ام وی ام X33

ام وی ام X33 مشخصات فنی، قیمت و رقبا

دوشنبه - 25 آذر 1398

پیشرانه- درحالی‌که صنعت خودروسازی کشور سال‌هاست به‌جای اینکه در مسیر پیشرفت و افزایش کیفیت قدم بردارد، در عوض شاهد آن هستیم که حتی از حفظ کیفیت تولیدات قدیمی خود نیز عاجز مانده‌اند، اما در عوض صنعت خودروسازی چین دارد ره صدساله را چند شب طی می‌کند.

پیشرانه- درحالی‌که صنعت خودروسازی کشور سال‌هاست به‌جای اینکه در مسیر پیشرفت و افزایش کیفیت قدم بردارد، در عوض شاهد آن هستیم که حتی از حفظ کیفیت تولیدات قدیمی خود نیز عاجز مانده‌اند، اما در عوض صنعت خودروسازی چین دارد ره صدساله را چند شب طی می‌کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» فقط کافی است نسل‌های مختلف از یک خودرو چینی را در کنار هم قرار دهید تا متوجه پیشرفت سریع و عجیب این سخت‌کوشان آسیایی شرقی شد.

اوایل سال ۹۶ بود که شرکت مدیران خودرو از سومین مدل X33 که با پسوند S به بازار عرضه‌شده است رونمایی کرد و حالا که سه سالی است که از عرضه ایکس ۳۳ اس اسپرت به بازار می‌گذرد، قصد داریم این خودرو را به نقد و چالش بکشانیم پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

این محصول در چین با نام تیگو ایکس ۳۳ شناخته می‌شود، اما در ایران به دلیل حفظ نام برند تجاری مدیران خودرو لوگو این شرکت بر روی این خودرو نصب شد.

ام وی ام X33 نخستین بار در حدود ۷ سال قبل وارد بازار خودرو کشور شده و توانست به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول این شرکت در ایران نام خود را به ثبت برساند.

زیرا در زمان عرضه این خودرو، رقیبی جدی برای آن در بازه قیمتی آن سال‌ها حضور نداشته و می‌توان یکی از عوامل دیگر فروش بالا این محصول در سال‌های نخستین را کیفیت ساخت مناسب‌تر نسبت به محصولات داخلی دانست.

واژه‌ی تیگو (Tiggo) در شرکت چری، مخصوص کراس‌اورهای این برند است. درواقع، اولین تیگو در بازار ایران X33 بود که هنوز هم از مهم‌ترین تولیدات چری است. این خودرو، سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و همچنان با تکیه‌بر پلتفرم اولیه، پس از چند تغییر چهره تولید می‌شود. مدیران خودرو هر سه مدل تیگو ۳ را به ایران وارد کرده است. این سه مدل عبارت‌اند از: مدل پایه و فیس‌لیفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴. چری تیگو ۳ یا همان ام وی ام ایکس ۳۳، امروزه در چین، روسیه، اروگوئه، مصر، اندونزی و کرمان ایران تولید می‌شود. آخرین‌مدل این خودرو در ایران، کد X33 S اسپرت دارد تا متفاوت از مدل‌های قبلی تشخیص داده شود.

طراحی داخلی و بیرونی

طراحی بیرونی X33S نسبت به مدل‌های گذشته فرق نسبتاً زیادی داشته است. برخلاف ذهنیتی که از خودروهای چینی در ذهن برخی افراد نقش بسته، در نگاه نخست نمی‌توانیم X33S را به هیچ خودروی معروفی شباهت دهیم. این اتفاق حتی در نگاه‌های بعدی هم نمی‌افتد! واقعیت این است که طراحی مدل جدید ایکس ۳۳ بسیار متفاوت‌تر و جذاب‌تر است.

فاصله‌ی بین دو محور ۲۵۱۰ میلی‌متری و فاصله‌ی ۱۹ سانتی‌متری از سطح زمین که به آن اشاره کردیم و همچنین نسبت بندی مناسب تمامی بخش‌های بدنه باعث شده تا با یک خودروی پویا و چشم‌نواز روبرو باشیم. گفتنی است که این خودرو با دو نام تجاری چری و MVM ارائه می‌شود و در برند MVM قسمت سقف خودرو دارای رنگ متفاوتی نسبت به بدنه است.

تغییرات گسترده این اتاق نسبت به نسل قبل موجب زیبایی بیشتر MVM X33S شده است. با نگاهی گذرا به نسل جدید ام وی ام X33 می‌توان دریافت که شرکت چینی چری سعی کرده تا این اتاق را به المان‌های اسپرت و جسورانه مزین نماید.

در مدل X33S نمای جلوی خودرو با چراغ‌هایی زیبا، جلوپنجره‌ای چشم‌نوازتر و سپری تأثیرگذارتر تزئین شده است و تفاوت شگرفی نسبت به مدل‌های قبلی X33 دارد.

از نمای پشت، چراغ‌های کوچک با ابعاد خودرو هماهنگ هستند. درگذشته، چراغ‌های بزرگ در بخش عقب خودروهای چینی، خصوصاً کراس‌اورها را شاهد بودیم که چندان جذابیت نداشتند. البته، نباید فراموش کنیم مدل اولیه‌ی X33 به دلیل الگوبرداری واضح از کراس‌اورهای ژاپنی مثل تویوتا راو ۴ (نسل دوم و سوم) و سوزوکی گرند ویتارا، طراحی متناسبی در نمای پشت داشت. این خودرو برخلاف نمای روبه‌رو که در سال‌های گذشته دست‌خوش تغییرات گسترده شده، تفاوت چشمگیری در نمای پشت مدل‌های مختلف ندارد.

کابین خودرو بسیار زیبا و چشم‌نواز طراحی‌شده است و به‌زعم بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین نقطه قوت آن به شمار می‌آید. در بدو ورود به کابین نوارهای قرمزرنگ حاشیه دریچه هوا و بر روی درب، توجهات را به خود جلب نموده است و توانسته است جلوه‌ای اسپرت به کابین ببخشد.

فرمان خودرو به‌صورت ۳ پره و دو رنگ طراحی‌شده است که تعدادی از کلیدهای کنترلی بر روی آن نصب‌شده‌اند. صفحه‌نمایش ۸ اینچی مورداستفاده نیز به مدرن‌تر شدن نمای داخل کمک کرده است.

در طراحی داشبورد از پلاستیک استفاده‌شده است که یکی از نقاط ضعف آن به شمار می‌آید. از امکانات خودرو می‌توان به مواردی چون حس‌گر پارک، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم برقی آینه کناری، کروز کنترل، سانروف، تهویه مطبوع خودکار و … اشاره نمود.

از دیگر مواردی که پیرامون خرید این خودرو به خریداران توصیه می‌شود، وجود امکانات رفاهی قابل‌قبول در این مدل است. در ایکس ۳۳ جدید بسیاری از موارد پیرامون مسئله مهمی همچون آپشن در نزد ایرانیان رعایت و بهبودیافته است، از امکانات قابل‌قبول این خودرو می‌توان به وجود دو حالت رانندگی شامل Eco Mode و Sport Mode، کاهش میزان صدای ورودی به داخل اتاق طبق استانداردهای روز، حس‌گر پارک و دوربین دنده‌عقب، نمایشگر ۸ اینچی لمسی همراه با نویگیشن، بلوتوث باقابلیت اتصال به تلفن همراه، استفاده از دو رنگ متفاوت در داخل خودرو، صندلی‌ چرمی با دوختی قرمزرنگ، رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی، آینه‌های جانبی برقی، کامپیوتر سفری، سانروف برقی و کروز کنترل اشاره کرد.

مشخصات فنی

همچون دو نسل گذشته، برای ام‌ وی‌ ام X33 اسپرت نیز از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر استفاده‌شده است که قدرت کافی برای تجربه یک رانندگی هیجان‌انگیز را در اختیار راننده قرار نمی‌دهد. این شاسی‌بلند کوچک برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد که چندان عدد جالبی به نظر نمی‌آید.

وزن ایکس ۳۳ اسپرت در حدود  ۱۴۲۰ کیلوگرمی است، تحمل وزن این خودرو بر دوش پیشرانه ای گذاشته شده که در دور ۵۷۵۰ می تواند ۱۳۶ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گشتاور موتور ۲۰۰۰ سی سی ایکس ۳۳ جدید، ۱۸۲ نیوتن متری در دور ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ به محور جلو منتقل می شود.

گیربکس در نظر گرفته‌شده برای ام‌ وی‌ ام X33 اسپرت از نوع هفت سرعتِ CVT بوده که علاوه بر استهلاک کمتر، تعویض دنده‌های دقیق‌تری را برای این خودرو به ارمغان آورده است. ناگفته نماند که عایق‌بندی کابین این خودرو نسبت به گذشته کارآمدتر بوده و صدای واردشده به کابین آن به میزان ۶ دسیبل کاهش‌یافته است.

شتاب ۰ تا صد X33S نیز برابر با ۱۳ ثانیه ذکر شده است که نمی‌تواند برای عاشقان سرعت چندان عدد راضی کننده ایی نیست، همچنین براساس اعلام شرکت سازنده اصلی چری، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برابر با ۹.۵ لیتر است که البته این میزان در ترافیک‌های شهری تا ۱۱ لیتر هم افزایش می‌یابد. بنابراین X33S یک خودرو تقریبا پر مصرف است.

ایمنی و گارانتی ام وی ام X33

همانند اکثر خودروهای چینی دیگر نباید انتظار بالایی از این خودرو در حوزه ایمنی داشته باشیم. تنها امکانات ایمنی خودرو نیز شامل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است.

شرکت چری chery، در طراحی Tiggo 3 یا همان MVM X33 S از بدنه‌ی کامل فلزی در کنار صفحات فولادی گالوانیزه شده با استحکام بالا استفاده کرده که قدرت بالا در جذب نیروی حاصل از برخورد دارد. برای استحکام درها از میله‌های فولادی مستحکم استفاده‌شده تا هنگام تصادفات از طرفین دچار فرورفتگی و آسیب شدید به سرنشینان نشود.

برخی از تجهیزات و امکانات ایمنی خودرو ام وی ام X33S

دو عدد کیسه‌ هوای ایمنی SRS برای راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای برای سرنشینان عقب، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل فشار باد لاستیک (TPMS)، سیستم ضد سرقت الکترونیکی Immobilizer و حس‌گر پارک

شرکت مدیران خودرو نماینده و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات برند چینی چری یکی از گسترده‌ترین مراکز خدماتی مابین سایر شرکت‌های خصوصی عرضه‌کننده خودرو در ایران بوده و بر اساس آخرین ارزیابی اعلام صورت گرفته توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت مدیران خودرو موفق به کسب جایگاه اول در میزان رضایت‌مندی مشتریان با امتیاز دریافتی ۶۹۶، پیرامون خدمات پس از فروش در بین شرکت‌های تولیدکننده خودرو در کشور نیز قرارگرفته است. شرکت مدیران خودرو برای این چینی خوش فروش بازار گارانتی ۳ ساله یا ۳۶ ماهه یا ۷۰ هزار کیلومتری را در نظر گرفته است.

رقبا ام وی ام X33

در این رنج قیمتی خودروهای دیگری همچون لیفان x60 و چانگان cs35 هم حضور دارند که می‌توانند با ایکس ۳۳ اسپرت مبارزه کنند که البته در این رقابت، ام وی ام X33 اسپرت برتری محسوسی نسبت به رقبای هم‌وطن خود دارد.

مهم‌ترین رقیب ام وی ام X33 اسپرت در ایران جک s3 است که اگر ام وی ام x33 اسپرت را با جک s3 مقایسه کنیم، محصول ام وی ام قیمت بسیار بالاتری دارد و اگر این اختلاف قیمت را در نظر داشته باشیم، جک S3 ارزش خرید بالاتری دارد.

ام وی ام X33 یکی از موفق‌ترین محصولات مدیران خودرو در بازار ایران ازنظر کیفیتی به شمار می‌رود اما از جهت فروش همانند سایر خودروهای این شرکت بازار خریدوفروش خوبی ندارد و خدمات پس از فروش مناسبی هم برای آن عرضه نمی‌شود. پیشنهاد ما این است که در این بازه قیمتی، به سراغ نمونه‌های دست‌دوم جک S5 و چری تیگو ۵ بروید که بدون شک کیفیت بالاتر و ارزش خرید بالاتری دارند.

قیمت ام وی ام X33

در خصوص قیمت ام وی ام ایکس ۳۳ باید گفت که نسخه اسپرت این خودرو در نمایندگی‌های مدیران خودرو در بازه قیمتی ۲۳۶ میلیون تومانی قرار دارد حال قیمت این خودرو در بازار آزاد برای مدل ۹۸ حدود ۲۰۰ میلیون تومان است، سال گذشته این خودرو در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون قیمت داشت.

البته درزمانی که شما این مطلب را می‌خوانید قیمت این خودرو قطعاً بالاتر رفته است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟