فولکس واگن تی راک 2023

فولکس واگن تی راک ۲۰۲۳؛ شاسی بلند خاص آلمانی که گزینه واردات به ایران شد

پنجشنبه - 17 آذر 1401

پیشرانه- فولکس واگن تی راک ۲۰۲۳ تنها خودرو شاسی بلند آلمانی است که می‌تواند وارد بازار ایران شود. با هم به بررسی این کراس اوور جذاب آلمانی می‌پردازیم.

پیشرانه- فولکس واگن تی راک ۲۰۲۳ تنها خودرو شاسی بلند آلمانی است که می‌تواند وارد بازار ایران شود. با هم به بررسی این کراس اوور جذاب آلمانی می‌پردازیم.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» بعد از آنکه نام برند آلمانی فولکس واگن نیز از سوی سخنگوی وزارت صنعت به عنوان یکی از شرکت‌های مرجع برای واردات محصولات خودرویی به ایران اعلام شد، نام بعضی محصولات این شرکت که سقف قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو دارند، مورد توجه کارشناسان ایرانی قرار گرفت. در این بین با توجه به علاقه فراوانی که مشتریان به خودروهای کراس اوور نشان داده‌اند، مدل تی راک ۲۰۲۳ یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها جهت حضور در جاده‌های کشور خواهد بود. در ادامه این کراس اوور زیبا و باکیفیت آلمانی را به طور کامل معرفی کرده‌ایم.

معرفی فولکس واگن تی راک –  VW T-ROC

علاقه روزافزون مشتریان نسبت به خودروهای کراس اوور شاسی بلند باعث شده تا شرکت فولکس واگن تلاش‌های بیشتری در ارائه این‌گونه محصولات به خرج دهد. درنتیجه طی سال ۲۰۱۷ این خودروساز بزرگ آلمانی از یک کراس اوور سابکامپکت جدید با نام تی راک رونمایی کرد.

این شاسی بلند شهری کوچک روی پلتفرم MQB A1 فولکس واگن ساخته شده و فضای بین دو مدل تی کراس و تیگوان را در سبد فولکس به خود اختصاص داده است. هم اکنون این خودرو در کشورهایی نظیر چین، پرتغال و آلمان روی خط تولید قرار دارد.

فولکس واگن تی راک ۲۰۲۳ با چه مشخصات فنی به ایران می‌آید؟

متاسفانه قید سقف قیمت۲۰هزار دلار باعث می‌شود تا ورود خودروهای وارداتی به کشور با محدودیت همراه باشد و تنها برخی تیپ‌ها و مدل‌ها قادر به کسب مجوز واردات باشند. در این میان تنها نسخه از تی-راک که فعلا می‌تواند به کشورمان راه پیدا کند، به موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۰ اسب بخار متکی است. حداکثر گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز حدود ۲۵۰ نیوتن متر اعلام شده که درمجموع توان قابل قبول و مناسبی به حساب می‌آید.

گیربکس هفت سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک در کنار این موتور نصب شده تا نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو برسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ فولکس واگن T-ROC معادل ۸.۴ ثانیه بوده که نشان از چابکی بسیار مطلوب این کراس اوور آلمانی برای بازار ایران دارد. همچنین بیشترین سرعت فولکس واگن تی راک مدل ۲۰۲۳ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است .

 

مدل خودرو فولکس T-ROC
موتور چهار سیلندر – ۱.۴ لیتری- توربو
حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷DCT
شتاب ۰-۱۰۰ ۸.۴ ثانیه
بیشترین سرعت ۱۸۰ km/h
مصرف سوخت ترکیبی ۶ lit/100km
ابعاد (میلی‌متر) ۴۲۴۰-۱۸۱۹-۱۵۷۳
وزن (KG)

بررسی فولکس T-ROC از نظر طراحی

طراحی فولکس واگن تی راک تقریبا به شیوه مشابه دیگر شاسی‌بلند‌های این خودروساز آلمانی صورت گرفته و ضمن ارائه یک استایل زیبا، آلایش و پیچیدگی خاصی در ترکیب چهره و سایر نماهای این خودرو مشاهده نمی‌شود. طراحان با استفاده از ساده‌ترین خطوط توانسته‌اند یک محصول زیبا خلق کنند که طراحی هماهنگ آن مورد پسند اکثر مشتریان قرار خواهد گرفت.

در نمای داخلی نیز وضعیت بر همین منوال پیش رفته و فضایی نسبتا زیبا، مدرن و عامه پسند درون کابین فراهم آورده شده است. ضمن آنکه صندلی‌های ردیف عقب محیطی نسبتا راحت برای افراد با قدی در حدود ۱۸۰ سانتیمتر خواهد بود، بدون آنکه محدودیت‌های شدیدی بر پاها و سر این افراد اعمال شود‌.

کیفیت و متریال کابین نسبتا مرغوب به نظر می‌رسد و درون صندوق عقب نیز ۴۴۵ لیتر گنجایش وجود دارد تا کاربر بتواند لوازم خود را درون آن جا دهد. این میزان گنجایش خیلی وسیع نیست اما می‌تواند پاسخگوی نیاز یک خانواده ۴ نفره به نحوی مناسب باشد.

فولکس تی راک ۲۰۲۳ با چه آپشن‌ها و امکانات به ایران می‌آید؟

اگر همان نسخه موجود در بازار امارات به ایران هم وارد شود، آن وقت باید انتظار داشته باشید که آپشن های این خودرو بسیار رقابتی و متنوع باشد. تجهیزاتی مثل سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه ویژه سرنشینان عقب، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با بلوتوث و usb، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف برقی، خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل، رادار هشدار نقاط کور، سیستم هشدار تصادف جلو، رادار تشخیص اشیا متحرک، کیسه‌های هوای جلو و عابر پیاده، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم مدیریت سیلندرها، سامانه کنترل کم فرمانی، روکش صندلی چرمی و غیره، مهم‌ترین آپشن های فولکس واگن تیراک ۲۰۲۳ برای نسخه ویژه بازار ایران به شمار می‌رود.

زمان و قیمت فولکس واگن تی راک برای بازار ایران

این کراس اوور کوچک آلمانی در بازار کشور امارات بدون احتساب عوارض دولتی با قیمت نزدیک به ۲۰هزار یورو به بازار عرضه شده است. بنابراین اگر همین نسخه به دست مشتری ایرانی نیز برسد، باید احتمال داد که قیمت پایه فولکس واگن تی راک ۲۰۲۳ برای عرضه در بورس حدود ۷۰۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد که البته به این مبلغ در نهایت باید تعرفه گمرک و سایر عوارض عمومی و دولتی، هزینه شماره‌گذاری و غیره را اضافه کرد.

با این حساب بعید به نظر می‌رسد که فولکس واگن تی راک با مبلغ کمتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به دست مشتری نهایی برسد. البته این قیمت برای کسی است که بتواند این ماشین را به طور مستقیم از بورس خریداری کنند و اگر عرضه خودروهای وارداتی همچنان محدود باشد، احتمالا بهای این محصول در بازار آزاد به بیش از ۲ میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

اما اگر شمار عرضه در بورس کفایت کند، قطعا مجالی برای سفته‌بازان و دلالان در بازار آزاد به وجود نخواهد آمد.

در مورد زمان عرضه فولکس واگن تی راک به بازار ایران نیز باید بگوییم که به احتمال قوی فعلا نمی‌توان صحبتی در این باره به میان آورد و اگر یکی از شرکت‌های واردکننده قصد این کار را داشته باشد، احتمالاً باید در اواخر امسال یا بهار ۱۴۰۲ منتظر حضور این خودرو در کشورمان باشیم.

نوشته: حسین باباپور

فولکس تی راک

فولکس واگن تی راک 2023

فولکس تی راک 2023

فولکس واگن تی راک 2023

فولکس T-ROC

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟