کیا پگاس

کیا پگاس ۲۰۲۳ یک سدان اقتصادی مناسب بازار ایران

جمعه - 18 آذر 1401

پیشرانه- کیا پگاس ۲۰۲۳ یک سدان اقتصادی کوچک است که به‌احتمال بسیار زیاد در صورت عملی شدن واردات خودرو به‌زودی مهمان جاده‌های ایران خواهد شد.

پیشرانه- علی‌رغم شنیده شدن سخنان ضدونقیض و اخبار متناقض در بحث واردات خودرو هم‌زمان با نگارش این متن، ظاهراً وزارت صمت اعلام کرده که به‌زودی شاهد ثبت سفارش خودروهای وارداتی در آبان سال ۱۴۰۱ خواهیم بود.

طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، شرکت واردکننده محصولات کیاموتورز به ایران نیز از سوی وزارت صنعت تائید شده است که در صورت صحت این امر، به‌زودی شاهد ورود محصولات کیاموتورز با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار به بازار ایران خواهیم بود.

کیا پگاس ۲۰۲۳ یک سدان اقتصادی کوچک است که به‌احتمال بسیار زیاد در صورت عملی شدن واردات خودرو به‌زودی مهمان جاده‌های ایران خواهد شد. از همین رو بهتر است که به معرفی مشخصات فنی، امکانات، قیمت و سایر ویژگی‌های این سدان کره‌ای بپردازیم. با وب‌سایت خبری «پیشرانه» همراه باشید.

معرفی کیا پگاس

کیا پگاس به‌عنوان یک سدان کوچک (سگمنت بی) از سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودرو شانگهای پا به عرصه وجود گذاشت. جالب است بدانید که این خودرو توسط کمپانی چینی دانگ فنگ تحت یک قرارداد جوینت ونچر با شرکت کره‌ای کیاموتور به تولید می‌رسد و مشتریان هدف آن نیز بیشتر خودرو اولی‌ها و اقشار ضعیف‌تر جوامع درحال‌توسعه هستند.

این سدان کوچک را می‌توان درواقع یکی از نوادگان خودرو پراید به‌حساب آورد که ازلحاظ اقتصادی نیز قیمتی تقریباً مقرون‌به‌صرفه‌ دارد و علاوه بر واردات می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب جهت مونتاژ و یا تولید انبوه در ایران باشد. خصوصاً که کمپانی دانگ فنگ نیز با شرکت‌های ایرانی رابطه مناسبی طی این سال‌ها برقرار کرده است.

طراحی کیا پگاس همان‌طور که از برچسب قیمتی آن انتظار داریم چندان مدرن و ظریف به نظر نمی‌رسد، اما بازهم در مقایسه با خودروهای هم‌رده داخلی موجود در بازار ایران، طرح زیبا و جذابی را ارائه می‌دهد که قطعاً در رنج قیمتی خود موفق به جلب نظر اکثر خریداران خواهد شد. فضای داخل خودرو هم گرچه ازلحاظ جنس پلاستیک به‌کاررفته چندان سطح بالا به نظر نمی‌رسد، اما طراحی آن نسبتاً دل‌نشین است و همان‌طور که اشاره شد، از یک خودروی اقتصادی توقعی بیشتر از این هم نمی‌رود.

مشخصات فنی کیا پگاس ۲۰۲۳

شرکت کیاموتورز برای این سدان اقتصادی خود تنها دو پیشرانه در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها از نوع یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ بوده و دیگری دارای حجم سیلندر ۱.۴ لیتر به همراه سیستم مکش هوای تنفس طبیعی است. فعلاً در بازار کشورهای جنوبی ایران، پگاس با موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی حاضرشده و به‌احتمال‌قوی در صورت ورود این خودرو به کشورمان نیز همین پیشرانه ۱.۴ لیتری روی آن نصب باشد.

حداکثر قدرت ایجادشده توسط این پیشرانه معادل ۹۵ اسب بخار بوده و بیشترین گشتاور آن بالغ‌بر ۱۳۰ نیوتن‌متر است که در حضور یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به‌سوی محور چرخ‌های جلو هدایت می‌شود. این نسخه از کیا پگاس حدود ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن نیز نزدیک ۱۳ ثانیه است. بیشترین سرعت این ماشین اقتصادی کره‌ای هم به حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

درمجموع کیا پگاس ۲۰۲۳ توان حرکتی متعادل برای مصارف روزمره و خانوادگی عامه مشتریان ایرانی ایجاد می‌کند و با توجه به استفاده از موتور اتمسفریک به همراه گیربکس اتوماتیک AT، استهلاک آن در طول زمان نسبت به نمونه‌های توربوشارژر مجهز به گیربکس دوکلاچه یا سی وی تی کمتر خواهد بود که این مهم برای خریدار ایرانی بسیار حائز اهمیت است.

 

مدل خودرو کیا پگاس ۲۰۲۳
موتور چهار سیلندر – ۱.۴ لیتری- تنفس طبیعی
حداکثر قدرت ۹۵ اسب بخار
بیشترین گشتاور ۱۳۰ نیوتن‌متر
گیربکس چهار دنده اتوماتیک AT
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۳ ثانیه
بیشترین سرعت ۱۷۰km/h
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد (میلی‌متر) ۴۳۰۰-۱۷۰۰-۱۴۶۰
حجم باک (لیتر) ۴۳

 

آپشن‌های کیا پگاس ۲۰۲۳

امکانات کیا پگاس مدل ۲۰۲۳ به‌عنوان یک سدان اقتصادی رضایت‌بخش و کافی است؛ هرچند که قطعاً در نسخه پایه آن کمبودهایی مشاهده خواهید کرد که چندان موردپسندتان نیست، اما نسخه فول آپشن این خودرو امکاناتی مثل کروز کنترل، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، دو کیسه هوای جلو، سانروف، آینه‌های جانبی برقی، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری، رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی را ارائه می‌دهد که برای محصولی در این کلاس و با این سطح قیمت کفایت‌کننده ارزیابی می‌شود.

امنیت پگاس ۲۰۲۳

گرچه کیا پگاس تاکنون توسط مؤسسات جهانی مورد آزمون قرار نگرفته است، اما ازآنجاکه روی پلتفرم این خودرو که با کد PB شناخته می‌شود، محصولاتی همچون کیا ریو با سه ستاره ایمنی از یوروانکپ ساخته می‌شوند، می‌توان انتظار داشت که درمجموع سطح امنیت این سدان چینی- کره‌ای یک سرو گردن بالاتر از محصولات اقتصادی موجود در بازار کشورمان باشد و بتواند حداقل‌های ایمنی را برای کاربران ایرانی فراهم کند.

قیمت و زمان عرضه کیا پگاس ۲۰۲۳ در ایران

پگاس مدل ۲۰۲۳ در بازار کشورهای خلیج‌فارس که در آیین‌نامه واردات به‌عنوان مرجع اصلی قیمت خودروهای وارداتی در نظر گرفته‌شده‌اند، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار عنوان‌شده است؛ بنابراین قیمت پایه این خودرو در ایران به حوالی ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان می‌رسد و درنهایت باید دید که وزارت صنعت چه میزان تعرفه و سایر عوارض را روی این خودرو لحاظ می‌کند تا بتوان قیمت نهایی مصرف‌کننده آن را در ایران محاسبه کرد.

نوشته: حسین باباپور

کیا پگاس

kia pegas

کیا پگاس

کیا پگاس

kia pegas

کیا پگاس

کیا پگاس

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟