافت کند که از این نظر می‌ تواند توجه طرفداران حفظ محیط‌زیست را به ‌خود جلب کند.

ایمنی و خدمات پس از فروش

همان طور که گفتیم تیبا ۲ ایمنی بهتری از پراید۱۱۱ دارد ولی باز هم خودرویی ایمن و مطمئنی نیست با این حال از تجهیزات ایمنی رایجی مثل کیسه هوای سرنشین و راننده، ترمز ABSو کمربند ایمنی سه نقطه ایی را دارد. از لحاظ خدمات پس از فروش به دلیل مشترک بودن قطعات این خودرو با پراید و ریو، هزینه نگهداری پایین این خودرو تنها مزیتی است که می شود روی این خودروی پر طرفدار حساب کرد، سایپایی ها هم  فقط ۱۲ ماه این خودرو را گارانتی می کنند اما نگران نباشید اکثر تعمیر کاران خیلی ارزانتر از نمایندگی ها موتور و گیربکس این خودرو را برای شما تعمیر می کنند.

رقبای تیبا ۲

درست است که در بازه قیمتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان رقیبی سر سختی برای تیبا ۲ دار وجود ندارد اما مدل های دست دوم خودروهایی مثل پژو ۴۰۵، پژو پارس، سایپا ریو، تندر ۹۰ و یا ۲۰۶  از نظر فنی و ایمنی از تیبای ما بهتر هستند.

قیمت تیبا ۲

تیبا ۲  یا تیبا هاچ‌بک در حال حاضر با قیمت ۶۵ تا ۷۳ میلیون تومانی در بازار آزاد خرید و فروش می شود اما سال گذشته می توانستید مدل های کم کارکرد این خودرو را با قیمتی ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان بخرید البته موقعی که قیمت صفرش ۳۵ میلیون تومان بود. (البته زمانی که شما این مطلب رو می خوانید احتمالا قیمت این خودرو بسیار بالاتر است)

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟