بورس کالا به واقعی شدن قیمت خودرو کمک می‌کند

چهارشنبه - 28 دی 1401

پیشرانه – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ تولید کننده‌ای قادر به ادامه تولید با زیان نیست و در این چارچوب عرضه خودرو در بورس می‌تواند به حذف سفته بازی و واقعی شدن قیمت خودرو کمک کند.

پیشرانه – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ تولید کننده‌ای قادر به ادامه تولید با زیان نیست و در این چارچوب عرضه خودرو در بورس می‌تواند به حذف سفته بازی و واقعی شدن قیمت خودرو کمک کند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ،  علی اکبر کریمی، در آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران‌خودرو افزود: تولید موتور یکی از گلوگاه های صنعت خودرو است و گروه صنعتی ایران خودرو با تولید موتور جدید EFP گام مثبت و ارزشمندی در جهت بهبود کیفیت محصولات خود برداشته است.

وی گفت: تولید موتور و طراحی پلتفرم نیازمند هزینه سنگینی است و شرط تامین این هزینه تولید در تیراژ بالاست و تولید مثلا چند صد هزار موتور اقتصادی نخواهد بود و باید تولید میلیونی موتور را شاهد باشیم تا امکان رقابت داشته باشد.
کریمی افزود: صنعت خودرو با سه چالش اصلی مواجه است که نخستین عرصه در بخش تولید است، با توجه به نیاز کشور به خودرو و نقش خودروهای سواری و سنگین در زندگی مردم تعداد تولید خودرو بسیار اهمیت دارد و اکنون خودرو حلقه مهمی در زنجیره اقتصاد کشور و اگر صادرات آن توسعه یابد می تواند به کالای مهمی در سبد صادراتی کشور تبدیل شود.
کریمی، تقاضای موثر سالانه کشور به خودرو را حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، سالانه چند هزار دستگاه خودرو برای جایگزینی خودروهای فرسوده نیاز است این در حالی است که تجربه قبلی نشان داده صنعت خودرو کشور قادر به تولید سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است، اما در چند سال اخیر به دلیل تحریم های غرب و شیوع کرونا تیراژ تولید خودرو کاهش یافت.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: از سال گذشته تا امسال شاهد رشد خوبی در تولید خودرو بودیم به نحوی که به گفته وزیر صمت، امسال کشورمان بالاترین نرخ رشد تولید خودرو در جهان را داشته است.
کریمی چالش دوم را کیفیت و مطالبه بحق مردم دانست و افزود: همان‌طور که اعتقاد داریم باید از تولید داخلی حمایت شود تا به تولید کننده امکان افزایش تولید حتی با کیفیت پایین داده شود و در ادامه این کیفیت ارتقا یابد، باید تولیدکنندگان نیز حداکثر تلاش خود را برای ارتقای کیفیت و بهبود جایگاه محصولات خود در بازار داخلی و بازارهای جهانی به کار گیرند تا طی یک زمان‌بندی مشخص به کالاهای با کیفیت دست یابیم.
وی افزود: این که در شرایط تحریم میزان داخلی سازی برخی خودروها به ۷۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته کار کمی نیست، همچنین علاوه بر بهبود کیفیت، ایران خودرو و سایپا طی امسال و سال آینده ۱۲ محصول جدید را به بازار عرضه می کنند.

بن بست قیمت گذاری دستوری 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای  اسلامی موضوع قیمت گذاری را چالش سوم صنعت خودرو قلمداد کرد و گفت: همه تلاش تولیدکنندگان کالا و خدمات بر آن است که سود متعارفی از تولید و عرضه محصولات داشته باشند و در صنعت خودرو نیز، خودروسازان با بالغ بر هزار قطعه ساز و چندین شرکت خودروسازی باید بتوانند محصولات خود را با قیمت تمام شده واقعی و سود متعارف به بازار عرضه کنند، بر این اساس حدود ۲۰ میلیون سهام‌دار ایران خودرو یا هر بنگاه اقتصادی دیگر برای تداوم تولید باید سود داشته باشند تا دولت نیز بتواند از این سود مالیات بگیرد.
کریمی با اشاره به کاهش نرخ مالیات تولیدکننده در بودجه های سنواتی، افزود: در بودجه سال جاری نرخ مالیات واحدهای تولیدی از  ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافته و امسال هم پیشنهاد داده‌ایم تا نرخ مالیات واحدهای تولیدی هفت درصد دیگر کاهش یافته و فرصت سرمایه گذاری و نوسازی ماشین آلات بنگاه های تولیدی فراهم شود.
وی با بیان این که قیمت گذاری خودرو بدون در نظر گرفتن سود منصفانه و با زیان منطقی نیست، گفت: هیچ تولید کننده‌ای قادر به ادامه تولید با زیان نیست و در این چارچوب عرضه خودرو در بورس می تواند به حذف سفته بازی و واقعی شدن قیمت خودرو کمک کند و در این مسیر شورای رقابت نیز باید به وظیفه اصلی خود برای قیمت گذاری کالاهای انحصاری بازگردد.
کریمی با تاکید بر ضرورت همکاری ایران خودرو و سایپا، افزود: به دلیل حجم محدود بازار خودرو کشورمان و جلوگیری از رشد هزینه تمام شده، خودروسازان نباید کارهای هزینه بر و تکراری داشته باشند بلکه باید در تعامل و همکاری با یکدیگر هزینه ها را کاهش دهند. متاسفانه اکنون نامهربانی‌هایی نسبت به صنعت خودرو وجود دارد، اما کمیسیون صنایع سعی کرده همواره حامی صنعت خودرو باشد و رشد و بالندگی صنعت خودرو با واقعی شدن قیمت ها را وظیفه خود می داند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟