مرید سادات: جهش نرخ دلار، عامل ایجاد کف قیمتی جدید سهام «گروه خورویی»

شنبه - 24 دی 1401

مرید سادات: بازار بورس ما با نرخ دلار آزاد قیمت گذاری نمی شود و عمدتاً نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار توافقی بوده که مبنای سودآوری شرکت های بورسی است. هر چقدر نرخ دلار نیمایی بتواند فاصله خودش را با نرخ توافقی و نرخ بازار آزاد، کمتر کند قطعاً می تواند کمک حال صنایع بورسی باشد و به بازار ما کمک کند

 پیشرانه– در هفته های اخیر، یعنی در بازه زمانی کوتاه مدت، شرکت های قطعه سازی و خودرو سازی گروه بورسی «خودرو و ساخت قطعات»، روزهای نسبتاً پُررونقی را در بورس اوراق بهادار تهران، پشت سر گذاشتند. این رونق، چه از نظر حجم سهام مبادله شده شرکت های گروه خودرویی و چه از نظر افزایش قیمت سهام شرکت های این گروه، قابل بررسی است.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، قیمت سهام شرکت های خودرویی و به طور خاص ایران خودرو و سایپا، در ماه های گذشته، گاه سیر نزولی طی کرده و با کف های حمایتی مستحکم برخورد می کردند. قیمت این سهم ها، هر بار که کاهش پیدا می کرد، هیچگاه از همین محدوده های همیشگی بین ۱۵۰ تا ۱۵۰ تومان، پایین تر نمی رفت.

با این حال و پس از کاهش ها و افزایش های نه چندان زیاد قیمت سهام گروه خودرویی، بالاخره یک دوره رشد قیمتی متفاوت و قابل توجه برای این گروه از اوایل آبان ۱۴۰۱ شروع شد. به طور مشخص قیمت سهام ایران خودرو و سایپا که در روز چهارشنبه ۴ آبان به ترتیب تا محدوده های ۱۷۹ تومان و ۱۵۹ تومان نزول کرده بودند، هم اکنون به ترتیب تا ۳۳۱ تومان و ۲۵۵ تومان افزایش پیدا کرده و رشدهای حدود ۹۰ درصد و ۷۰ درصد را طی دو ماه اخیر نشان می دهند.

*بورس تهران و ریزش ها و رویش ها

دکتر حسین مریدسادات – کارشناس بازارهای مالی و سرمایه- در خصوص دلایل رشد سهام گروه خودرو و ساخت قطعات، در گفت و گو با خبرنگار وب سایت «پیشرانه» گفت:

«قیمت سهام خودرویی ها چندان بالا نیامده. ما وقتی می توانیم بگوییم قیمت سهام خودرویی ها بالا آمده که ریزش قبلی آنها را در نظر نگیریم.  برای مثال، قیمت یک سهم قبلاً ۸۰۰ تومان بوده و بعداً به ۱۶۰ تومان رسیده ولی الان به ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. بنده، نظر شخصی خودم را اعلام می کنم که رشد عجیب و غریبی اتفاق نیفتاده است. ما دو و نیم سال، سرکوب بازار سرمایه را داشته ایم و نتیجه این سرکوب، قیمت هایی شده که شاید یک روز برای بازار سرمایه، خاطره شود. چرا که چنین نمادهایی و در چنین قیمت هایی، عجیب به نظر می رسند».

این کارشناس بازار سرمایه، افزود:

«بازار به دنبال برخی رخدادها رشد کرد و گروه خودرویی نیز متناسب با آنها حرکت کرد. مهم ترین عاملی که محرک بازار بوده، عامل تورم بوده است. در دوره قبل که شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود و بعداً کاهش پیدا کرد، نرخ دلار ۳۰ هزار تومان بود، اما الان شاخص کل، در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بوده و نرخ دلار ۴۰ هزار تومان است»

وی، در خصوص ادامه تحرکات بعدی بورس اظهار داشت:

«از نظر من، بازار بورس، باید ۳۰ درصد دیگر رشد کند، تا به اندازه نرخ دلار رشد پیدا کرده باشد. نمی شود بگوییم که به شکل کورکورانه سهام داری کنیم و به نحوی نه بخریم و نه بفروشیم ولی نرخ دلار باعث شد بازار سهام به نوعی حرکت کند».

مرید سادات، یکی از عوامل افزایش و محرک قیمت سهام گروه خودرویی را عرضه خودرو در بورس کالای ایران دانسته و تصریح می کند:

«اگر بخواهیم درباره گروه خودرو صحبت کنم، باید بگویم یکی از محرک هایی که باعث شد گروه خودرویی حرکت کند، فروش خودرو در بورس کالا بود. یک عامل که مشخص هست و همه فعالان بازار انتظار داشتند این امر محقق شود فروش خودرو به قیمت منصفانه و به صورت مستقیم، شفاف و رودرو به مصرف کننده است. از این طریق، هم خودروساز منفعت می رود و هم خریدار. ما دیدیم که در بورس کالا، بسیاری از خودروها ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت بازار آزاد، به دست مصرف کننده رسید. از طرفی، باعث شد خودرویی ها صورت های مالی جذابی را به نسبت گذشته اعلام کنند. بنابراین، من فکر می کنم محرک گروه خودرویی، همین دو عاملی بوده که مطرح کردم».

*از جهش بزرگ سال ۱۳۹۹ تا رشد اخیر بورس

بعد از جهش طوفانی بزرگ بورس در سال ۱۳۹۹، قیمت سهام شرکت های مختلف کاهش پیدا کرد ولی آهسته اهسته برخی سهم ها دوباره رشد کرده اند. این رشدی که در قیمت سهام گروه خودرویی اتفاق افتاده، ظرف دو ماه اخیر قابل توجه بوده است. قیمت سهام ایران خودرو ۹۲ درصد و سایپا ۷۱ درصد در این مدت کوتاه رشد داشته است.

مرید سادات، در خصوص این که آیا این مقدار رشد قیمت سهام گروه خودرویی و در رأس آنها ایران خودرو و سایپا که در کوتاه مدت رخ داده، نوید ادامه رشد در آینده را می دهد یا نه، گفت:

«به طور قطع، گروه خودرویی با اخبار حرکت می کند. محرک بازار تا الان افزایش نرخ دلار بوده و بعد هم فروش خودرو در بورس کالا. اگر این دو مولفه در مدار صعود قرار بگیرند، یعنی دست اندازی هایی نشود در مورد عرضه خودرو در بورس کالا و از طرفی قیمت دلار بازار آزاد در محدوده های ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان باقی بماند و به سمت بالا حرکت کند، می تواند نوید این را بدهد که گروه خودرو و الباقی گروه خودرو بتوانند رشد های خوبی داشته باشند».

هر چند که این کارشناس بازار سرمایه، نسبت به نحوه تصمیم گیری مقامات دولتی و حاکمیتی اظهار امیدواری کرده و تصریح می کند:

«ما حداقل امیدوار هستیم اگر متولیان به بازار کمک نمی کنند حداقل زخم به بازار نزنند. متاسفانه ما خبرهایی شنیده ایم که جای تعجب داشت اگر متولیان و مسئولان بخواهند چنین تصمیمی در مورد توقف عرضه خودرو و بورس کالا بگیرند».

*تثبیت نرخ ارز نیمایی و بورس تهران

با کناره گیری صالح آبادی از ریاست بانک مرکزی و انتخاب محمدرضا فرزین، برای ریاست بر این بانک، وی در ساعات اولیه پذیرش این مسئولیت جدید، از تثبیت نرخ دلار نیمایی برای کالاهای اساسی در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خبرداد.

درضا این اعلام تثبیت نرخ ارز سامانه نیما توسط محمدرضا فرزین، شوکی به بازار سرمایه وارد کرد. هر چند برخی کارشناسان مدعی شدند که این تثبیت نرخ فقط مربوط به کالاهای اساسی بوده و اتفاقاً فرزین به بازار سیگنال مثبت برای رشد داده است.

مرید سادات در همین زمینه این طور اظهار نظر می کند:

«ما یک نرخ ارز نیمایی داریم و یک نرخ ارز توافقی. این صحبت ها مطرح شد که صنایع، بر مبنای نرخ توافقی، دلارشان را بفروشند. بنابراین، به نظر می رسد نرخ دلار نیمایی بالاتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد شد و مدیریت کردن آن با حالت دستوری میسر نخواهد بود.

بازار بورس ما با نرخ دلار آزاد قیمت گذاری نمی شود و عمدتاً نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار توافقی بوده که مبنای سودآوری شرکت های بورسی است. هر چقدر نرخ دلار نیمایی بتواند فاصله خودش را با نرخ توافقی و نرخ بازار آزاد، کمتر کند قطعاً می تواند کمک حال صنایع بورسی باشد و به بازار ما کمک کند».

*تحلیل حجم معاملات گروه خودرویی

در روزهای گذشته، از میان سهام گروه های مختلف بورسی، خرید سهام گروه خودرویی شدت پیدا کرد و در برخی روزها حتی تا یک میلیارد برگه سهام خودرویی خریداری شد. مرید سادات، در خصوص این که گروه خودرویی نسبت به بقیه گروه های بورسی چه وضعیت و ویژگی خاصی دارد، اظهار داشت:

«حجم معاملات گروه خودرویی، بیشتر بوده ولی گروه خودرویی به دلیل افزایش سرمایه ای که در سال ۱۳۹۸ داشتند، قیمت شان قیمت سنگینی نیست. برای مثال، شاید یک میلیارد برگه شرکت های خودرو سازی، معادل ۱۰ میلیون برگه نمادی مثل نماد پتروشیمی زاگرس یا پالایش نفت تبریز باشد. در مورد تعداد معاملات نمی شود با قاطعیت صحبت کرد و باید در مورد ارزش معاملات روز هر سهم صحبت کرد. ما باید آنالیز کنیم که نسبت به بقیه گروه های بورسی چقدر معامله شده».

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه سخنانش افزود:

«بر کسی پوشیده نیست که گروه خودرویی بورس، یکی از گروه های پُر تعداد و پُرتقاضا در هفته های اخیر بوده است. امیدوارم این پر تقاضایی، ادامه دار باشد و یقیناَ رشد قیمت سهام گروه خودرویی به رهبری ایران خودرو به عنوان لیدر، باعث رشد کل بازار خواهد شد».

*رشد ۹۰ درصدی هر سهم ایران خودرو

بررسی نوسانات قیمت سهام شرکت های عضو گروه خودرویی بورس و به طور خاص بزرگان این گروه از جمله «ایران خودرو»، «سایپا» و حتی «بهمن» و از سوی دیگر شرکت قطعه سازی «کمک فنر ایندامین»، نشان می دهد که در دوره زمانی کمتر از سه ماه، رشد قابل توجهی در این حوزه محقق شده.

به عنوان نمونه و مشتی از خروار می توان گفت که قیمت هر سهم ایران خودرو در روز ۹ مرداد ۱۴۰۱ در حد ۱۷۳ تومان بوده، در روز ۴ آبان به ۱۷۹ تومان افزایش پیدا کرده و در روز ۱۸ دی ماه جاری، یک رکورد شکنی جدید به ثبت رسانده و قیمت هر سهم این شرکت به ۳۴۵ تومان جهش کرده که نشان از ۹۲ درصد رشد قیمت دارد.

قیمت هر سهم سایپا از محدوده ۱۵۹ تومان در روز ۴ آبان ۱۴۰۱، به ۲۷۲ تومان در روز ۱۷ دی ماه رسیده و در دوره دو ساله اخیر رکورد شکنی کرده و ۷۱ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

همچنین هر سهم گروه بهمن از ۱۲۴ تومان در روز ۴ آبان به محدوده ۲۳۵ تومان فعلی رسیده و قیمت هر سهم کمک فنر ایندامین نیز از محدوده ۱۴۹۶ تومان به حدود ۲۲۶۱ تومان فعلی رسیده. بر این اساس، شرکت های گروه خودرویی، جهش قابل توجهی را به ثبت رسانده و سود و بازدهی خوبی را در کوتاه مدت برای سهامداران خودشان ایجاد کرده اند.

مرید سادات، در تحلیل این که آیا کسانی که در دو، سه ماهه اخیر سهام شرکت های گروه خودرویی را خریده اند اقدام خوبی انجام داده اند یا نه، این طور می گوید:

«من همیشه بارها گفته ام که کف قیمت سهام ایران خودرو ۱۸۰ تومان و کف قیمت سهام سایپا ۱۵۰ تومان است . حتی بازار در بدترین شرایط، نسبت به این کف های قیمتی واکنش نشان داده و این کف های قیمتی، حفظ شده اند. سهامداران می توانند در قیمت های فعلی این سهام، سود شناسایی کنند. به نظر من، کف قیمتی جدید ایران خودرو محدوده ۳۰۰  تومان بوده و کف جدید نماد سایپا محدوده ۲۵۰ تومان است. تا این دو حمایت از دست نرفته، گروه خودرویی و بازار در مدار صعود خواهند بود».

*شرکت های پُربازده بورس در هفته سوم دی ۱۴۰۱

در هفته سوم دی ۱۴۰۱ چند شرکت بورسی، بیشترین بازدهی هفتگی را داشتند و در مقام اول بازدهی، شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی (تولید کننده کابل مخابراتی) بود و چهارمین شرکت پُربازده هفته گذشته نیز، ماشین سازی نصیر. مرید سادات، در خصوص این که به چه علت ماشین سازی نصیر به عنوان عضو گروه خودرویی، تا این حد در هفته گذشته توانسته رشد کند و جزو پُر بازده ترین ترین نمادها هفته سوم دی ماه شود، این طور اظهار نظر کرد:

«برخی از این نمادهای بورسی درگیر سفته بازی هستند، یعنی متاسفانه پول هوشمند پشت آنها بوده و این وضع باعث می شود سهام این شرکت ها رشد کنند. اصولاً سهام بازار به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته، نمادهای بزرگ هستند که بازیگر محور نیستند. دسته دوم، نمادهای کوچکی که پروژه می شوند

بخشی از این نمادهای بورسی، پروژه هستند و پول هوشمند پشت آنها قرار دارد. پول هوشمند از آنها حمایت می کند و تا زمانی که پول هوشمند پشت شان هست قطعاً در مدار صعود خودشان، به رشد ادامه خواهند داد».

*تعریف پول هوشمند در بورس تهران

مرید سادات، در تعریف خود از پول هوشمند، ضمن اشاره به این که «پول هوشمند پولی هست که برای سفته بازی در بازار بوده و البته چیز بدی نیست و در همه بازارهای مالی در تمام دنیا، باید سفته بازان حضور داشته باشند»، می گوید:

«سفته بازان معمولاً یک سهم را خرید می کنند، شناوری یک سهم را خشک می کنند و بعد از یک بازه زمانی، از بازار خارج می شوند. البته این بخش، بخشی از بازار بوده و بر کسی پوشیده نیست. برخی نمادهای بورسی که با پول کمی می شود آنها را جمع و جور کرد درگیر این موضوع هستند».

*قیمت گذاری خودرو و شورای رقابت

مرید سادات، راجع به علت کاهشی شدن برخی سهام شرکت های گروه خودرویی از جمله سایپا و ایران خودرو گفت:

«اگراین شرکت ها دارای صف خرید شدند، دلیل داشت. برخی نمایندگان مجلس، نطق غیر کارشناسانه ای در مورد ضرورت قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت داشتند. این نمایندگان مجلس گفته اند که ما به التقاوت قیمت پایه و قیمت فروش خودرو در بورس کالا را به جیب دولت بریزند. البته من متاسفم که این طور اظهار نظر می شود. چرا که این افراد، دانسته ای ندارند یا کمر به قتل صنعت خودرو می بندند. به غیر از این دو حالت، حالت دیگری نخواهد بود.

وی، در ادامه و در همین رابطه اظهار داشت:

«نطق نسجینده نمایندگان مجلس، باعث شد بازار واکنش نشان بدهد و تمام این نمادها در صف فروش قرار بگیرند. دلیل فشار فروش سهام این شرکت ها این بود. هر چند که این شرکت ها، صعود خوبی داشتند. اگر هم اصلاح قیمتی کنند اتفاق عجیبی برای بازار نخواهد بود».

*جا ماندگی بورس از بازارهای رقیب

مرید سادات که به عنوان مدرس و کارشناس بازارهای مالی فعالیت می کند، در پایان سخنانش و در ارتباط با کف های قیمتی جدید و چشم انداز سهام خودرویی گفت:

«قیمت های ۳۰۰ تومان و ۲۵۰ تومان، کف های قیمتی سهام ایران خودرو و سایپا خواهند بود. این قیمت ها، کف های حمایتی بازار هستند و ما باید ببینیم که بازار نسبت به این محدوده ها چه کار می کند.

با اعداد و ارقام فعلی قیمت دلار، طلا و مسکن، جا مانده ترین بازار، بازار بورس بوده و هیچ بازاری این مقدار عقب ماندگی را برنمی تابد. هر چند که احتمال ریزش سهام خودرویی به طور موقت وجود دارد چون بازار، در روز چهارشنبه فروشنده داشته است. در هفته آخر دی ماه یا در روزهای بعد از آن، روند کُلی بازار مشخص خواهد شد».

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟