عرضه در بورس، بستری برای شفافیت بازار

یکشنبه - 25 دی 1401

پیشرانه -عرضه خودرو در بورس کالا با حذف واسطه ها به شفاف شدن قیمت ها تبدیل می شود، موضوعی که به نفع تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود.

پیشرانه -عرضه خودرو در بورس کالا با حذف واسطه ها به شفاف شدن قیمت ها تبدیل می شود، موضوعی که به نفع تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، کنترل بازار خودرو ایجاد تحرک در این بازار یکی از چالش های مهمی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با شروع دولت سیزدهم با آن مواجه بود.

رکود در بازار خودرو  از یک سو و افزایش شدید قیمت ها از سویی دیگر  عرضه کننده و مصرف کننده را با سردرگمی مواجه کرده بود. در این بین شاید تنها واسطه گران با سودها چند ده میلیونی از شرایط استفاده می کردند. در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی نیز بارها خطاب به وزیر صمت نسبت به شرایط موجود در بازار خودرو اعتراض کرد، شرایطی که حتی برگزاری قرعه کشی ها و ایجاد سامانه یکپارچه فروش هم نتوانست دردی از آن دوا کند.

عرضه در بورس راهکار دیگری بود کت پیش روی وزارت صمت قرار داشت تا در پی افزایش تولید و عرضه از سوی خودرو سازان با فروش در بورس کالا بتواند دست واسطه ها از بازار را کوتاه کند.

عرضه خودرو در بورس کالا در چند مرحله به صورت آزمایشی با اما و اگرهای بسیار آغاز شد. خودروسازان نیز از شرایط پیش آمده رضایت بیشتری نسبت به روش های قبلی داشتند و تفاوت بین قیمت درب کارخانه و بازار بسیار کمتر از قبل شده بود. البته در این بین مجلس و برخی کارشناسان این صنعت با عرضه در بورس مخالفت داشتند اما با مشخص شدن کف عرضه از سوی وزارت صمت برای مدل های مختلف، خودروسازان میزان عرضه خود در بورس را افزایش دادند. شرایطی که بدون شک به نفع مصرف کننده بود و با شکست قیمت ها مواجه شد.

این در حالی بود که با رشد ناگهانی قیمت ارز و ورود دلار به کانال ۴۱ هزار تومان، قیمت خودرو در بازار آزاد با افزایش چشمگیری مواجه شد که وزیر صمت این رشد را ناشی از نوسانات ارزی می دانست.

اما از سویی دیگر با افزایش عرضه در بورس کالا، قیمت ها با کاهش و به قیمت کارخانه نزدیک شدند، اتفاقی که در روزهای گذشته عرضه خودروی شاهین با آن مواجه شد.  در نتیجه استفاده از سازوکار بورس برای فروش خودرو می تواند به ایجاد شفافیت در این بازار کمک کرده و سود حاصل را راهی صنعت  خودرو کند، در حالی که در روش های قبلی سودهای هنگفت راهی جیب دلالان و واسطه ها می شد.

همچنین با شفاف شدن قیمت ها و کاهش های رخ داده در روزهای اخیر استقبال مصرف کننده از عرضه در بورس افزایش پیدا کرده است.

درواقع شرایط موجود نشان می دهد بستر ایجاد شده به نفع تولیدکننده و عرضه کننده است و حذف واسطه ها به آرام شدن بازار منجر شده می شود.

در این فضا عرضه کننده و مصرف کننده مشخص است و همین موضوع باعث شفاف شدن بازار می شود. بدون شک با افزایش عرضه در بازار قیمت ها واقعی تر شده و خودرو با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده می رسد. این اتفاق رفته رفته خودرو را از کالای سرمایه به کالای مصرفی تبدیل خواهد کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟