بازار تایر در دست واردکنندگان

چهارشنبه - 28 دی 1401

پیشرانه – امروز واردکنندگان تایر بازار را به دست گرفته و به نوعی تولیدکننده داخلی را از میدان رقابت خارج کرده اند، این در حالی است که تنها ۱۰ شرکت در حوزه تولید تایر فعالیت دارند.

پیشرانه – امروز واردکنندگان تایر بازار را به دست گرفته و به نوعی تولیدکننده داخلی را از میدان رقابت خارج کرده اند، این در حالی است که تنها ۱۰ شرکت در حوزه تولید تایر فعالیت دارند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، در حالی بیش از ۱۴۰ شرکت واردکننده تایر در کشور فعالیت دارند که شرکت های تولیدکننده این محصول در ایران به ۱۰ مورد هم نمی رسند.

نکته مهم آن است که در این میان تولیدات ۳ شرکت داخلی لاستیک بایاس است که این تولید منسوخ شده و این شرکت ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

هفت شرکت دیگر هم تولیداتشان به تایر های سواری اختصاد دارند در نتیجه نیاز به تایرهای باری از طریق واردات تامین می شود.

کمبود در بازار تایر های باری و همچنین بالا بودن تقاضا در بخش های دیگر باعث شده تا بازار به دست شرکت های وارد کننده افتاده و جایگاه تولیدکنندگان داخلی تضعیف شود.

البته در گفت و گو با واردکنندگان این موضوع رد می شود و آنها پذیرای این تسلط بربازار نیستند.

حضور پررنگ واردکنندگان باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی برای دستیابی به سهم بازار مجبور به کاهش قیمت شوند به نحوی که قیمت تایر های داخلی نصف قیمت

تایرهای وارداتی است البته فراموش نکنیم واردات تایر مشمول تعرفه ۳۲ درصدی است.

البته در شرایط فعلی فعالیت هم برای واردکننده و هم تولیدکننده دشوار است. محمدرضا گنجی تولیدکننده تایر درباره وضعیت موجود بیان می کند: واردکننده از قیمت گذاری معاف است اما تولیدکننده مشمول قیمت گذاری دستوری می شود اما در مقابل وارد کننده و تولیدکننده از ارز نیمایی استفاده می کنند. اما متاسفانه شرکت های واردکننده روز به روز به شرایط بهتری دست پیدا می کنند و ضعیف تر می شوند.

تاجران بدون تعیین قیمت و با هر درصدی سود و حتی عدم درج در سامانه فروش می توانند واردات و فروش داشته باشند اما تولید کنندگان باید هم تضمین قیمت شان دستوری

باشد و هم همه حلقه های تولیدشان را در سامانه وارد کنند .

گنجی معتقد است، کالای خارجی برای کیفیت بالا دو برابر قیمت به فروش نمی رود بلکه نمی گذارند محصول داخلی به دلیل قیمت گذاری دستوری به فروش برود. ادامه دار شدن این موضوع می تواند تولید کنندگان داخلی را از میدان به در کرده و در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟